۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۹۴۶
رییس امور قرآنی اوقاف خراسان ‌شمالی:

موقوفات قرآنی در خراسان شمالی بسیار اندک است

موقوفات قرآنی در خراسان شمالی بسیار اندک است
رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با بیان اینکه شمار موقوفات قرآنی استان بسیار اندک است، خواستار اهتمام ویژه واقفان به این بخش شد.

حجت‌الاسلام محمد صالحی‌نیا، رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به وضعیت موقوفات قرآنی در استان، اظهار کرد: در سال گذشته پنج وقف قرآنی با نیت ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در استان خراسان شمالی به ثبت رسید و امسال هم تاکنون دو وقف قرآنی جدید در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد موقوفات استان خراسان شمالی درزمینهٔ عزاداری ائمه اطهار (ع) و ماه محرم است افزود: متأسفانه وقف درزمینهٔ ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در استان خراسان شمالی در حد انتظار نیست؛ ازاین‌رو باید کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه، واقفان را به وقف در این زمینه هدایت کنند.

حجت‌الاسلام صالحی نیا با بیان این‌که موقوفات قرآنی خراسان شمالی بسیار اندک است خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌که تعداد موقوفات قرآنی استان خراسان شمالی اندک است، بیشتر این موقوفات غیرتصرفی است و در مالکیت و مدیریت واقف است و به همین سبب نمی‌توان استفاده و بهره چندانی از درآمد این موقوفات غیرتصرفی برد.

وی با بیان اینکه قرآن و اهل‌بیت دو میراث گران‌بهای حضرت محمد (ص) در میان امت اسلامی است تصریح کرد: باید واقفان و خیرین استان خراسان شمالی از اهمیت این مسئله آگاه باشند و سعی کنند بخشی از موقوفات و خیریه‌های خود را درزمینهٔ فرهنگ قرآنی و پاسداری از میراث پیامبر اسلام (ص) اختصاص دهند.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌شمالی خاطرنشان کرد: چندین سال است که به‌منظور مدیریت و بهره بری مناسب از موقوفات، ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌های کشور کارشناسانی را در نظر گرفته است تا بر اساس نیاز همان منطقه واقفان را به سمت زمینه‌های اولویت‌دار و نیازمند وقف هدایت کنند.

وی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی نیز با بررسی‌های انجام‌شده وقف درزمینهٔ قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی را یکی از اولویت‌های نیازمند وقف در این استان تشخیص داده است و کارشناسان امور اوقاف را به هدایت واقفان این استان به سمت این حوزه از وقف ملزم کرده است.

حجت‌الاسلام صالحی نیا با بیان این‌که به‌تازگی یک وقف قرآنی به ارزش چهار میلیارد ریال در شهر آشخانه ثبت‌شده است، گفت: این وقف توسط خانم رنجبر و به‌صورت قطعه زمینی مسکونی واقع در شهر آشخانه و با نیت ترویج فرهنگ علوم قرآنی انجام‌شده است.

وی با اشاره به ثبت وقف قرآنی جدید دیگری در یکی از روستاهای شهرستان فاروج اظهار کرد: یک باب منزل مسکونی با ارزشی بالغ‌بر یک میلیارد ریال در روستای چوکانلو از توابع شهرستان فاروج توسط خانم لیلا نوروزیان وقف شد.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌شمالی با تأکید بر اینکه واقفان استان خراسان شمالی سعی کنند درزمینهٔ امور قرآنی و مذهبی وقف کنند، افزود: در حال حاضر کمتر از 70 وقف قرآنی در خراسان شمالی ثبت شده؛ به همین دلیل این استان نیازمند موقوفات بیشتری درزمینهٔ ترویج قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات