فلسفه قیام امام حسین امر به معروف و نهی از منکر است
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ راهبر در نشست علمی «قیام امام حسین (ع) از دیدگاه ادیان و مذاهب» ویژه روحانیون استان گفت: در کربلا چنان واقعه ای رخ داد که تا قیام قیامت کسی آن را فراموش نخواهد کرد که در این واقعه امام حسین علیه السلام و یارانش مظلومانه در صحرای کربلا شهید شدند.
وی گفت: خداوند امام حسین را شهید کرد که او را سربلند کند و در دنیا و آخرت عزتمندی و مقام شهادت را نصیب شان گرداند.
شیخ راهبر با استناد به آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ» به سربلندی امام حسین (ع) و ذلت یزید و یزدیان اشاره کرد و بیان داشت: از میان انسان های مومن انسانهایی برانگیخته می شوند که عهد و پیمان با خدای سبحان دارند، آنهایی که در انتظار شهادت هستند و وعده الهی به آنها داده شده است که امام حسین (ع) در این آزمایش الهی سربلند بیرون آمد.
وی تصریح کرد: یزید در تاریخ فردی ناتوان و نالایق و ناشایسته معرفی شده است که لیاقت رهبری مسلمانان امت اسلامی را نداشت.
شیخ راهبر به جنایت یزید در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: یزید دو لکه ننگین و سیاه در تاریخ بشریت؛ یکی واقعه کربلا و دیگری واقعه حره برجای گذاشت.
وی گفت: واقعه اسفناک کربلا انسانیت را شرمسار کرد که حتی قابل توصیف کردن هم نیست زیرا واقعه کربلا در حالی صورت گرفت که امام حسین (ع) و یارانش برای جنگ نیامده بودند و با دعوت اهل کوفه به آنجا آمدند.
شیخ راهبر به جایگاه حسنین علیهم السلام نزد خلفای راشدین یاد کرد و اظهار داشت: خلفای راشدین از جایگاه ویژه حسنین علیهم السلام نزد رسول خدا (ص) آگاه بودند و اینکه این دو بزرگوار فرزند اسدالله الغالب امام المشارق و المغارب علی بن ابیطالب و حضرت فاطمه زهرا (س) است که با این اوصاف باز هم این چنین ظلم هایی در حق او و همراهان پاک طینت او شد.
عالم دینی اهل سنت گفت: به یقین یزیدیان برای حکومت و قدرت و جنایت کردن خون ریختند که نفرین بر چنین قدرت و زندگی دنیایی که انسان بخواهد از روی چنین خون های پاکی رد شود.
شیخ راهبر تصریح کرد: ما معتقدیم قیام امام حسین (ع) و یارانش برای اجرای عدالت و برقراری دین و احیای دین و خدمت به مردم بود و هرگز برای کشورگشایی و گرفتن حکومت و قدرت قیام نکرده بود.
وی با اشاره به سخن امام حسین (ع) که فرمودند: « مسلمان می میرد ولی ذلت نمی پذیرد» گفت:امروز انقلاب اسلامی ما نشات گرفته از قیام مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع) است که زیر بار استکبار و ظلم نمیرود.
شیخ راهبر با بیان اینکه مکتب عاشورایی و مکتب اهل بیت (ع) به ما درس انصاف و عدالت داد، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) در جهت امر به معروف و نهی از منکر است و این پیام همه ی انبیا از آدم تا خاتم علی نبینا افضل الصلاة و السلام است.
خطیب جمعه اهل سنت شاخصه و هدف و فلسفه قیام امام حسین (ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: طبق آیه ی « وَلَقَد بَعَثنا فی كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ» دو کلمه ی مهم؛ امر به نیکی ها و دعوت به توحید و یگانگی خدا و نهی کردن از طواغیت و فرعونیان زمان و یزیدیان در این آیه پیام همه ی انبیای الهی بوده است.
شیخ راهبر تصریح کرد: پس از گذشت 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر نتوانسته نمره مطلوبی بگیرد زیرا اگر این امر محقق و احیا شده بود بانکهای ربوی، وضعیت نامناسب حجاب و فضای اقتصادی و اختلاس در جامعه وجود نداشت.
عالم دینی اهل سنت خطاب به همه علما و مسئولین فرهنگی گفت: تلاش ما برای امر به معروف و نهی از منکر پیش از پیش باشد و باید در مقابل ظلم، استبداد و دیکتاتوری و افراد خودکامه و مستبد قیام کرد.
خطیب جمعه اهل سنت با بیان اینکه اهل بیت (ع) جزء مشترکات همه مسلمانان هستند و شیعه و سنی بر این حلقه وصل دست نهاده اند، گفت: اهل بیت علیهم السلام و صحابه در نزد اهل سنت از جایگاه ویژه ای برخوردارند و اگر کسی نسبت به اهل بیت (ع) بی تفاوت باشد ما او را سنی نمی نامیم.
وی بیان داشت: اهل بیت (ع) برای ما نمونه، الگو و اسوه و رهبران راه هستند و ما حسنین (ع) را به عنوان سروران و سرداران جوانان اهل بهشت در خطبه های جمعه یاد کرده و در ایام محرم در خطبه ها به تبیین واقعه کربلا می پردازیم.
شیخ راهبر در پایان گفت:درس امروز ما درس ایستادگی در مقابل استکبار و خودکامگی و درس آزادی دین است که امید است در سایه این موهبت الهی از رهروان آن حضرت باشیم./1350/د102/ب1