۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۶۳۳۱۶۶
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

سیر تاریخی اسلام در هند

سیر تاریخی اسلام در هند
حجت الاسلام مهدوی راد گفت: شیعه اول با زیدیه بعد با اسماعیلیه وارد حوزه علمیه هند می شود و مهمترین عامل حضور شیعه به هند ایرانی ها و سادات هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد، استاد حوزه و دانشگاه تهران در چهارمین پیش نشست کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی به سیر تاریخ اسلام در هند اشاره کرد.

وی به منابعی برای مطالعه سیر تاریخ اسلام در هند اشاره و اظهار کرد: تمدن اسلامی در جنوب آسیا و کتاب تاریخ اجتماعی فکری شیعه اثنی عشری برای این بازخوانی سیر تاریخی اسلامی در هند ارجاع می شود.

حجت الاسلام مهدوی راد ایرانی ها را مهمترین عامل حضور تشیع در هند دانست و گفت: شیعه اول با زیدیه بعد با اسماعیلیه وارد حوزه علمیه هند می شود و مهمترین عامل حضور شیعه به هند ایرانی ها و سادات هستند و با حضور ایرانی ها شیعه وارد کشمیر شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأسیس مدرسه تشیع در هند، ابراز کرد: در زمانی که در دهلی مدرسه سنی برپا می شود در مقابل آن مدرسه شیعی در لکهنو تأسیس می شود و استاد سید علی دلدار غفران معاد 20 جلد کتاب در نقد نهایت العقول می نویسد.

وی ابراز کرد: اساتید مدرسه لکهنو با چشم های بیدار، مرزبانی و دیده بانی و هوشیاری شبهات زمان را شناسایی کرده و تنها به ارائه بیانیه در مقابل آن ها اکتفا نمی کنند بلکه با کتاب های بسیار از جمله عبقات الانوار اثر علامه میر حامد حسین لکهنوی با آن ها به مقابله و پاسخگویی پرداخته و به تبیین مسائل می پردازند.

حجت الاسلام مهدوی راد به ویژگی های اساتید مدرسه لکهنو در شمال هند اشاره و ابراز کرد: اخلاص و در حق و حقیقت محو شدن؛ مرزبانی، دیده بانی و هوشیاری و شکل گیری نهضت متن گرایی و استناد گرایی از ویژگی های اساتید این مدرسه تشیع است.

استاد حوزه و دانشگاه به الگو گیری دانشگاهیان و طلاب از اساتید مدرسه لکهنو تأکید کرد و گفت: طلاب به مدرسه علامه میر حامد و مدرسه سید علی دلدار توجه داشته باشند و بدانند که چه قدر توجه و تیزبینی به مقابل داشتند تا بتوانند فکر شیعه را از میان آن همه شبهات نجات دهند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات