۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۴۲۱۳۰
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

احسان به نیازمندان آزمون الهی برای بندگان برخوردار است

احسان به نیازمندان آزمون الهی برای بندگان برخوردار است
امام‌جمعه بجنورد گفت: احسان و نیکوکاری خود یک آزمون است؛ به این معنا که خداوند به برخی افراد نعمت زیادی داده تا آزمون بگیرد که آیا اینها اهل احسان هستند یا نه.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان کمیته امداد، با گرامیداشت فرارسیدن هفته احسان و نیکوکاری، اظهار کرد: یکی از دستورات خداوند در قرآن این است که «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»؛ یعنی همانا خدا خلق را فرمان به عدل و احسان می‌دهد.

وی افزود: خداوند دستور داده که بندگان هم به عدالت رفتار کرده و هم در زندگی اهل احسان باشند و در آیه 77 سوره قصص هم فرموده «وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ» و تأکید کرده همچنان که خداوند به تو نیکی کرده نیکی کن.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: همان‌گونه که خدا نسبت به ما احسان کرده باید ما هم نسبت به بندگان خدا احسان کنیم؛ بنابراین یکی از فضیلت‌های بندگی مسلمان این است که در زندگی خود اهل عدالت و احسان باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید کسانی که نیازمند هستند، سرپرست خانوار از دست داده‌اند، یتیم هستند و یا مشکل و بیماری و ضعفی در زندگی خود دارند که نیاز است مورد کمک واقع شوند را شناسایی کرده و کمک و یاری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در زندگی ائمه و رسول گرامی اسلام این مسئله پررنگ است؛ زیرا ما می‌بینیم ائمه بزرگوار ما گاهی شب‌ها و نیمه‌شب‌ها غذا و سبد کالا برمی‌داشتند و سراغ خانواده‌های ضعیف و نیازمند می‌رفتند؛ بنابراین این سیره در زندگی اهل‌بیت خیلی پررنگ بوده است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: حتی در سرگذشت علمای بزرگ ما نوشته شده که اگر همسایه نیازمندی داشتند خواب شب از آن‌ها گرفته می‌شد که چرا نمی‌توانند به این نیازمند کمک کنند.

وی با بیان اینکه بنابراین در فرهنگ دینی ما احسان یکی از فضایل انسانی است، اظهار کرد: باید در حوزه بندگی به بنده‌های نیازمند خداوند کمک کنیم و این خود یک آزمون است؛ به این معنا که خداوند به برخی افراد نعمت زیادی داده تا آزمون بگیرد که آیا اینها اهل احسان هستند یا نه و همان‌طور که خداوند به آن‌ها احسان کرده، آن‌ها هم به دیگران احسان می‌کنند یا نه.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: توصیه ما این است که در این ایام که هفته احسان و نیکوکاری نام‌گذاری شده و کمیته امداد متکفل این امر است، مردم برای برکت زندگی و محبوبیت نزد خداوند سعی کنند به هر طریق که می‌توانند به‌اندازه وسع خود کمک کنند تا نیازمندان جامعه خوشحال شوند؛ زیرا اگر آن‌ها خوشحال شوند خدا هم خشنود می‌شود./9314/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
هادی رحیمی
ارسال نظرات