۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۶۴۹۴۲۶
مدیر مکتب نرجس تبیین کرد؛

آثار و نتایج توکل بر خداوند در زندگی انسان

آثار و نتایج توکل بر خداوند در زندگی انسان
شایسته خو گفت: انسان متوکل در زمان سختی ها و خوشی ها متزلزل نمی شود و دارای آرامش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، منوره شایسته خو، مدیر مکتب نرجس امروز در کلاس درس اخلاق مجازی به بحث توکل به خدا و آثار و نتایج آن بر زندگی انسان ها اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) می فرماید:«عدم تزلزل، آرامش و سکون دل قبل از حادثه و بعد از حادثه از عوامل توکل است و هر کسی در پنهان و آشکار امور خود توکل کند، خدا او را کفایت می کند.»

وی با بیان این که انسانی که توکل دارد در دنیا و آخرت آرامش دارد، گفت: ما برای این که توکل کنیم باید به عجر، ناتوانی خود و نیاز خود پی ببریم و هر چه قدر این عجز را بیشتر درک کنیم، میزان توکل ما بیشتر شده و به عزیز و رحیم بودن خدا بیشتر آگاه می شویم.

شایسته خو به آثار توکل بر خداوند اشاره و ابراز کرد: توکل یعنی خود را هیچ بدانیم و کار را در دست خدا بدانیم، با توکل بر خداوند هیچ آزاری بر ما اثر نمی گذارد، دنبال پاداش مردم نیستیم، سطح توقع انسان های متوکل پایین است، از هر دشمنی نجات می یابد، سختی ها برای او آسان می شود، شکست نمی خورد چون می داند خداوند همه کاره است پس از هیچ چیزی نمی هراسد.

مدیر مکتب نرجس سه درجه برای توکل بیان و تصریح کرد: درجه پایین توکل این است که حال انسان متوکل در برابر حق و اعتماد به او مانند کسی است که خدا وکیل اوست، در درجه بالاتر توکل حال انسان متوکل مانند طفل با مادر است و به غیر مادر نمی شناسد و به جز او به کسی اعتماد ندارد و در سومین حالت توکل که بالاترین درجه است انسان متوکل مانند میت در برابر غسال است و همه حرکات و سکنات خود را از خدا می داند.

وی افزود: خداوند در جای جای قرآن اشاره به بازگشت بندگان به سوی او دارد و کلماتی مانند توبه، انابه، «إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ» را بیان فرموده است که این ها امید آفرین است و انسان می داند اگر تکیه به خدا باشد هیچ چیزی نمی تواند من را از مسیر حق بازگرداند.

شایسته خو با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به زمینه های توکل در زندگی، اشاره و ابراز کرد: انسان باید در زمینه های مختلف از جمله در هنگام صبر و تحمل در برابر اذیت و آزار(آیه 12سوره ابراهیم)، تصمیم گیری های مهم و اعمال مدیریت های اجتماعی (آیه 159 سوره آل عمران)، دفع توطئه و مکر دشمنان (آیه 81 سوره نسا)، جهاد با دشمنان (آیه122 آل عمران)، جنگ روانی و شایعه سازی (آیه   122 و 123 آل عمران)، صلح و تصمیم گیری برای صلح (انفال آیه 61) و هجرت (آیه 41 و 42 سوره نمل) توکل داشته باشد.

مدیر مکتب نرجس در ادامه شرایط ایجاد کننده توکل بر انسان را بیان و اظهار کرد: شرایط توکل زمانی ایجاد می شود که انسان  توجه به حاکمیت، خالقیت، رازقیت، رحمت و عزت خداوند داشته باشد، معتقد باشد که توفیق از اوست، اعتقاد به مشیت و ولایت الهی شرایط توکل را به وجود می آورد.

وی بیان داشت: برای تحصیل توکل اعتقادات را بالا ببریم، همه امور را از خدا بدانیم، به دیگران در هیچ امری متکی نباشیم و در صورت نیاز به دیگران آن ها را واسطه ای بدانیم که خداوند کار ما را در دستان او قرار داده است.

شایسته خو افزود: وقتی توکل در فردی حاصل می شود که در هنگامی که به او سختی و ضرر می رسد و یا به او نفعی می رسد، متزلزل نشود و دارای آرامش باشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات