۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۶۳۱۵۳
آیت الله فاضل لنکرانی:

هر مقدار بشر در پزشکی پیشرفت کند، نیازش به فقه بیشتر خواهد شد

هر مقدار بشر در پزشکی پیشرفت کند، نیازش به فقه بیشتر خواهد شد
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بشر هر مقدار در علم پزشکی پیشرفت کند، نیازش به فقه بیشتر خواهد شد، گفت: حوزه نیازهای نظام را مورد توجه جدی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزوه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی و آیین رونمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسأله فقه پزشکی، دوره های برگزار شده در ارتباط با این فقه را نشانه رشد و بالندگی حوزه های علمیه دانست و گفت: امروز بسیاری از طلاب و روحانیون در سطوح بالا به تحصیل در زمینه فقه پزشکی مشغول هستند و این بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه باید آرام آرام متون قوی تری در زمینه فقه پزشکی تنظیم و تدوین شود، ادامه داد: آخرین کاری که در زمینه فقه پزشکی صورت گرفته، استخراج آیات مرتبط با این فقه است و ضرورت دارد پژوهشگران در این عرصه به صورت دقیق تر و عمیق تر به تتبع و جست‌وجو بپردازند.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه تشکیل گروه فقه پزشکی یک تحول بسیار بزرگ در حوزه علمیه قم محسوب می شود، بیان کرد: امروز باید هر طلبه ای عمده مباحث مستحدثه فقه پزشکی را بررسی کرده و کاملاً بر آن مسلط باشد تا راجع به مباحثی همچون سقط جنین، مرگ های اختیاری و تلقیح مصنوعی، بررسی های فقهی لازم را به صورت کامل انجام دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه تقویت متون فقه پزشکی وظیفه طلاب و پژوهشگران حوزوی است، ابراز کرد: باید به گونه ای پژوهش کنیم تا در آینده ای نزدیک مجموعه ای مدون و بسیار خوب از فقه پزشکی داشته باشیم؛ هر چه زمان پیش می رود، بیماری ها تنوع و تکثر بیشتری پیدا می کند، به عنوان مثال بیماری کرونا بشریت را در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی تحت تأثیر قرار داده و حوزه باید ابعاد آن را از لحاظ فقهی و اعتقادی بررسی کرده و برای مقابله با آن راهکار ارائه دهد.

وی بر ضرورت توجه به موضوع «دین و پزشکی یا دین و سلامت» تأکید کرد و با اشاره به اینکه دین اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان ها قائل است، اظهار داشت: البته باید گفت دین وظیفه ندارد به عنوان مثال برای بیماری سرطان دارو ارائه دهد، اما حکم مسائلی همچون «حکم اضرار به غیر»، «معالجعه مرد توسط زن یا بالعکس» و هزاران مورد از این قبیل، باید از سوی دین و فقه مشخص شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه آنچه مربوط به سعادت، هدایت و رعایت حدود الهی از جهت حلیت و حرمت است از سوی دین مشخص می شود، عنوان کرد: به عنوان مثال فقه در شهرسازی یا معماری وظیفه ندارد نوع ملات و آجر را مشخص کند، اما حکم مسائلی همچون اشراف یک خانه به خانه های دیگر باید از سوی دین مشخص شود و ما نباید این موارد را با همدیگر خلط کنیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه فقه در مسائل علمی پزشکی دخالتی ندارد، اما از لحاظ سعادت، هدایت و رعایت حدود الهی حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: بشر هر مقدار در علم پزشکی پیشرفت کند، نیازش به فقه بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز فضلا و پژوهشگران باید خلأهای موجود در زمینه دوره های فقه پزشکی را به ما گوشزد کنند تا آنها را اصلاح کنیم؛ همچنین مسؤولان بدانند که حوزه های علمیه امروزی با حوزه ده سال قبل تفاوت داشته و نیازهای نظام را مورد توجه و اهتمام قرار داده است، اما متأسفانه برخی نهادهای نظام خود را ملزم نمی دانند که مسائل خود را با حوزه مطرح کنند تا پاسخ بگیرند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: متأسفانه امروز نهادهای نظام آنچه که مربوط به دین می شود را از حوزه نمی خواهند و این گفتمان میان نهادهای نظام نهادینه نشده است، اما با این حال حوزه نیازهای نظام را مورد توجه قرار داده و به صورت جدی به آنها می پردازد./841/پ202/ق

ارسال نظرات