۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۸۶۶۴۷
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

کمرنگ‌ بودن کتاب در سبد محافل عزاداری جای تاسف و غصه دارد

کمرنگ‌ بودن کتاب در سبد محافل عزاداری جای تاسف و غصه دارد
حجت الاسلام قمی گفت: طی سده گذشته ناشران کتب عاشورایی به عنوان خادمان سیدالشهدا(ع) تلقی نمی‌شدند و کتاب سهم چندانی در سبد محافل عزاداری نداشته که باعث تاسف و غصه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،مراسم رونمایی از نمایشگاه مجازی نسل حسینی با محوریت کتاب‌های عاشورایی صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ مرداد با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس بنیاد کتاب سازمان تبلیغات و علی‌اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

قمی در این مراسم گفت: از این‌که کتاب در سبد گسترده و رنگارنگ خادمین محافل عزاداری، پیش از این کمرنگ بوده متاسفم. مردم، همه مسئول سیاهی و مشکی‌پوش کردن حسینیه و بیرون هیئت را خادم امام حسین (ع) می‌دانند. یعنی همه ذهنیت اجتماعی او را مفتخر به خادم‌الحسین‌بودن می‌داند. این ذهنیت درباره کسی که ماسک توزیع می‌کند یا دستان مردم را ضدعفونی می‌کند هم وجود دارد. شاعر و نوحه‌خوان و سینه‌زن هم همگی خادم‌الحسین هستند اما در سده اخیر، به‌طور عرفی و ذهنی، شرایطی وجود داشته که باعث می‌شود غصه بخوریم.

وی افزود: در سده گذشته کسانی را که در کار تولید و نشر کتاب عاشورایی بوده‌اند، کمتر به‌عنوان خادم سیدالشهدا (ع) شناخته‌اند. اما به قید کتابت‌کشیدن معرفت و معارف قدسی عاشورا، با کتاب اتفاق می‌افتد. این مسیری است که خدا برای هدایت بشر انتخاب کرده و معجزه پیامبر آخرالزمانش هم از جنس کتاب است. ما هم هر جا کتاب را دست‌کم گرفتیم، ضرر کردیم. این مساله به‌طور خاص در امر ترویج فرهنگ عاشورایی باعث ضرر و افسوس است.

رئیس سازمان تبلیغات در ادامه گفت: نواهایی که از بلندگوها شنیده می‌شوند و پرچم‌هایی که به در خانه‌هایمان می‌زنیم، همه حال و هوای محرم و عزاداری امام حسین (ع) را القا می‌کنند اما تعمق در معارف عاشورایی با معرفت امکان‌پذیر می‌شوند و معرفت هم مسیر و قالب مشخص خود را دارد که کتاب است. پس این‌که ماجرای کتاب را به محافل عزاداری پیوند بزنیم، اتفاق خیلی مبارکی است و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود. از مخاطب کودک تا بزرگسال، تولید و توزیع کتاب عاشورایی، یک‌ضرورت است.

قمی گفت: خیلی جای غصه‌خوردن است اگر به کتاب و معرفت کم اهمیتی کنیم. به همین‌دلیل عزم کرده‌ایم این نقصان را برطرف کنیم و طی امسال و سال آینده منبر و کتاب را تقویت کنیم. در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین است و معلوم است که مدیر یک خانواده از نان خانه نخواهد زد و از سهم کتاب کم خواهد کرد. بنابراین باید غصه‌دار و نگران باشیم. اما به یک نکته مهم هم در عزاداری‌ها توجه کنیم؛ این‌که علاوه بر پرچم و غذای نذری، باید برای نذر کتاب هم تلاش کنیم.

در این برنامه، قمی با همراهی دادمان، شیروانی و حمزه‌زاده پایگاه اینترنتی نمایشگاه مجازی نسل حسینی  را افتتاح و از برخی عناوین فیزیکی موجود در این نمایشگاه بازدید کرد.

ارسال نظرات