۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۹۲۶۲۱
امام جمعه خوانسار:

شهرسازی و مدیریت شهری باید اسلامی باشد

شهرسازی و مدیریت شهری باید اسلامی باشد
اصفهان _ حجت الاسلام خواجه‌کریمی گفت: معماری و شهرسازی اسلامی انسان را به سمت کمال خواهد برد ولی شهرسازی در جوامع اسلامی غربی است و این غربگرایی باعث غفلت از آخرت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رسول خواجه کریمی امام جمعه شهرستان خوانسار، در آیین و معارفه شهردار خوانسار، با بیان اینکه برای رشد و توسعه در جهت فقط تمدن و عرصه شهری باید به این نکته توجه داشت اسلام شهری را به تصویر می‌کشد که در آن افراد می‌تواند از فرش به سمت عرش خدا حرکت کنند، گفت: بلد طیب انقدر نزد خداوند عظیم و دارای احترام است که خداوند به آن قسم خورده است.

وی در ادامه افزود: ما برای ساختن بلاد خود اسوه داریم اگرچه مسلمین اکنون در تأسی به این اسوه به سر نمی‌برند و آنچه محل آمال آنها برای توسعه شهری است غیر از آن است که خداوند به تصویر کشیده است. اینکه خداوند مکرر به مکه می‌پردازد به خاطر این است که بلدی توسعه یافته است که انسان غافل مردد و مشکوک به معاد را از گذر شک عبور داده و او را به منزلگاه اصلی خود که آخرت است خواهد رساند.

امام جمعه خوانسار با اشاره به فطرت خداپرستی انسان، خاطرنشان کرد: مسلمانان می‌توانند در این دنیا با عدم تبعیت از اسوه حسنه در جایگاهی قرار بگیرند که هم و غم آنها تنها دنیا باشند و از آخرت دچار غفلت بشوند، اما منزلگاه همه ما آخرت است و برهمین مبنا است که مکه و کعبه تا این حد برای بشریت مهم است.

حجت الاسلام خواجه کریمی با انتقاد از عدم تحصیل معماری و مهندسی اسلامی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: علیرغم داشتن کعبه و بناهای بزرگ اسلامی هنوز برای ساختن مساجد خود نقشه‌ای نداریم که ما را به سمت ایجاد بنایی ببرد که کاملا اسلامی و با نگاه به آخرت باشد، در غرب چیزی به نام اخرت مد نظر انسان‌ها نیست و علوم آنها نیز هیچ نگاهی به آخرت ندارد.

وی ادامه داد: اگر با ویژ‌گی‌های خداناباورانه غربی به ساخت و ساز شهرهایمان برویم به سمتی خواهیم رفت که ناخودآگاه شهرمان ما را از خدا غافل خواهد کرد. تحولی که در ابتدای انقلاب اسلامی ایجاد شد به دنبال این رفتیم که محل زندگی ما یادآورد خدا باشد اما در طول زمان اندک اندک مردد یا متزلزل شدیم و از خیلی‌های این آرمان‌ها کوتاه آمدیم.

امام جمعه خوانسار با تأکید بر ضرورت نگاه به مهندسی اسلامی و شهر اسلامی در توسعه شهرها، اظهار کرد: شهر خوانسار باید بر مبنای اسوه حسنه ادامه توسعه داشته باشد چرا که این شهر بر همین مبنا بنا شده است. در غرب مناره‌های مساجد را برنمی‌تابند همانطور که داعش و وهابیت نمادهای اسلامی و تاریخی اسلام را از بین بردند و این متن تفکر اموی است که در شهرها و بلاد اثری از آثار اسلام نباشد.

حجت الاسلام خواجه کریمی شهرهای محل زندگی را محلی برای عبور از دنیا به آخرت توصیف کرد و گفت: شهرهای ما باید براساس تفکر انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی که بشر را از اوج ذلت به اوج عزت آورد طراحی و ساخته بشود و امروز در این زمینه عملکرد مطلوبی نداریم، نیازمند الگوی شهرسازی اسلامی برمبنای اسوه حسنه هستیم و تمام آن در مکتب اسلام طراحی شده و نیازمند شناخت و معرفت و آگاهی نسبت به شهر اسلامی هستیم.

خوانسار پایلوت شهرسازی اسلامی می‌شود

در ادامه این مراسم ابوالفضل توکلی شهردار خوانسار با تأکید بر نگاه مدیریت شهری به ظرفیت‌های دینی، علما و حوزه‌های علمیه خوانسار، گفت: خوانسار را پایلوت مدیریت شهری اسلامی و شهرسازی اسلامی خواهیم کرد تا الگویی برای شهرسازی اسلامی در کشور باشد.

وی با اشاره اهمیت توجه داشتن به گردشگری مذهبی در کشور و در شهرهای مذهبی نظیر خوانسار، اظهار کرد: باید رویکردهای ما در مدیریت شهری عالمانه و بر مبنای گام دوم انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همراه با پاسداشت شهدا و علما باشد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم ابوالفضل توکلی از جوانان انقلابی استان اصفهان به عنوان شهردار خوانسار معرفی شد./۱۳۰۴/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸
سلام این خبر از منبع ایمنا است غیر اخلاقی است خبر بدون منبع نوشته شود پیگرد قانونی میشود
0
0