۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۶۹۷۷۳۷
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران عنوان کرد؛

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی / فقه معاصر؛ ظرفیتی برای رفع مشکلات

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی / فقه معاصر؛ ظرفیتی برای رفع مشکلات
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده از اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در عرصه فرهنگی و اجتماعی با مشارکت حوزه علمیه مازندران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در نشستی خبری که به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی دفتر خبرگزاری در مازندران برگزار شد، حوزه های علمیه و پاسخگویی به نیازهای نظام را شعار امسال هفته پژوهش در حوزه اعلام کرد و گفت: در همین راستا توجه به امر تحقیق و پژوهش در حوزه یه عنوان یک اصل مهم مورد توجه است.

وی در ادامه سخنان خود از فعالیت 14 معاون پژوهش در سطح مدارس علمیه استان خبر داد و افزود: با تلاش های صورت گرفته، 60 تا 70 درصد مدارس علمیه مورد نظر در حال حاضر از معاون پژوهش بهره مند هستند.

حجت الاسلام اسماعیل زاده به تدوین یک برنامه یک ساله و سه ساله از ابتدای آغاز کار فعالیت خود در معاونت پژوهش حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و گفت: در برنامه یک ساله تلاش این بود که رویکردها از آموزشی صرف به سمت پژوهش و آموزش مهارت ها در کنار سایر دروس آموزشی تغییر پیدا کند که خوشبختانه امروز این دغدغه در میان مدیران مدارس علمیه با برگزاری دوره های پژوهشی برای اساتید و طلاب دنبال می شود.

شناسایی و ساماندهی 150 طلبه پژوهشگر در مازندران

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به برنامه سه ساله پژوهشی در سطح مدارس علمیه استان اشاره کرد و گفت: در این برنامه میان مدت شناسایی استعدادهای پژوهشی در سطح مدارس علمیه در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه تا پایان سال تحصیلی امسال حدود 150 طلبه پژوهشگر و نویسنده را شناسایی و ساماندهی خواهیم کرد.

وی همچنین به ایجاد دغدغه لازم در میان اساتید به عنوان افراد نقش آفرین در تقویت رویکرد پژوهشی در سطح مدارس اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این دغدغه امروز برای اساتید مدارس علمیه نیز به وجود آمده و در غالب مدارس علاوه بر طلاب برای اساتید نیز دوره پژوهشی برگزار می شود.

حجت الاسلام اسماعیل زاده، همچنین به برگزاری جشنواره علامه حلی به عنوان یکی از برنامه های مهم در تقویت رویکرد پژوهشی در سطح مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: این جشنواره زمینه ای برای نشان دادن کارهایی است که طلاب در سطح استان برای نگارش مقاله و آثار پژوهشی انجام دادند و امروز حوزه علمیه برادران هم از نظر کمی و هم کیفی در سطح سطح قابل توجهی قرار دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به اجباری شدن نگارش تحقیق پایانی برای طلاب پایه ششم حوزه و پایه پنجم سفیران هدایت اشاره کرد و با بیان این که سال گذشته 20 تحقیق پایانی در استان دفاع شد، افزود: خرداد ماه امسال نیز طلاب حدود شش مدرسه استان باید تحقیق پایانی بنویسند.

راه اندازی چهار انجمن علمی در پژوهش سرای حوزه علمیه مازندران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تأسیس پژوهش سرا در حوزه علمیه مازندران اشاره کرد و با بیان این که دومین استانی بودیم که توانستیم پژوهش سرا در حوزه علمیه استان تأسیس کنیم، ادامه داد: راه اندازی انجمن های علمی در رشته های مختلف و اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در سطح استان دو کارویژه مهم این پژوهش سرا است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده از راه اندازی انجمن علمی در چهار رشته تفسیر، فقه، کلام و تاریخ اسلام خبر داد و افزود: این انجمن های علمی در پژوهش سرای حوزه علمیه مازندران راه اندازی و آغاز به کار خواهند کرد و نشست های علمی از این پس بر اساس همین انجمن ها شکل خواهند گرفت.

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی حوزه فرهنگی و اجتماعی در مازندران

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به طرح نیازسنجی پژوهشی در سطح استان اشاره کرد و گفت: در این طرح نیازهای پژوهشی عرصه فرهنگ و اجتماع شناسایی و بعد از آسیب شناسی بخش هایی که حوزه علمیه می تواند با ورود به آن موجب رفع آسیب ها شود به این مرکز واگذار خواهد شد.

وی، سوق دادن پایان نامه و رساله های ارشد و دکتری حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی استان را نیز از دیگر کارکردهای طرح نیازسنجی پژوهشی استان اعلام کرد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده همچنین به طرح جغرافیای دینی فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: این طرح با توجه به استعدادهای هر منطقه و شهرستان با هدف آشنایی با ویژگی های بوم شناخت اطلس دینی و فرهنگی استان در قالبی منسجم به روش توصیفی و تحلیلی است.

فقه معاصر ظرفیتی مهم برای رفع مشکلات مبتلابه جامعه

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به بهره گیری از ظرفیت بالای فقه در رفع مشکلات بخش های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا حوزه علمیه با بهره گیری از این ظرفیت موجود به کمک سایر بخش های کشور برای رفع مشکلات موجود به میدان آمده است.

وی در همین راستا از برگزاری نشست های مشترک میان اساتید حوزه و دانشگاه در عرصه فقه معاصر در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: نخستین نشست مشترک در این خصوص مربوط به مسأله بورس است که اساتید حوزه و دانشگاه نظرات علمی خود را در این خصوص ارائه خواهند داد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در ادامه سخنان خود به تشکیل شورای راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت نماینده ولی فقیه در مازندران اشاره کرد و گفت: این نشست مشترک نیز هر ماه یک بار به میزبانی حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

افزایش رشته های تخصصی مازندران به 25 رشته طی پنج سال

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود حدود چهار رشته تخصصی در استان افزود: طی یک برنامه پنج ساله تعداد رشته های تخصصی مازندران به 25 رشته افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که حوزه علمیه کاملاً به سمت تخصصی شدن حرکت خواهد کرد: با تحقق این مسأله طلاب پس از اتمام پایه ششم می توانند رشته های تخصصی را دنبال کنند و این رشته های تخصصی به ترویج پژوهش در مدارس علمیه کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در بخش پایانی سخنان خود برگزاری نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی در مدارس علمیه، تجلیل از پنج مدرسه علمیه نمونه در عرصه پژوهش، بازدید از سایر مراکز پژوهشی سطح استان، برگزاری نشست وحدت حوزه و دانشگاه در چالوس، ساری و بهشهر، تجلیل از پژوهشگران حوزوی استان و تجلیل از اساتید صاحب تألیف حوزه علمیه استان را از جمله مهم ترین برنامه های هفته پژوهش اعلام کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در پایان این نشست از تلاش های خبرگزاری رسا در پوشش اخبار حوزه های علمیه، علما و روحانیان تقدیر کرد./950/پ201/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
تنها جریان‌هایی می‌توانند در صحنه حاضر و قدرتمند باشند که بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.
0
0