۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۹۸۲۷۴

امام با نشر درس‌های نهج‌البلاغه منتظری هم موافق نبود

امام با نشر درس‌های نهج‌البلاغه منتظری هم موافق نبود
امام خمینی (ره) در مواجهه با جریان منتظری بسیار صریح و قاطع عمل کردند، ولی برخی مدعیان خط امام، در این امر فرسنگ‌ها با ایشان فاصله داشته و دارند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان طی سخنانی درباره عدم موافقت امام خمینی(ره) با نشر درس های آقای منتظری در مجله پاسدار اسلام خاطر نشان کرد:

آخرین مطلبی هم که از حضرت امام راجع به «پاسدار اسلام» به یاد دارم مربوط به هفته‌های آخر عمر شریفشان، یعنی بعد از انتشار نامه فروردین ۶۸ درباره عزل آقای منتظری است. در جلسه‌ای که با بعضی از همکاران مجله داشتیم، در باره این موضوع بحث شد که آیا شرح نهج‌البلاغه آقای منتظری را که چند سالی بود در مجله چاپ می‌شد ادامه بدهیم یا نه؟ به استناد نامه حضرت امام جواب منفی بود، اما به استناد نامه ۸/۱/۶۸ جواب مثبت بود. سرانجام در جلسه به جمع‌بندی مشترکی نرسیدیم. بنده گفتم فردا صبح خودم از حضرت امام کسب تکلیف می‌کنم و بحث تمام شد.

فردا صبح بعد از انجام کارهای یومیه در محضر حضرت امام، عرض کردم: «آقا سال‌هاست که درس نهج‌البلاغه آقای منتظری در مجله «پاسدار اسلام» چاپ می‌شود. این مطالب صرفاً علمی هستند. آیا با توجه به نامه ۸/۱/۶۸ می‌توانیم ادامه دهیم؟ حضرت امام قبل از آنکه جمله تمام شود، با قاطعیت فرمودند: «این کار را نکنید.» و به این ترتیب ادامه آن درس‌ها برای همیشه منتفی شد.

گفتنی است، اینکه برخی جریان‌های حوزوی نه فقط بعد از ماجرای سیدمهدی هاشمی، که بعد از سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲ بهمن ۶۷ (که منجر به نگارش منشور روحانیت شد) و حتی بعد از عزل او از قائم‌مقامی، هم‌چنان به دنبال نشر افکار و آثارش بودند، از عجائب روزگار ماست!

با این حال، تعبد نسبت به امام و منقطع شدن این روند در مجله پاسدار اسلام (که از مروجان اصلی آقای منتظری در دهه ۶۰ بود) قابل تقدیر است.

نکته دیگر، صراحت امام خمینی(ره) در برخورد با نحله‌های انحرافی است. ایشان در مواجهه با جریان منتظری، بسیار صریح و قاطع عمل کردند ولی برخی مدعیان خط امام، در این امر فرسنگ‌ها با ایشان فاصله داشته و دارند.

ارسال نظرات