۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۷۱۱۹۱۰
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

آیین نکوداشت علمی استاد پورفرد برگزار شد

آیین نکوداشت علمی استاد پورفرد برگزار شد
دکتر پورفرد از اساتید و دانشیاران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همزمان با آغاز بازنشستگی مورد تقدیر این پژوهشگاه قرار گرفت و مراسم نکوداشت تلاش های علمی وی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این پژوهشگاه با حضور اساتید دانشگاه های مختلف کشور برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان اولین سخنران ضمن تبریک میلاد امام رضا گفت: اعضای هیأت علمی وقتی به سن بازنشستگی می رسند وقت ثمردهی و باردهی شان می رسد و به جامعه سود می رسانند؛ دکتر پورفرد را به عنوان فرد انقلابی و ایثارگر می شناسیم.

وی افزود: همکاری من با دکتر پورفرد به دانشگاه باقرالعلوم در زمانی که حتی عنوان مؤسسه آموزش عالی را هم نداشته و جزء هسته اولیه آن بوده بر می گردد که برکات زیادی از طریق این گروه به فضای علمی کشور رسید؛ نسل اول دانشگاه باقرالعلوم بسیار بابرکت شد و دلیلش نیز انگیزه حاکم بر تشکیل این گروه بود؛ در زمانی که خلأ نظریات اسلامی در عرصه سیاست دیده می شد و باید برای حل آن نیروی محقق تربیت شود و نظریه پرداز ارائه شود.

استاد دانشگاه باقر العلوم گفت: اگر در دانشگاه های دولتی 136 واحد در دوره کارشناسی طی می کنند ما در آن مقطع به همراه آقایان مهاجرنیا، شفیعی بهروزی لک و استاد پورفرد نزدیک به 200 واحد خواندیم و حتی ریاضیات و آمار را هم در این دوره آموزش دیدیم.

وی با اشاره به تشکیل گروه تدوین اندیشه سیاسی شیعه در عصر صفویه توسط دکتر پورفرد گفت: این گروه پژوهشی به مرور تبدیل به پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی شد که تحقیقات بسیار خوبی در آن صورت گرفت؛ از دیگر تلاش های استاد مسعود پورفرد کتاب مردم سالاری دینی است که برگزیده دین پژوهان کشور و کتاب سال دانشجویی را کسب کرد؛ این کتاب به شکل نو برای مراکز علمی و دانشگاهی مطلب را ارائه کرد که دکتر فیرحی نیز ناظر پروژه بود.

حجت الاسلام لک زایی اظهار داشت: این کتاب در حوزه خود همچنان کتابی درخشان است و حجاب معاصرت سبب شده ویژگی های آن دیده نشود؛ در این کتاب هم دیدگاه میرزای نایینی و شهید صدر آمده و هم از نظرات علمای قم استفاده شده است.

سخنران بعدی این جمع دکتر علی شیرخانی رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه گفت: از اواخر دهه 60 دکتر پورفرد را در مدرسه رسول اکرم شناختم که همکاری هایی در مقاطع مختلف داشتیم؛ آقای پورفرد گرچه رسما استاد نیست اما فرهیخته تمام معنا هست و همچنین در عین خوش برخوردی سعی می کند حلال مشکلات باشد.

وی افزود: اساتیدی که بازنشست می شوند از بسیاری از دست اندازهای دیوان سالارانه دور می شوند و می توانند با فراغت بال به اهداف و دغدغه های علمی خود برسند؛ شهید صدر در کتاب های خود آزادی هایی که انسان دارد اشاره شده است و همچنین به خلافت انسان و عدالت اجتماعی می پردازد که آقای پورفرد در کتاب خود با عنوان اندیشه شهید صدر آورده و در خواست دارم در دوران بازنشستگی به بازخوانی این کتاب و تدوین دوباره آن بپردازد.

شیرخانی عنوان کرد: مباحث مردم سالاری دینی که توسط استاد پورفرد مطرح شده است باید دوباره بازخوانی شود و بستر اجرایی آن را در جامعه مورد تحقیق قرار دهد؛ ما اثبات کردیم که مردم سالاری دینی داریم اما مردم جامعه امروز می خواهند مردم سالاری را در فضای اجرا ببینند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ضعف هایی که در حوزه اندیشه سیاسی داریم همین ضعف نگاه عملیاتی در تدوین متون و نظریات است که متأسفانه در فلسفه هم همین است و مباحث نظری با طول و تفصیل مطرح شده اند اما در ابعاد عملیاتی آن تحقیق و فعالیت کمی صورت گرفته است.

حجت اسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا گفت: تقدیر از کسی که بیش از سی سال در عرصه پژوهش زحمت کشیده بسیار ارزشمند است؛ یک منطق در مسیر تحقیقات استاد پورفرد وجود دارد که میان ثبات و تحول جمع کرده است؛ جوشش انقلابی وی به نظم سیاسی رسیده و هویت خود را حفظ کرده است.

وی افزود: بیش از سی سال است که با استاد مسعود پورفرد رفاقت دارم و در همان سال های اولیه که برای تدریس به دانشگاه شهید چمران می رفت دغدغه انقلاب اسلامی را داشت و از همین رو به این نتیجه رسید مبانی فکری مربوط به انقلاب، اصلی ترین ماده انقلاب است و از همان موقع متوجه نکته تحول در گرانیگاه انقلاب بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تکیه بسیاری از دانشمندان در خصوص علل انقلاب ایران به علت های تک بعدی، اظهار داشت: دکتر پورفرد به سمت علت دیگری غیر از چیزی که جامعه شناسان می گویند رفت و عاملیت خداوند را در تحقیقات خود مورد مطالعه قرار داد؛ برخی از علل انقلاب ایران غیر ارادی و جبری بود و برخی دیگر انسانی بود اما دکتر پورفرد سراغ مسبب الاسباب رفت.

وی افزود: در این انقلاب عاملی بالاتر از همه آنچه جامعه شناسان می گویند مطرح است که می توان از آن به سنت دینی یاد کرد که یک مبنا در اندیشه دکتر پورفرد قرار گرفته است طرح های پژوهشی وی هم در همین راستا است؛ اگر تحول بخواهد به رونق و آبادانی برسد باید کارآمدی نظام و مردمسالاری دینی را تبیین کنیم و تحول انقلابی گری شهید چمران به سمت ثبات برسد

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا اظهار داشت: دکتر پورفرد روشن فکری را در سه حوزه تعریف می کند و در روشنفکری مجدد متمرکز می شود و اولین مصداق آن را امام خمینی می داند و روشنفکری متجدد را نقد می کند؛ در چالش میان انواع روشنفکری مقوله کارگزار و ساختار کارگزاری را به عنوان روش جدی پیگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف همه نظریه پردازانی که عامل انقلاب را تک بعدی می دانستند پورفرد ثابت کرد که این انقلاب حاصل تأثیرگذاری جمعی از عوامل است؛ پورفرد به عنوان استاد اخلاق وارد عرصه های مختلفی می شود و مؤسسه خیریه امام علی با سه هزار یتیم را پیگیری می کند؛ جمهوری اسلامی تا زمانی که از منظر آسیب های اجتماعی ضربه می بیند به ثبات نمی رسد.

در ادامه نشست آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت صوتی از مشهد مقدس سخنان خود را ارائه کرد.

وی گفت: از باب ادب و قدرشناسی از زحمات اساتید پژوهشگاه باید چنین نشست هایی برگزار شود؛ دکتر پورفرد به موضوع خدمات اجتماعی به محرومان و به تحکیم ثبات نظام مقدس کمک می کند که کار درستی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: به عنوان همکاری علمی و عضو هیأت علمی وارد پژوهشگاه شدند و در زمانی طولانی ارتباط بی واسطه داشتیم و در طول آن دوره موردی خلاف آداب مشاهده نکردم.

آیت الله رشاد گفت: پیوستگی موضوعات مطالعاتی در آثار استاد پورفرد به وضوح دیده می شود؛ التزام به حوزه معینی در فضای علمی دارد که در آن ثمربخش بود و از مجموع 12 جلد اثر تألیف شده که نصفشان در پژوهشگاه چاپ شده است موضوع معین و پیوسته دیده می شود.

وی با اشاره به بازنشستگی استاد پورفرد گفت: این بازنشستگی اداری است نه علمی زیرا انسان دانشمند در کهن سالی تازه به بلوغ علمی و در سن بالا به تولید علمی می رسد؛ خدمات اجتماعی و مبارزه با آسیب ها لازم است اما نباید اساتید بزرگ به خود تلقین کنند که به بازنشستگی رسیدند و کارهای علمی را به حاشیه برانند.

رئیس حوزه های علمیه تهران گفت: مراجع در کهولت سن رساله می دهند که به این معنا است که اشرافی نسبت به همه فقه پیدا کرده اند و به بلوغ علمی رسیده اند؛ معمولا طلاب 52 باب فقه را نمی خوانیم و زمانی مسلط می شویم که در سنین بالا اشراف پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وقتی مجموعه ای از اندیشه ها را کنارهم قرار دهیم معلوم می شود فضای بعد از جنگ هم در اندیشه اساتید ادامه پیدا کرد؛ امیدوارم بتوانیم از ظرفیت دکتر پورفرد استفاده کنیم.

در پایان نیز استاد مسعود پورفرد از همه حاضرین و اظهار لطف آنها تشکر کرد و گفت: بنا نداشتم در این جلسه شرکت کنم اما دوستان خواستند لطفی داشته باشند.

ارسال نظرات