۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۲۶۶۰۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی بررسی کرد؛

منطق مواجهه غربی‌ها با مقوله آزادی

منطق مواجهه غربی‌ها با مقوله آزادی
حجت‌الاسلام نجفی زاده با بررسی منطق مواجهه غربی‌ها با مقوله آزادی، گفت: غربی‌ها در برخورد با مقوله آزادی منافع خود را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشستی با جمعی از روحانیان استان، اظهار داشت: تعریف آزادی در نگاه غربی‌ها با آنچه اسلام به‌عنوان آزادی بیان می‌کند زمین تا آسمان فاصله دارد.

وی افزود: در دنیای کنونی غرب که این‌همه دم از حقوق بشر می‌زنند، اگر کسی یا کشوری، کمی از منافع مادّی و دنیایی آنان را تهدید کند و یا به آن لطمه بزند، ظلم‌ها و جنایت‌های بسیاری در حقّ او مرتکب شده و از هیچ کاری برای مقابله فروگذاری نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: در فرهنگ غرب که جز به منافع مادّی به چیز دیگری فکر نمی‌کنند، اگر کسی به معنویت و مصالح اخروی لطمه بزند و رفتار زشت و عقیده باطلی را بروز دهد، به‌شرط این‌که دنیای آنان لطمه نبیند آزاد است و کسی حق مقابله با او را ندارد و اسم این را آزادی عقیده و بیان می‌گذارند و در مقابل، هیچ حقی را در برابر منافع مادی خود به رسمیت نمی‌شناسد و رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ولی در اسلام، مصالح انسان‌ها، تنها در امور مادّی نیست؛ لذا قوانین جرم و مجازات نیز در این محدوده خلاصه نمی‌گردد. درعین‌حال اگر کسی جرمی را به هر شکل مرتکب شد، فقط در حدّ همان جرم و اجرای حکم خداوند برخورد می‌شود و بقیه حقوق او محترم است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده تصریح کرد: در مبحث عقیده غلط نیز بدین گونه است که اگر به گفتار و رفتاری منجر شود که برای مصلحت جامعه زیان‌بار باشد بر اساس حکم خدا با آن برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه تاکنون مطرح شد، در رابطه با حقوق جامعه بود؛ اما در محدوده مسائل خاص فردی باز سیره اولیاء دین باید الگو و اسوه باشد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: به‌عنوان‌مثال در محیط‌های علمی، عقیده‌های غلط، با بحث و استدلال قابل اصلاح است و باید از مجادله بیهوده، تخطئه بی‌مورد و بی‌احترامی پرهیز کرد و فقط با قصد کشف حقیقت به تبادل‌نظر و گفت‌وگو پرداخت.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در محیط خانواده و محیط‌های مردمی رعایت اصول اخلاقی، عدم سوءظن، دلسوزی و مهربانی و خیرخواهی و تلاش برای ایجاد محیطی صمیمی که زمینه رشد و تربیت صحیح است، لازم است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات