۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۷۲۹۰۱۷
یادداشت رسیده؛

دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (۲)

دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (۲)
در یادداشت گذشته برخی از مولف های تمدن سازی و دولت اسلامی را از منظر رهبر معظم انقلاب از جمله توحید محوری، استقامت و ولایت محوری را مرور کردیم و در یادداشت حاضر به بررسی ادامه این شاخص ها می پردازیم.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در یادداشت گذشته برخی از مولف های تمدن سازی و دولت اسلامی را از منظر رهبر معظم انقلاب از جمله توحید محوری، استقامت و ولایت محوری را مرور کردیم و در یادداشت حاضر به بررسی ادامه این شاخص ها می پردازیم.

طراحی الگوی اسلامی

مولفه دیگر که بسیار مرتبط به تولید فکر هم هست بحث طراحی الگوی اسلامی است که بر چهار عنصر پایبند است: فکر، علم، معنویت و زندگی. در بین این چهار عنصر فکر  از اهمیت بیشتر و ارزش مبنایی بالاتری برخوردار است.

 این این چهار عنصر بایستی در راستای پیشرفت و تحول باشد که برخاسته ی از معنویات و نیاز های کشور است. تا به اینجا با توجه به مولفه های بیان شده یافتیم که یکی تولید فکر و یکی پرورش انسان و نیروی انسانی از مهم ترین عوامل شکل گیری یک تمدن و تشکیل یک دولت است. چرا که تولید فکر و در راستای آن پیشرفت و پرورش انسان با روحیه استقامت و خدامحوری و دیگر خصوصیات مبتی بر ارزش ها بسیار کارساز است و از اهمیت والایی برخوردار می باشد.

تقویت توان نظامی و دفاعی

مولفه دیگری که بسیار مهم است تقویت توان نظامی در دفاع از دشمنان است. البته لازم به ذکر است در اینجا به این مسأله اشاره کنیم که مقام معظم رهبری با توجه به تقویت نظامی بحث هایی را هم در رابطه با این مسأله که چگونه باید اجرا شود دارند که اهمیت بسیار بالایی دارد.

مثلا یکی از آن موارد که در حکومت اسلامی باید مراعات شود عدم جواز استفاده از سلاح های کشتار جمعی و بمب هسته ای است یا عدم جواز ابتدا به شروع جنگ و داشتن ماهیت دفاعی بجای تهاجمی. این نکات در مورد بحث نظامی از مهم ترین مسائل است که نوع ساخت صلاح های جنگی را معین میکند در حکومت اسلامی.

وضعیت اقتصادی و معیشتی که خود یک مولفه مهم است است، همواره دغدغه اصلی متولیان حکومت و آحاد مردم بوده است. در واقع در صورتی که این مولفه با مشکل روبرو شود تاثیر فراوانی بر سایر جنبه های مادی و معنوی جامعه خواهد گذاشت.

همانطور که می‌دانیم تقریبا تمامی کشور های مسلمان از عدم توسعه ی پایدار رنج می‌برند گرچه سعی دارند حرکتشان روبه جلو باشد.

در بحث اقتصادی باید نوع نگرش مردم اصلاح شود یکی بحث نگرش به دنیا و دومی کار ، که اگر این دو به طرز معقولی تبیین نشود در حس روابط اجتماعی مردم و ابعاد حیات مادی آنها بسیار موثر است. در هر صورت باید دانست که برپایی دولت اسلامی بر اساس سعی و تقواست و همین شعار هاست که اسلام را در راستای تحولات علی الخصوص اقتصادی زنده نگاه داشته است .

در اندیشه مقام معظم رهبری پیشرفت مادی در کنار پیشرفت معنوی از مبنای انقلاب اسلامی به شمار می آید و از همین جاست که حرکت فرهنگی هم در جامعه اسلامی بسیار مهم است .چرا که حرکت فرهنگی می‌تواند به اندازه خودش جای یک مولفه را بگیرد .

اگر بخواهیم اقتصاد اسلامی را بر مبنای نظر مقام معظم رهبری واکاوی کنیم بر ۲ پایه و اساس استوار است؛ افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه اسلامی.

آنچه که از صدر اسلام بعنوان پایگاه اسلام بوده و سنگر فعالیت های فرهنگی بوده است مساجد بودند که مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه مکتب اسلام است. مساجد از صدر اسلام کارکرد های عبادی و معنوی ، اجتماعی ‌ سیاسی و تعلیمی و تربیتی را داشته است و موفق هم ظاهر شده است.

مقام معظم رهبری در پیامی در سال ۱۳۸۹ در نوزدهمین اجلاس سراسری نماز مسجد اسلامی را مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه دانست. پس ما باید در حکومت اسلامی از این سنگر و از این پایگاه بعنوان راهبردی ترین مکان ها استفاده کنیم و به نسل های آینده هم منتقل کنیم که مسجد کارکرد هایی غیر معنویات را نیز داراست و می‌تواند پایگاه مهم مردمی در عرصه های مختلف دولت اسلامی قلمداد شود .

با توجه به مولفه های بیان شده در این نوشتار یافتیم که شاه راه های اصلی بر پایه مبانی اندیشه مقام معظم رهبری که خود از صدر انقلاب تمام زوایای یک حکومت را از نزدیک بررسی کرده اند در جهت حکومت اسلامی و تداوم و پیشرفت آن چه چیزهایی می باشد.

در حکومت اسلامی با نگاه با توحید گرایی با آن عطوفت و مهربانی در ولایت با تقویت قوای ایستادگی و صبر ، اقتصادی و نظامی می‌توان در برابر آسیب ها و مشکلات ایستاد و با پرورش روحیه متفکرانه و عالمانه قطار کشور را رو به پیشرفت دانست و در تمامی این راه هایی که در حال توسعه است از سنگر اسلام که مسجد است نباید غافل شویم.

سید علیرضا حسینی

ارسال نظرات