۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۳۷۲۴۹
یادداشت؛

نگاهی به فعالیت های انقلابی و مبارزاتی آیت الله صدوقی+اسناد ساواک

نگاهی به فعالیت های انقلابی و مبارزاتی آیت الله صدوقی+اسناد ساواک
آیت الله صدوقی شخصیت جامعی بود که همواره خود را متعهد به حمایت از انقلاب اسلامی و امام راحل دانسته و با حضور در صحنه های انقلاب وقت را صرف رفع مشکلات انقلاب می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شهید آیت الله محمد صدوقی(ره) از روحانیون مبارز علیه رژیم پهلوی، همراه و یاور امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام جمعه شهر یزد و نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان رهبری و از شاگردان امام راحل و سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای و دیگر بزرگان بود.

وی از زمان رضاخان مبارزات خود را آغاز کرد و از دهه چهل به امام خمینی(ره) پیوست و تا پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزه بر ضد رژیم پهلوی پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت خود را در مجلس خبرگان و امامت جمعه یزد ادامه داد.

آیت الله صدوقی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و عمرانی خدمات ارزنده‌ای داشت و سرانجام به دست گروهک منافقین ترور شده و به شهادت رسید؛ آیت الله صدوقی چهارمین محبوب خداست در محرابی که از جوشش خونش به فریاد آمد.

آیت الله شهید محمد صدوقی(ره) مردی از یاران انقلاب، یاری گر تدوین اصل ولایت فقیه و کسی بود که امام خمینی(ره) در شهادت او فرمود: «چه کسی اولی به شهادت است در عصری که استکبار جهانی و فرزندان خلف آن در داخل و خارج، اسلام عزیز را تهدید می کنند؛ از امثال شهید بزرگوار و فقیه متعهد و فداکار اسلام، شهید صدوقی عزیز رحمه الله؛ شهید بزرگی که در تمام صحنه های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار مستمندان بود و وقت عزیزش را صرف در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب می کرد و برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت».

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

مطیع امام(ره) بودن و داشتن آگاهی سیاسی، یکی از ویژگی های شخصیتی آیت الله صدوقی بود؛ چنانکه مقام معظم رهبری درباره او می فرماید: «او تسلیم و مطیع امام بود، فکرش، عقیده‌اش و عملش در جهت و در خط فکر و عقیده و عمل امام بود و هیچگونه رأی و فکری را بر رأی و فکر امام ترجیح نمی‌داد؛ به همین دلیل بود که از اول انقلاب تا آخر مواضع ایشان یک مواضع صد در صد صحیح و درست بود...».

آیت الله صدوقی شخصیتی بود که همیشه گامی جلوتر از حوادث بود و آنچه را دیگران در آینه نمی‌دیدند او در خشت خام می‌دید و هر جریانی که می‌خواست سدی در مقابل نظام و انقلاب باشد در نطفه خفه می‌کرد.

وی از دور اندیشی و روشن بینی سیاسی بالایی برخوردار بود و از نخستین افرادی به شمار می رفت كه با تیز بینی، خطر منافقان را درك كرد و به مبارزه با آنان و روشنگری علیه این گروهك پرداخت.

به طور کلی اگر ترورهای دشمنان انقلاب اسلامی را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم در می‌یابیم که وجه مشترک تمام افرادی که با ترور حذف شدند، تأثیرگذاری آنان بر مردم جامعه و انقلاب اسلامی بوده است و آیت الله صدوقی نیز یکی از آن شخصیت های نقش آفرین، تاثیرگذار و سازنده ای است که در انقلاب اسلامی و پیروزی آن نقش بسزایی داشته و شخصیت انقلابی آن سبب شد تا دشمنان انقلاب اسلامی دست به حذف فیزیکی آن زنند تا شاید بتوانند از طریق ترور، انقلاب اسلامی برآمده از اراده عمومی مردم را از مسیر رشد و پیشرفت دور کرده و افرادی همچون آیت الله صدوقی را از ادامه دادن مسیر درست و صحیح خود باز دارند.

آیت الله صدوقی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های گسترده ای را بر مبنای اعتقاد به نهضت امام خمینی(ره) انجام داد و با حمایت از فداییان اسلام و پناه دادن سیدعبدالحسین واحدی(از اعضای فداییان اسلام) در منزل خویش تا مدت ها خشم رژیم پهلوی را برانگیخت.

آیت الله صدوقی حدود 21 سال در قم اقامت کرد كه همزمان با سال های حكومت رضاخان پهلوی و اوج فشار بر روحانیان و افراد مذهبی بود و همواره در ارتباط با مسایل گوناگون با امام(ره) مشورت کرده و منزل خود را پناهگاه شهید نواب صفوی و یارانش كرده بود و همواره به عنوان یك مبارز، نقش هماهنگ كننده روحانیان و مردم را با اقدام های امام راحل برعهده داشت.

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

آیت الله صدوقی نقش قابل توجهی در برهم چیدن خانه های گروهی منافقان ایفا كرد و از بزرگ ترین و تاثیرگذارترین افراد در ترویج اندیشه های دینی و آرمان های انقلاب اسلامی به شمار می رود كه در این زمینه مجاهدت های فراوانی در راستای پشتیبانی از نهضت امام خمینی(ره) داشته است و همین دلیل تاثیرگذاری فراوان او در جریان انقلاب، سبب برانگیخته شدن خشم دشمنان انقلاب شد و بعد از چندین بار ترور ناموفق در نهایت به دست منافقان به شهادت رسید.

در زیر تصویر برخی از اسناد ساواک درباره بخش هایی از فعالیت های انقلابی آیت الله صدوقی را مشاهده می کنید.

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

فقیه متعهدی که برای خدمت به خلق و انقلاب، سر از پا نمی شناخت

ارسال نظرات