۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۷۳۹۸۶۴
حجت الاسلام عبدی مطرح کرد؛

نقش مساجد در هدایت‌گری و تسهیل‌گری امورات مردم

نقش مساجد در هدایت‌گری و تسهیل‌گری امورات مردم
کرمانشاه ـ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمانشاه گفت: مساجد امروز در جوامع اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران در مهجوریت و بی‌لطفی تمام قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام مهدی عبدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در سخنانی اظهار داشت: مسجد بیت خداست، در واقع مسجد محل مراجعه بشریت و انسانیت است تا مومنین و صالحین بتوانند مسیری را طی کنند و به یک همدلی اجتماعی برسند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمانشاه گفت: منظور از اینکه مسجد سنگر خدا است این نیست که محل دفاعی در هنگام وقوع جنگ‌های سخت باشد بلکه منظور این است مومنین در راستای راهبری موضوع امامت و گفتمان‌سازی جامعه به یک هدف مشترک برسند.

وی بیان کرد: باید در یک محل گرد هم آییم تا شورایی که در قرآن به وجود آمده و تبیین‌گر هدایت بشریت است به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام عبدی تصریح کرد: مسجد محل به حاصل رساندن گفتمان‌های جریان‌ساز و اجتماعی در بین مردم است و یکی از مکان‌هایی است که در آیات، روایات و گفتارهای معصومین و ائمه اطهار(ع) مورد تبیین قرار گرفته و می‌توان درآن عبادت و به خلق خدا خدمتگزاری کرد.

وی افزود: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) قرآن و مسجد شاکی قیامت هستند برهمین اساس نباید کاری کنیم که جزو جریانی قرار بگیریم که در قیامت قرآن و مسجد شاکی ما باشند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: مساجد امروز در جوامع اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران در مهجوریت و بی‌لطفی تمام قرار گرفته‌اند، تا جایی که در هر کوچه و خیابان مسجدی بنا شده اما برای مومنین و اهالی محله خدمات اجتماعی حتی امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی و باقی خدمات ارائه نمی‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام عبدی در مساجد تنها هیئت امنا و خادمانی مشخص شده که طبق قانون هزار دردسر برای آنها نیز در نظر گرفته شده درصورتی که باید امام جماعت در مساجد حضور یابد تا بتواند مردم محله را در این سنگر خدا دور هم گرد آورد و مشلات محله را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: امروز آن خط سیری را که پیامبر اکرم(ص) در ابتدای امور تبلیغی خود از مساجد آغاز کردند، شاهد نیستیم.

حجت‌الاسلام عبدی اذعان کرد: در استان کرمانشاه با احتساب مساجد اهل تسنن یک هزار و 500 مسجد دایر است که 110 مسجد در شهر کرمانشاه قرار دارد و از این تعداد 105 مسجد امام جماعت دارد.

وی با بیان اینکه در کمتر مسجدی مشکلات مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: به دنبال اجرای طرح ائمه محلات در پایگاه‌های اجتماعی و مساجد، هفت مسجد از الگوی اسلامی بهره می‌گیرند و به خلق خدا خدمت‌گذاری می‌کنند با این حال شمار این مساجد کم است و باید به تعدادی برسیم که از همه ظرفیت‌های مسجد استفاده کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: باید ستون به ستون و هر متراژ مربع مساجد در خدمت خلق خدا قرار گیرد و مشکلات مالی، اجتماعی و فرهنگی در سطح مساجد حل شود.

به گفته حجت‌الاسلام عبدی باید بتوانیم در مساجد دور هم گرد آییم تا بتوانیم تصمیمات سازنده‌ای برای جامه اتخاذ کنیم زیرا مسجد محل قرب الهی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در قیامت جزو افرادی نباشیم که قرآن و مسجد از آنها شکایت می‌کند، افزود: مردم مسجد را محل اجتماع و دخل و تصرف در افکار خوب و هدایت‌گرانه خود قرار دهند تا بتوانند تصمیم‌سازان خوبی باشند.

حجت‌الاسلام عبدی با بیان اینکه خانه کنشگران اجتماعی هم صحن و سرای مساجد باشد، تصریح کرد: می‌توانیم مراکز دانش‌آموزی را در مساجد فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت مساجد به مردم بستگی دارد، افزود: مردم مدیریت مساجد را به خادمان واگذار نکنند البته خادمان باید از نظر تشکیلاتی باشند اما خادمان اصلی مردم محله هستند که باید با کنش‌گری و تصمیم‌سازی مسجدی خیرخواه مردم داشته باشند نه محله‌ای که تنها مردم آن برای بازسازی مساجد هزینه کنند.

حجت‌الاسلام عبدی با اشاره به نقش مساجد در هدایت‌گری و تسهیل‌گری امورات مردم، اذعان کرد: در گذشته مساجد محلی برای تصمیم‌گیری ائمه معصوم(ع) و حتی حکام پس از آنها بود و مساجد در زمره مجامع اصلی مسلمانان قرار داشتند./1400/

ارسال نظرات