۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۷۴۰۵۰۸
منبر عاشورایی(۴)؛

نهضت عاشورا مظهر تمام خوبی ها در تقابل با تمام پلشتی ها

نهضت عاشورا مظهر تمام خوبی ها در تقابل با تمام پلشتی ها
حجت الاسلام لیالی نهضت عاشورا را تقابل تمام نیکی‌ها با تمام بدی‌ها دانست و نحوه این تقابل را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در چهارمین جلسه از سلسله مباحث «منبر عاشورایی» به تبیین هماوردی تمام خیر با تمام شر در نهضت عاشورا پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است:

واقعه کربلا و نهضت اباعبدالله سرشار از معارف است؛ حادثه عاشورا مکتبی است که امتداد تاریخی و اجتماعی دارد و فرهنگ ساز و تمدن ساز است.

در این جلسه بیان می کنم که حادثه کربلا مظهری از تمام خوبی ها و پلشتی هایی است که ممکن است در زندگی بشر قرار بگیرد.

در حادثه کربلا تمام خیر در مقابل تمام شر، تمام خوبی ها با تمام بدی ها، تمام فضیلت و فضائل در مقابل تمام رذائل قرار گرفت؛ جنگ فضیلت و رذیلت شکل گرفت. کربلا صحنه رقابت تمام خوبی ها مقابل تمام بدی ها و بدان روزگار است.

برای خوب و خیر بودن عاشورا دو آدرس داریم که اولینش شب عاشورا است؛ وقتی اباعبدالله اصحابش را در خیمه گاه جمع کرد و از فردا سخن گفت و بیعت را گرفت سپس اشاره کرد که اصحاب می توانند بروند اما اصحاب نرفته و بیعت کردند؛ آنجا اباعبدالله جمله ای فرموده که نشان از همه خوبی های کربلا است؛ «فَإنِّی لَا أَعْلَمُ أَصْحَابًا أَوْفَی وَلَا خَیرًا مِنْ أَصْحَابِی» حضرت می فرماید من اصحابی بهتر و نیکوتر از شما سراغ نداشته و سراغ ندارم.

همین است که در کربلا اصحاب امام حسین و بهترین نیکان روزگار جمع شدند؛ هیچ یک از شهدای تاریخ بشریت همانند شهدای کربلا نیستند که حسین و شهدای کربلا مظهر و نماد همه خوبی ها بودند و هستند.

نشانه دیگر در سخن حضرت زینب (س) است که در مجلس کوفه و مجلس شام فرمود «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» ما جز نیکی و زیبایی ندیدیم و آنچه اتفاق افتاد نیکی و زیبایی بود.

کربلا جلوه جمال حضرت حق بود زیرا آنچه در کربلا اتفاق افتاد مظهر تمام خوبی های بشر و بشریت بود و آنچه در کربلا اتفاق افتاد مظهر تمام پلشتی ها نیز بود؛ زشت تر از عمر بن سعد، شمر خولی و سنان در تاریخ نبوده و نخواهد بود.

ارسال نظرات