۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۷۴۵۴۵۹
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی تبیین کرد؛

آزادی قدس در سیره امام خامنه‌ای

آزادی قدس در سیره امام خامنه‌ای
حجت الاسلام سید هادی موسویان گفت: در بحث سیره رهبر معظم انقلاب راجع به مساله فلسطین بهترین منبعی که وجود دارد، گفتگوی ۵ ساعته سید حسن نصر الله با مجله مسیر است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید هادی موسویان در نشست علمی ترویجی «آزادی قدس در اندیشه امامین انقلاب» که به همت خبرگزاری رسا در محل این خبرگزاری برگزار شد، به بررسی سیره رهبر معظم انقلاب در مسئله فلسطین پرداخت و گفت: در بحث سیره بهترین منبعی که وجود دارد، گفتگوی ۵ ساعته سید حسن نصر الله با مجله مسیر است که بسیار دقیق به تبیین جایگاه و سیره رهبر معظم انقلاب پیش از رهبری و پس از آن در بحث فلسطین و جریان مقاومت پرداخته است. 

پژوهشگر انقلاب اسلامی سبقه تاریخی گروه‌های مقاومت در لبنان را بررسی کرد و گفت: سید حسن نصر الله در این گفتگو پیشینیه بحث تشکیل حزب الله را مطرح میکند که اسرائیل پس ازاحساس خطر از جنگ ایران و عراق با ۱۰۰ هزار نیرو متشکل از نیرو‌های موتلفه و ارتش جنوب لبنان را اشغال می‌کنند و همان زمان مذاکرات سوریه مطرح می‌شود. این نا امیدی بسیار شدیدی را حاکم می‌کند که کار لبنان هم تمام است و در همین حین علماء و مجاهدین گروه مقاومت اسلامی حزب الله را پایه گذاری می‌کنند.

وی افزود: با ورود همزمان نیرو‌های سپاه پاسداران به لبنان و سوریه روح امیدی دمیده می‌شود که امروز تعبیر‌های غلطی از برخی رسانه‌ها مطرح میشود که پیروی از خط امام نکرده بودند در حالی که تاکتیک اسرائیل از جنگ کلاسیک تغییر پیدا کرده بود و لازم بود برای مقابله با آن گروه‌های مقاومت تشکیل شوند که بر همین اساس ماموریت سپاه پاسداران حمایت لجستیکی و آموزشی نیرو‌های مردمی تعریف می‌شود.

حجت الاسلام موسویان به دیدار اعضای موسس حزب الله با امام خمینی اشاره کرد و گفت: بعد از تشکیل حزب الله هیئت ۹ نفره‌ای خدمت امام می‌رسند و از ایشان درخواست نماینده برای ارتباط با حزب الله می‌کنند و امام نیز حضرت آقا را معرفی می‌کنند. سید حسن نصرالله میگوید که از همان ساعات اولیه تاسیس با حضرت آقا مرتبط شدیم. دعب ایشان هم این بود که هدایتگر و کمک کننده باشند؛ نه اینکه مدیریت میدان را به دست بگیرند.

وی افزود:حضرت آقا از همان ابتدا اهتمام ویژه بر حل اختلافات جنبش امل و حزب الله و گروه‌های مقاومت لبنان داشتند که حل این مساله ۳ سال به طول انجامید و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر این اتفاق رخ نمیداد به آن پیروزی‌های بزرگ دست نمی‌یافتیم. 

مبلغ عرصه جهاد تبیین به سیره رهبر معظم انقلاب در دوران رهبری پرداخت و اظهار داشت: بعد از رهبری حضرت آقا که برای حزب الله غیرمنتظره و خوشحال کننده بود، همان سیاست واحد دنبال شد. تاکید حضرت آقا بر این بود که باید پیشرفته سازی درون جریان مقاومت صورت گیرد و شیعه و سنی و علماء وحدت پیدا کنند و راهبرد در‌های باز نسبت به جریانات سیاسی درون لبنان اتخاذ شود که ضمیمه تمامی هدایت‌های ایشان، یک جایگاه ویژه‌ای را برای حزب الله درون لبنان به وجود آورد.

وی با تاکید بر جلوگیری از سوگیری سیاسی حزب الله لبنان توسط رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: حضرت آقا به شدت به این مساله تاکید داشتند که اولویت حزب الله همان راهبرد مقاومت و فضای جهاد باشد و درگیر فضا‌های سیاسی نشود. نتیجه این شد که به جهت درگیری خیلی از گروه‌های مقاومت در جریانات سیاسی، از فضای اصلی خودشان که مقاومت و جهاد بود بازماندند.

مبلغ و کارشناس انقلاب اسلامی اظهار داشت: بعد از این جناب سید حسن نصرالله شرائط بسیار خطرناکی را تبیین میکنند که مذاکرات یاسر عرفات با شیمون پرز و اسحاق رابین تحت نظارت ایالات متحده مطرح می‌شود و اراضی ۱۹۴۸ از سوی سازمان آزادی بخش فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود که از نظر آن‌ها کار تمام شده بود. در این حین مخالفت گروه‌های فلسطینی مانند جهاد اسلامی، باعث پیوند خوردن جریان مقاومت لبنان و فلسطین می‌شود که اتفاق بسیار مبارکی بود و تهدید به فرصت تبدیل شد.

وی افزود: پس از این بحث مذاکرات بین حافظ اسد و اسحاق رابین مطرح می‌شود و به گفته سید حسن نصرالله تمام اطلاعات و داده‌ها و تحلیل‌ها خبر از به نتیجه رسیدن مذاکرات داشت و در نتیجه همه چیز از ارتباط گروه‌ها با یک دیگر و ایران تحت الشعاع قرار می‌گرفت و صحنه عوض می‌شد.

حجت الاسلام موسویان تصریح کرد: ایشان میگوید پس از جلسات و بررسی‌ها همه جانبه به ایران آمدیم و خدمت حضرت آقا رسیدیم. ایشان در جلسه‌ای که ۲ طرف ایرانی و لبنانی در آن حاضر بودند فرمودند: «اینکه همه چیز را محاسبه میکنید خوب است، اما این قضیه و مذاکره بر قرار نمی‌شود. برگردید و بر همان برنامه مقاومت خودتان را پیش بروید.» از این کلام ایشان همه تعجب کردیم که طبق اطلاعات همه چیز مشهود است؛ اما زمانی که به لبنان برگشتیم پس از ۲ هفته در جشنی که ۱۰۰ هزار اسرائیلی در آن حضور داشتند، رابین به دست یکی از یهودیان افراطی کشته می‌شود و پس از جایگزینی شیمون پرز عملیات استشهادی بزرگ حماس در قلب تلاویو رخ می‌دهد و با سلسله حوادثی همه چیز عوض می‌شود و با روی کار آمدن نتانیاهو، وی اعلام میکند که من به هیچ کدام از قرارداد‌های پرز و رابین پایبند نیستم. 

وی در پایان گفت: این هدایت خاص رهبر معظم انقلاب در این مورد جنبه عقلانی ندارد و ناشی از یک ارتباط ویژه با خدا و تایید من عند الله است. اگر ما میخواهیم ببینیم که امروزه چطور نیرو‌های مقاومت غزه به این صورت طوفان به پا میکنند و اساس و بنیان اسرائیل را متزلزل می‌کنند، به خاطر همین هدایتگری در صحنه حضرت آقا است.

ارسال نظرات