۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۵۱۰۸۱
حجت الاسلام میرسید مطرح کرد؛

سازماندهی حج مهمترین موفقیت‌ جمهوری اسلامی در صدور انقلاب

سازماندهی حج مهمترین موفقیت‌ جمهوری اسلامی در صدور انقلاب
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تاکید براینکه یکی از موفق تری مدیریت ها جمهوری اسلامی در بحث حج است، عنوان کرد: مناسک حج در عربستان تحت نظر آمریکا است که حساسیت مسلمانان جهان را بر می انگیزد و به ضرر این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسن میرسید استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در اولین نشست ترویجی از سلسله نشست های صدور انقلاب اسلامی با عنوان «موسم حج بستری برای صدور انقلاب اسلامی» ضمن تشکر از خبرگزاری رسا برای تبلیغ و تبیین مواضع نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: مجموعه خدمات دهی مناسک حج، نظام مستقلی دارد و مدیریت فوق العاده ای را می طلبد.

حجت الاسلام میرسید با اشاره به اینکه مدیریت حج در ایران برعهده سازمان حج و اوقاف و بعثه مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: پیاده نمودن صحیح، به ظهور و بروز رساندن و تحقق حج بر عده روحانیونی است که از تشکیلات بعثه مقام معظم رهبری عازم می شوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نماینده سازمان حج را سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده بعثه مقام معظم رهبری را رهبر معظم انقلاب تعیین می کند، مطرح کرد: این دو سازمان باید به گونه ای با هم هماهنگ و هم فکر باشند که بتوانند اعمال حج را به نحو احسن شکل دهند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مبانی دینی و اعتقادی ما برگرفته از قرآن و سنت است، ابراز کرد: یکی از فلسفه های حج این است که مردم از اقطار عالم منافع خود را به دست بیاورند؛ کشورهای که متاثر از عربستان هستند تقابلی با سایر کشورها اسلامی دارند.

وی با اشاره به اینکه ما در سیاست حج با کشور عربستان در تقابل هستیم، گفت: سیاست ما عین دیانت ما است، نماز ما سیاسی است و امت اسلامی، امت واحد است؛ برداشت خشک طایفه وهابی عربستان از دین و مناسک حج مانع از صدور انقلاب اسلامی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به کلام امام راحل(ره) که فرمودند" انقلاب ما انفجار نور بود" گفت: بسیاری از کلمات امام(ره) مصداقی بارز از آیه «وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ» است؛ حضرت امام(ره) در مقاطع مختلف تاریخی کلماتی بسیار ارزشمند بیان کردند.

حجت الاسلام میرسید یکی از بارزتری هنرهای جمهوری اسلامی در مناسک حج را هنر سازمان دهی و مدیریت قوی دانست و عنوان کرد: علت مماشات جمهوری اسلامی با کارشکنی های عربستان این است که جمهوری اسلامی نمی خواهد با ادنی مناسبتی مسئله حج خدشه دار شود و مردم جمهوری اسلامی ایران از مناسک حج محروم شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای مسلمان تقاضای آموزش سازمان دهی و مدیریت مناسک حج را از جمهوری اسلامی دارند، افزود: مدیریت مناسک حج در ظرف چند سال گذشته نمود خارجی پیدا کرده است و بسیاری از کشورهای اسلامی آموزش نحوه مدیریت حج را از جمهوری اسلامی ایران خواهانند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تاکید براینکه مدیریت سازمان دهی حج یکی مهمترین موفقیت های جمهوری اسلامی در صدور انقلاب است، گفت: صدور انقلاب به معنای کارهای نظامی نیست؛ اخلاق عملی ظهور و بروز آن در مناسک است.

حجت الاسلام میرسید با بیان اینکه تربیت قاریانی ایرانی که در مناسک حج خود را نشان می دهند یکی دیگر از موفقیت های جمهوری اسلامی است، عنوان کرد: کشورهای خارجی با ذوق و انگیزه در مجالس تلاوت قرآن ایرانیان شرکت می کنند و تلاوت های جوانان و نوجوانان ایرانی برای آنها مایه شگفتی است.

وی با تاکید براینکه یکی از موفق تری مدیریت ها را در ساماندهی حج جمهوری اسلامی دارد، عنوان کرد: مناسک حج در عربستان تحت نظر آمریکا است و در قضیه برائت هر زمان که آمریکا بخواهد عربستان سختگیری می کند؛ مانع تراشی عربستان حساسیت مسلمانان جهان را بر می انگیزاند و در آینده به ضرر این کشور خواهد بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند خادمین حرمین شریفین لیاقت اداره این خانه را ندارند و باید  گروهی بین المللی از کشورهای اسلامی امور حج را برعهده بگیرند، ابراز کرد: این سخن را امام(ره) در اوایل انقلاب در زمانی که عربستان هیچ تعقییر و تحولی در زمینه برگزاری حج خوب از جهت مکان، زمان، راهسازی و امکانات رفاهی نداشت ایراد شد و باعث ایجاد تعقییر رویکرد عربستان در مورد زیارت حج شد.

حجت الاسلام میرسید افزود: بعد از این جریان، عربستان به این فکر افتاد که مسجدالنبی را بازسازی کند و مسجدالنبی و مسجدالحرام را توسعه داد؛ زمان ریاست آقای هاشمی رفسنجانی پروژه مسجدالنبی به اتمام رسید؛ آقای رفسنجانی برای اتمام این پروژه به عربستان دعوت شد و در نماز جمعه عربستان شرکت کرد.

وی افزود: امام جمعه مسجد النبی که نصف قرن پیشنماز مسجدالنبی بود در حضور آقای رفسنجانی و هیئت همراه گفته بود که تا کنون به رسول خدا صل الله و علیه و آله سلام نداده است و علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفته بود که وسط جلسه آقای رفسنجانی و اصحاب همراه او جلسه را ترک کردند؛ سال بعدی که در حج مشرف شدیم دیدیم که  این حرکت موثر بود و ملک عبدالله پیشنماز مسجدالحرام را عوض کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گروه وهابیت در عربستان نسبت به اهل بیت علیهم السلام حساسیت ویژه‌ای نشان دادند، مطرح کرد: وهابیون در قبرستان بقیع به اهل تشیع توهین می کنند و گروهای را قرار می دهند تا به کسانی که زیارت قبور بقیع می روند مشرک بگویند.

ارسال نظرات