۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۵۱۵۰۶
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شد

نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شد
نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با حضور حجت الاسلام روح الله جلالی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در محل خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام روح الله جلالی کارشناس ارشد گروه سیاسی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به همت خبرگزاری رسا و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهمی  که در  تاریخ بر سر آن همیشه درگیری و اختلاف بوده است، مساله قدرت است. یعنی اگر تمامی گروه های سیاسی حذف شوند و انقلابی ترین گروه و اسلامی ترین گروه کار را به دست گرفت، باز در بین همان طیف اختلاف و مساله حق و باطل رخ خواهد داد.

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی و مطالعات سیاسی اظهار داشت: دنیا بین تمام الگو های حاکمیتی امروزه به الگوی دموکراسی نیابتی رسیده است که نخبگان توسط ملت انتخاب شوند و بخشی از حاکمیت را به دست بگیرند.

حجت الاسلام جلالی بر پرداختن به مسائل بنیادین سیاسی در بین جامعه نخبگانی تاکید کرد و گفت: معمولا در کشور هایی که توسعه یافته تر نیستند، مباحث انسانی به شدت کم و هیجانی دنبال می شود و تمرکز بر حل مسائل نیست. به طور مثال در فضای دانشگاهی، رقابت بر سر علوم انسانی نخواهد بود بلکه بر سر علوم پایه مانند پزشکی و مهندسی است. این یک خطر بزرگ است و جامعه نخبگانی نخواهد بود. لذا تا زمانی که در جامعه اختلاف بر سر معلول ها و نه علت ها باشد مساله ای از آن حل نخواهد شد. بحث بر سر اقدامات شورای نگهبان و یا عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره های مختلف از این قبیل هستند.

نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شد

وی ادامه داد: ما در مسائل سیاسی کشور با دو رویکرد توصیفی و تجویزی مواجه هستیم. طبیعتا مراجعه به آرای عمومی ایراد های زیادی داشت چرا که صاحبان قدرت و ثروت تاثیر زیادی در آن دارند. تا جائی که یکی از شخصیت های امریکایی قائل بود که باید انتخابات حذف شود و کمپین ها جایگزین شود که البته یک حرف ژورنالیستی و غیر علمی است. در هر حال برای اینکه شخصی در قدرت باقی بماند نیاز به حمایت صاحبان قدرت دارد که آن ها نیز به دنبال منافع خودشان در سایه حاکمیت هستند. به طور مثال ادعا می شود که 5 ایالت آمریکا با پول سلاح اداره میشود. برای همین است که با یک موضع گیری دوگانه در مواجهه با برخورد پلیس در ایران و برخورد پلیس در آمریکا و یا به قتل رسیدن کودکان در مدارس مواجه می شویم.

در ادامه حجت الاسلام جلالی در پاسخ به سوال نحوه مواجهه حکومت با مسئله کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات به عنوان یکی از ارکان مشروعیت سیاسی به تبیین مسئله پرداخت و گفت: ما در ادبیات سیاسی مسئله ای به نام یاس سیاسی خصوصا در نسل های جدید تر داریم که بارها در ایران پیش از انقلاب و پس از انقلاب و  در بسیاری از کشورها به مراتب شدیدتر رخ داده است. مانند زمان پهلوی در زمان پس از کودتای 28 مرداد که مردم باور نمیکردند تغییری رخ دهد و یک یاس سیاسی آنها را فرا گرفت یا در زمان پس از رحلت امام خمینی رضوان الله علیه ویا حوادث مختلفی که در دهه 70 رخ داد. نکته این است که باید معتقد بود که تمام مسائل حل شدنی است و بسیاری از آنها حل شده است و از این دوره با کمک نخبگان عبور خواهیم کرد چرا که از نظر بنده توده در کوتاه مدت تاثیر گذار است اما در بلند مدت قطعا تحت تاثیر نخبگان است. مانند تک دوره‌ای شدن ترامپ که تحت تاثیر چرخش توده ها توسط نخبگان رخ داد.

تعداد بازدید : 2

حجت الاسلام جلالی گفت: امام میفرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است. امام تاکید میکنند که اگر نظام هم از دست برود و شکست بخورد اما مکتب ما شکست نخورد ما پیروزیم؛ مانند آنچه در زمان حکومت امام حسن علیه السلام رخ داد. ما گاهی اوقات استاد فرصت سوزی هستیم. نتیجه هم این می شود که امروزه پهلوی ها و منافقین که از منفورترین انسان ها هستند، در مقابل جمهوری اسلامی مدعی و مطالبه‌گر هستند.

نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شد

در ادامه نشست یکی از حضار از چرایی وجود مجلس خبرگان رهبری و عدم انتخاب رهبری با رای مستقیم مردم سوال کرد و حجت الاسلام جلالی در پاسخ گفت: در همه جای دنیا دموکراسی مستقیم کنار گذاشته شد و مردم رو به دموکراسی نیابتی آوردند. در واقع تمام مجالس دنیا خبرگان هستند؛ چرا که مردم نخبگان را برای تصمیم گیری در مسائل مختلف به نیابت از خود انتخاب می کنند و این مساله برای انتخاب رهبر نظام اسلامی و ولی فقیه که بایستی شروط بسیاری را داشته باشد از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

پژوهشگر مطالعات سیاسی ادامه داد: حتی امروزه در برخی نظام ها رئیس جمهور نیز به طور مستقیم توسط مردم انتخاب نمی شود که البته نقش لابی ها در این بین بسیار پررنگ خواهد بود. در جایی دیگر بحث احزاب است که به شدت ریشه دار و قدرتمند هستند و تغییری نمی کنند مانند آمریکا که رقابت بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات است و در ظاهر نیز هیچ دیکتاتوری در کار نیست.

نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شد

حجت الاسلام جلالی در پایان با پاسخ به این سوال که محدودیت ها پس از روی کار آمدن افراد چه نتیجه ای دارد گفت: یکی از نقاط ضعفی که افراد پس از به قدرت رسیدن با آن مواجه می شوند این است که رویکرد ابلاغی افراد بر رویکرد اقناعی ایشان غلبه پیدا میکند. بدون شک هر حکومتی به ابلاغ نیاز دارد اما چون ابلاغ در نتیجه و خروجی سریع تر است خود به خود ابلاغ بیشتر استفاده می شود تا اقناع؛ چرا که بسیار سخت تر است و انسان های با همت را می خواهد و البته نتیجه ریشه ای و بلند مدت را در پی خواهد داشت.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که هر چه از ابلاغ استفاده شود توانایی و قدرت عملیاتی در حوزه اقناع کاهش می یابد و لذا اقناع امروز به مراتب از زمان حضرت امام خمینی ره سخت تر است در حالی که امکانات و نیروهای انسانی امروزه قابل مقایسه با آن زمان نیست. لذا مسئول امروز کند شده است. لذا باید به عرف توجه ویژه ای شود و کار بیشتری صورت بگیرد تا اگر قانونی در جامعه پیاده می شود، مردم با آن همراهی کنند و هزینه اجرایی کمی برای دستگاه حاکمیتی داشته باشد. بنابراین مسائل حل شدنی است مشروط بر اینکه از راه صحیح دنبال شود و اینجاست که باید یک فرد عاقل را انتخاب کنیم و به مجلس بفرستیم.

 
ارسال نظرات