۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۵۷۳۷۸

هر ایرانی باید در یک هیات باشد

هر ایرانی باید در یک هیات باشد
دبیر مهرواره هوای نو در سومین همایش سرشبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی گفت: هر ایرانی باید در یک هیات باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وحید ملتجبی دبیر مهرواره هوای نو در سومین همایش سرشبکه‌های هیأت و تشکل‌های دینی با عنوان «میان‌داران جهاد ۳» که امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد، با طرح این سوال که در هیات‌ها بیشتر تحت تاثیر اتفاقات جامعه و مسائل اجتماعی هستیم و یا اینکه طراحی داریم و به جامعه رنگ می‌دهیم؟ اظهار داشت: وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم آرام آرام جامعه متدین و مذهبی و هیئتی تبدیل به یک خرده فرهنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه مهرواره هوای نو اینج یک رویداد آینده محور است. هوای نو دستی در سنت است و دستی در امروز و آینده دارد.

ملتجبی گفت: هوای نو می‌خواهد آرایش جدیدی را در عرصه هیات طراحی کند. در این وضعیت باید نگاه‌مان به کودکان و نوجوانان پررنگ‌تر باشد و به آینده بیشتر نگاه کند.

دبیر مهرواره هوای نو افزود: هیات یک نهاد اجتماعی و نمی‌تواند صرفا آیین برگزار کند، اما هیات‌هایی که به مساله اجتماع توجه نکنند آرام آرام به یک خرده فرهنگ تبدیل می‌شوند و ارتباط آن‌ها با عموم جامعه و مردم قطع خواهد شد.

وی افزود: این یک کار زمانبر است و یک دهه زمان می‌خواهد تا بتواند در عرصه هیات جریان‌سازی کند و به دور از اینکه فقط بخواهد به گذشته و حال فکر کند، نگاهی به آینده داشته باشد.

ملتجبی با بیان اینکه مهرواه یک مدلی از جشنواره است که می‌خواهد بهترین‌ها را معرفی کند و به آرامی این جهت دهی را پیش ببرد و به نهادی تبدیل شود به واسطه معرفی هیات‌ها مسیر را پیش ببرد.

دبیر مهرواره هوای نو تاکید کرد: هوای نو شبکه سازی نمی‌کند، آموزش نمی‌دهد، همایش و جلسات و دستور کار ندارد. هوای نو بخشی از ماجراست که برگزیده‌هایی را که می‌توانند این مسیر را ادامه دهند معرفی و تشویق کند و آرام آرام به این واسطه فضای هیات‌ها تغییر کند. این کاری است که برای هوای نو تعریف شده است و کار زمانبری است که در کوتاه مدت به آن نمی‌رسیم.

وی ابراز کرد: ما به یک قدرت نرم فرهنگی در عرصه کشور نیاز داریم و برای اینکه این جریان را پیش ببریم و منفعل نباشیم به یک قدرت نرم فرهنگی نیاز داریم. آن قدرت جایی است که هم هیات‌های بزرگ و کوچک کنار یکدیگر قرار بگیرند. علاوه بر هیات‌ها، کانون ها، تشکل‌ها و همه بخش‌ها و موسساتی که هیات‌محور هستند در هوای نو جا دارند تا بتوانند جریان فرهنگی کشور را دست بگیرند.

ملتجبی با تاکید بر اینکه هر ایرانی باید در یک هیات باشد، اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد ما دیگر به این همه دستگاه عریض و طویل فرهنگی نیاز نداریم. اگر کسی عضو هیات شد بیش از ۹۰ درصد راه را رفته ایم. این اتفاق باید شکل بگیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به بیان اهداف هوای نو پرداخت و گفت: کمک به ارتقا، سطح نگرش و نگاه رویکرد هیات‌ها و اصحاب هیات در مواجهه با عموم مردم و همچنین تلاش برای تغییر نگاه عموم مردم به هیات به گونه‌ای که هیات محصور در زمان خاص مناسبتی و یا سبک‌های خاص عزاداری نباشد، از اهداف اصلی هوای نو محسوب می‌شود.

ارسال نظرات