۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۵۷۳۸۶
آیت الله کعبی:

قانون اساسی جمهوری اسلامی از دستاوردهای مهم فقه اهل بیت است

قانون اساسی جمهوری اسلامی از دستاوردهای مهم فقه اهل بیت است
آیت الله کعبی با تفکیک انواع اجتهاد بر ضرورت ورود پرقدرت به اجتهاد تطبیقی و اجتهاد تنظیمی تأکید کرد و آن را وظیفه امروز حوزه های علمیه دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، با تبریک ایام دهه کرامت بیان داشت: خدا را شاکریم که پژوهش در عرصه حکومت اسلامی در ابعاد بسیار گسترده ای توسعه پیدا کرده است. پژوهش ها باید روزآمد و کارآمد باشد.

وی با تقسیم بندی اجتهاد به سه نوع تبیینی، تطبیقی و تنظیمی گفت: اجتهاد تبیینی به مصالح و مفاسد مبادی حکم شرعی می پردازد که هم می تواند فردی و هم اجتماعی باشد و این نوع از اجتهاد، کتابخانه ای است؛ مرحله ای دیگر نیز اجتهاد تطبیقی بوده که تلاش می کند مسائل نظری را در میدان عمل اجرایی و دین را اقامه کند. دشمنان اسلام از اجرای دین به وحشت می افتند و آمریکا و صهیونیسم مخالف شکل گیری تمدن نوین انسانی در عرصه جهانی بر پایه اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت هستند. طاغوت با اجتهاد کتابخانه ای مبارزه نکرده و حتی در کتابخانه های خود از آن ها نگهداری می کنند.

آیت الله کعبی ادامه داد: برای اجرای دین نیاز داریم در عرصه های مختلف زندگی رابطه دولت با دولت های دیگر و انسان با انسان های دیگر تنظیم شود و این اجتهاد تنظیمی نیز اقتضائاتی دارد. اصطلاح «سیاست شرعیه» در فقه جواهری در 70 مسأله نام برده شده که بر اساس سیاست شرعیه و مسائل حکومتی فتوا داده شده است. اولین عرصه ورود فقه اهل بیت در تطبیق و زندگی، قانون اساسی است و قانون جمهوری اسلامی دستاورد مهم فقه اهل بیت برای اجرای فقه در عرصه های مهم زندگی است.

وی با بیان اینکه تبیین فقه حقوق اساسی جزء وظایف حوزه های علمیه است، تأکید کرد: اجتهاد زنده، متحرک، پاسخگو، نظام مند، کلان نگر، پیش برنده و مبارز باید جامعه را جلو ببرد و لازم است از یک نظریه تمدنی جامع برخوردار باشد. یک نظریه تمدنی باید داشته باشیم تا پس از شکل گیری فلسطین در جهان، بتوانیم سطح خود را ارتقاء دهیم و تجربه 45 ساله جمهوری اسلامی می تواند در شکل گیری آن کمک کند. حاکمیت رهبری شایسته در سطح جهان از مؤلفه های نظریه تمدنی است و ایجاد مناسبات عادلانه بر پایه کرامت انسان در سایه رهبری شایسته و احیای کرامت اسلامی باید مورد توجه اجتهاد تمدن ساز باشد.

آیت الله کعبی نگاه به اسلام به مثابه یک نظام متکامل را از بایسته های اجتهاد تنظیمی دانست و بیان داشت: اسلامی دارای یک سامانه جامع هدفمند بوده که به نیازهای انسان در ساحت های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پاسخ می دهد. اسلام یک نظام است و پژوهشهای فقه حکومتی باید به این سمت و سو حرکت کند. وظیفه امروز حوزه های علمیه معرفی این رهبری شایسته الهی است؛ همراه کردن افکار عمومی جهان با آن و پیوند مستحکم بین امت و امامت، باید جزء وظایف ذاتی ما باشد.

وی در پایان با اشاره به نظر شهید صدر در خصوص فقیه اعلم، بیان داشت: آیت الله صدر در مرجعیت تقلید اشاره به حقیقت اجتهاد تطبیقی می کند و اعلم فقها را در توان تطبیق می داند. حوزه های علمیه علاوه بر اجتهاد تطبیقی باید به زبان روز و همچنین همکاری حوزه و دانشگاه اهتمام ورزد. جدای از آن در سیاستگذاری عمومی، باید از محصولات فاخر حوزه نیز استفاده شود.

ارسال نظرات