۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۷۶۲۵۸۸

بازخوانی سابقه سیاه رژیم تروریستی اسرائیل در ترور رهبران حماس

بازخوانی سابقه سیاه رژیم تروریستی اسرائیل در ترور رهبران حماس
ترور فرماندهان مقاومت، اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خود در مقابله با محور مقاومت است و در اینباره کارنامه‌ای سیاه دارد.

صبح امروز چهارشنبه پس از بيانيه سپاه پاسداران ایران، جنبش حماس اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران ترور شده است. هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران به تهران آمده بود.

هیچ شکی نیست که رژیم صهیونیستی مسئول این ترور است، چرا که این رژیم پیش از این اعلام کرده بود در واکنش به شروع عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ فرماندهان ارشد حماس را در لیست ترور خود دارد. با وجود ابهاماتی که در ترور هنیه وجود دارد، اما رسانه‌های بین المللی اعلام کردند آمریکا و انگلیس در عملیات تروریستی شرکت داشتند و تل‌آویو با چراغ سبز آمریکا این ترور را انجام داده است.

اما هنیه اولین رهبر حماس نیست که توسط رژیم تروریستی صهیونیستی به شهادت می‌رسد، تروریست‌های صهیونیستی تاریخی طولانی در ترور رهبران حماس، برای ضربه زدن به جنبش دارند.  

عملیات‌های تروریستی صهیونیست‌ها

پس از عملیات طوفان الاقصی، یک پهپاد انتحاری رژیم صهیونیستی دفتر حماس را در ساختمانی واقع در پایگاه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت هدف قرار داد و صالح العاروری، معاون رئیس دفتر حماس و رهبر این جنبش در کرانه باختری را به شهادت رساند.

ترور العاروری یک ترور مرتبط با پیامد‌های ۷ اکتبر نبود، بلکه ترور او در لیست در یک سری ترور‌ها رخ داد که رهبران و افسران جنبش حماس از آغاز دهه نود قرن گذشته را هدف قرار داده است. تلاش‌های رژیم تروریستی تل‌آویو در چارچوب چیزی است که آن را تلاشی برای تضعیف و از بین بردن جنبش حماس، با استفاده از بازو‌های مختلف اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و سیاسی می‌نامد.

ترور صالح العاروری

رژیم صهیونیستی طی سال‌ها در عملیات‌های تروریستی خود شخصیت‌های حماس، مانند عماد عقل، را مورد هدف قرار داده است. عقل یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس بود که پس از محاصره در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۳ توسط یک زن اسرائیلی که وارد خانه‌ای او در محله شجاعیه در شهر غزه شده بود، ترور شد.

استفاده از بمب تلفتی

سپس مقامات اشغالگر یحیی عیاش را که یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی گردان‌های القسام به شمار می‌رفت، ترور و او را به انجام بمب گذاری و عملیات در داخل اراضی اشغالی متهم کردند.

برای انجام ترور عیاش، در ژانویه ۱۹۹۶، شین بت رژیم صهیونیستی توانست یک بمب تلفنی را به عیاش برساند و آن را از راه دور منفجر کند. این امر باعث شد که بسیاری از رهبران حماس از آن روز از استفاده مستقیم از تلفن‌ها  اجتناب کنند و اغلب با تلفن‌های مشکوک صحبت نمی‌کنند.

ترور یحیی عیاش

در آغاز هزاره کنونی، در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۱، جنگنده‌های صهیونیستی دفتر اطلاعات و مطالعات جنبش حماس را در شهر نابلس در کرانه باختری با موشک بمباران کردند و رهبران آن جمال منصور و جمال سلیم را به شهادت رساندند. سپس اسرائیل در ۲۱ اوت ۲۰۰۳ اسماعیل ابوشنب، یکی از رهبران حماس را در شهر غزه هدف قرار داد.

ترور رهبران ارشد حماس

رژیم تروریستی اسرائیل به هدف قرار دادن رهبران پایین یا متوسط ​​حماس بسنده نکرد در ۲۲ مارس ۲۰۰۴، شیخ احمد یاسین را که یکی از برجسته‌ترین بنیانگذاران و رهبران معنوی جنبش حماس به شمار می‌رفت را پس از شلیک سه موشک از سوی هلیکوپتر‌های آپاچی به سمت وی ​​ترور کرد. شیخ احمد یاسین بیرون از مسجد جامع اسلامی در محله الصبره در نوار غزه روی صندلی چرخدار خود نشسته بود.

ترور شیخ احمد یاسین

ماشین کشتار رژیم صهیونیستی پس از ترور رهبر حماس متوقف نشد. چند هفته بعد، جانشین او، عبدالعزیز الرنتیسی، پزشک و سیاستمدار، یکی از بنیانگذاران جنبش حماس و یکی از برجسته‌ترین رهبران سیاسی حماس را در آوریل همان سال ترور کرد.

این همان چیزی بود که حماس را برای مدت‌های طولانی بر آن داشت تا اسامی رهبران خود را علناً اعلام نکند تا هدف قرار گرفته نشوند.  

اسرائیل همچنین رهبران دیگر حماس مانند صلاح شحاده، بنیانگذار شاخه نظامی جنبش را در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۲ با بمبی به وزن بیش از یک تن که توسط هواپیمای جنگی بر روی خانه‌ای در محله درج در شرق شهر غزه انداخته شد، ترور کرد که منجر به شهادت ۱۸ نفر از جمله همسر و همراهانش شد.  

جمال منصور و محمود ابوحنود نیز در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۱ با شلیک موشک توسط هواپیمای جنگی رژیم تروریستی اسرائیل به سمت خودرویی که او در آن سفر می‌کرد، ترور شدند. سال‌ها بعد، اسرائیل نزار رایان را که از رهبران سیاسی و نظامی حماس به شمار می‌رود، هدف قرار داد.

ترور فرمانده حماس در امارات

اسرائیل در ژانویه ۲۰۱۰ به محمود المبحوح رسید که مسئول خدمات لجستیکی در جنبش حماس تلقی می‌شد. او در داخل اتاق هتل خود در دبی توسط ۱۱ مامور موساد که با پاسپورت‌های خارجی وارد امارات شده بودند، ترور شد.

ترور محمود المبحوح

به گفته منابع نزدیک به حماس، انگیزه رژیم صهیونیستی از این عملیات‌ها تضعیف جنبش است، در حالی که واقعیت این است که حماس تلاش می‌کند تا بدون حضور مسئول یا رهبر خود به کار ادامه دهد.  

گرچه هدف گیری و ترورهای رژیم صهیونیستی سرعت حرکت مقاومت را محدود می‌کند، اما به گفته منابع نزدیک به حماس، هیچوقت حرکت آن را متوقف نخواهند کرد، زیرا به نظر آنها مقاومت در برابر اشغالگران و مبارزه در راه آزادی قدس یک پروژه در حال انجام و ریشه دار و ایدئولوژیک است که در چندین نسل ریشه دوانده است.

ارسال نظرات