۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۶۳۰۸۲
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

همه اتفاقات کربلا دارای عقلانیت، حماسه و عاطفه است

همه اتفاقات کربلا دارای عقلانیت، حماسه و عاطفه است
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی نگاه تک بعدی به واقعه کربلا را نادرست دانست و گفت: همه اتفاقات کربلا دارای عقلانیت، حماسه و عاطفه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی در شب اول ماه صفر در شبستان امام خمینی (ره) گفت: واقعه‌ای در کربلا اتفاق افتاده که اثر آن باقی است و مخاطبین آن صرفاً معاصرین نبودند؛ کربلا فوق نسل و فوق عصر است و تا آخر هم ادامه دارد، به همین خاطر لازم است به این واقعه توجه خاصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هر آنچه امروزه به اسم دین و شریعت باقی‌مانده به برکت وجودی سیدالشهدا است، افزود: واقعه کربلا یک واقعه ماندگار است چون تمام نگاه سیدالشهدا از ابتدا و تا آخرین لحظات شهادت در اوج مصیبت به خداوند است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چون مبنای حرکت سیدالشهدا الهی و ملکوتی است و چون حرکت در صدد رضایت خداوند است، هر عملی که این چنین باشد ماندگار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید از سه منظر با دقت به واقعه کربلا توجه داشت و نگاه تک منظری اشتباه است چون این واقعه دارای ابعاد مختلف است، یادآور شد: واقعه کربلا دارای ابعاد عقلانی، حماسی و عاطفی است و هیچ مطلب و اتفاقی در کربلا ذلت نیست؛ بلکه همه اتفاقات کربلا دارای عقلانیت، حماسه و عاطفه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی اظهار داشت: دشمنان سیدالشهدا(ع) می‌دانستند مقابلشان کسی نیست جز پسر پیامبر (ص) و خاندان نبوت اما علل و عواملی باعث می‌شود که دشمنان جنایات بزرگی را انجام دهند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه گفت: کسانی که در کربلا جنایت انجام دادند مشرک نبودند بلکه به‌ظاهر مسلمان بودند و خاندان نبوت را به‌درستی می‌شناختند.

وی یکی از علل کربلا را کنار گذاشتن وصایای نبی گرامی اسلام در ماجرای سقیفه و غصب خلافت دانست و تأکید کرد: اگر بعد از نبی مکرم اسلام غصب خلافت اتفاق نمی افتاد و آن انحراف ایجاد نمی شد واقعه جنایت‌بار کربلا هم اتفاق نمی افتاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی یکی از اثرات مهم عزاداری و یادآوری واقعه کربلا را پاک‌شدن اجتماع و قلوب دلدادگان دانست و افزود: هیچ‌چیزی همچون گریه بر سیدالشهدا(ع) نمی‌تواند دل انسان را از معاصی پاک نماید اما دشمن سعی دارد این اثرات را از بین ببرد.

وی یادآور شد: توجه به واقعه کربلا و بیان مصائب به‌صورت مستند باعث می‌شود اجر انسان مضاعف شود.

ارسال نظرات