۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۶۳۴۹۵

در زندان‌های رژیم صهیونیستی چه می‌گذرد؟

در زندان‌های رژیم صهیونیستی چه می‌گذرد؟
هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) به تشریح بحران‌های موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی پرداخت.

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده شکنجه اسرا و زندانیان فلسطینی توسط سربازان رژیم صهیونیستی به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود و نهاد‌های حقوق بشری و حامیان فلسطین تلاش کرده‌اند تا با رسانه‌ای کردن این موضوع بتوانند سازمان‌های بین‌المللی را وادار کنند تا اقدامی را در راستای استیفای حقوق فلسطینیان انجام دهند.

شبکه خبری سی. ان. ان اخیرا در گزارشی از شرایط بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به این‌که زندانیان در این بازداشتگاه‌ها شکنجه می‌شوند، به نقل از یکی از افشاکننده‌ها نسبت به آزار و شکنجه زندانیان نوشت: «ضرب و شتم برای جمع آوری اطلاعات انجام نشده برای انتقام بوده، این اقدامات بابت مجازات عملیات طوفان الاقصی است.»

شکنجه اسیران فلسطینی

تصاویر شبکه تلویزیونی ۱۲ اسرائیل از شکنجه اسیران فلسطینی در زندان «سدی تیمان» در صحرای نقب

همچنین یکی دیگر از منابع اسرائیلی عکس‌هایی را که در یک بازداشتگاه در «Sde Teiman»، در ۳۰ کیلومتری مرز غزه گرفته است، به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد حدود ۱۰۰ مرد با چشم‌بند و لباس‌های ورزشی خاکستری در محوطه‌ای که که به شدت روشن بوده و با سیم خاردار محصور شده است، حضور دارند.

براساس گزارش سی. ان. ان ویدئویی سه بعدی از یک بیمارستان صحرایی نیز منتشر شد، جایی که به گفته شاهدان، اسرای زخمی فلسطینی با دستبند در حالی به تخت‌ها بسته شده‌اند، پوشک دارند و با نی تغذیه می‌شوند. با این وجود نیرو‌های رژیم صهیونیستی این اتهامات را رد کرده و تاکید دارند که این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«انجمن اسیران فلسطینی» (PBS)، در آخرین بیانیه خود، اعلام کرد که صرف‌نظر از زندانیان فلسطینی محبوس در کمپ‌های نظامی صهیونیستی در غزه، بیش از ۹هزار و ۹۰۰ فلسطینی در زندان‌های اراضی اشغالی به سر می‌برند.

همچنین خبرگزاری فلسطینی «وفا»، در گزارشی اعلام کرد که فقط در زندان دیمون، ۸۶ زن زندانی حضور دارند که در میان آنها یک زن باردار نیز وجود دارد. گمان می‌رود تعداد بیشتری از زندانیان زن در اردوگاه‌های غزه نگهداری شوند، اما هیچ اطلاعات تایید شده‌ای در مورد آنها وجود ندارد.

در بیانیه‌ای که کمیته امور اسرا و آزادگان فلسطینی منتشر کرد وکیل این کمیته توضیح داد که توانسته با تعدادی از اسرای غزه که در زندان عوفر بازداشت هستند، ملاقات کند. به گفته وی اسرا عنوان کرده‌اند که سربازان رژیم صهیونیستی هیولا‌های هار هستند، آنها از گرسنگی، تشنگی، فریاد و بیماری ما لذت می‌برند. تا جایی مورد آزار و اذیت قرار گرفتیم که اکنون باور نمی‌کنیم هنوز زنده‌ایم. «سفر مرگ» از لحظه بازداشت آغاز می‌شود. با وسایل نقلیه نظامی و کامیون‌ها اسرا را منتقل می‌کنند و در طول این مدت همه زندانیان غزه در معرض تحقیر، توهین و شکنجه‌های ظالمانه قرار می‌گیرند. ما آرزو می‌کردیم که پیش از ورود به بازداشتگاه زمین ما را ببلعد.

«شارلوت کیتس» هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون)  با تشریح شرایط اسرای فلسطینی اظهار داشت: در حال حاضر بحران شدیدی برای اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد، دانستن اطلاعاتی درباره اسرا بسیار مهم است. حدود ۱۰ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های این رژیم به سر می‌برند که از هفت اکتبر ۲۰۲۳ به این سو تعدادشان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سوء استفاده، بی توجهی، بدرفتاری پزشکی و گرسنگی اجباری تنها بخشی از شکنجه‌های زندانیان فلسطینی است، آنها با مجموعه‌ای از شکنجه‌ها مواجه هستند، حتی برخی از زندانیان که در مرحله آزادی قرار دارند بسیار ضعیف بوده و این وضعیت نشان می‌دهد که تا چه اندازه گرسنگی کشیده‌اند و لذا نیاز به مراقبت پزشکی جدی دارند.

هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) با تاکید بر این‌که بحران جدی در زندان‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد، گفت: بار‌ها و بار‌ها با این مساله مواجه شده‌ایم، حتی ۲۱ شهید از میان اسراء درون زندان‌های رژیم صهیونیستی به خاطر شکنجه‌ها شهید شده‌اند. ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که مسئول این اتفاقات در زندان‌های این رژیم است اخیرا اعلام کرد که باید قانونی را تصویب کنند و تا حد ممکن به اسراء فلسطینی غذا ندهند؛ لذا این واقعیت و سیاستی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حال انجام است و مرگ آهسته و تدریجی در مورد اسراء فلسطینی اتفاق می‌افتد.

شارلوت کیتس همچنین بیان کرد: اخیرا با یک زندانی فلسطینی که به تازگی آزاد شده بود و در بیمارستان بود صحبت می‌کردم، او درباره وضعیت در زندان‌های رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت که وقتی از زندان آزاد شده به تنهایی نمی‌توانسته راه برود و بسیار مورد ضرب وشتم و تجاوز قرار گرفته است و این تجربه‌ای است که روزانه در زندان‌های رژیم صهیونیستی تکرار می‌شود.

وی در ادامه به رفتار سربازان رژیم صهیونیستی با مردم غزه اشاره کرد و گفت: رفتار سربازان با ساکنان غزه بسیار بد است، سرباز‌ها شهر به شهر، روستا به روستا، اردوگاه و حتی در مرز‌های ۱۹۴۸ به خانه‌های مردم یورش برده، مردم را اسیر کرده و تحت بازجویی‌های عذاب آور قرار می‌دهند و یا اگر نتوانند اعترافی بگیرند آنها را به زندان انداخته و بازداشت می‌کنند.

اسیران فلسطینی

اسیران فلسطینی

هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) همچنین خاطرنشان کرد: قریب ۴ هزار فلسطینی تحت بازداشت اداری قرار دارند یعنی دادگاهی نکرده و در زندان هستند، گروه دیگر از زندانیان آنهایی هستند که از غزه دزدیده شده‌اند، حدود هزار فلسطینی از غزه ربوده شده و در بازداشتگاه‌های نظامی وحشتناکی به سر می‌برند. علاوه بر این در جریان روند دزدیده شدن و بازداشت فلسطینیان، تقریبا ۳۸ نفر شهید شده‌اند.

کیتس در ادامه اظهار داشت: نگرانی جدی مبنی بر عدم پاسخگویی مقامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، زیرا آنها چنین پتانسیلی دارند که حتی به دادگاه کیفری و نهاد‌های بین‌المللی پاسخگو نباشند. به عنوان مثال ۲ سرباز رژیم صهیونیستی به زندانیان مرد فلسطینی تجاوز کرده بودند، اما عملا بازخواست نشدند و در صورتی که درخواست‌ها برای محاکمه ارائه شد، محاکمه آنان تشریفاتی بوده و اینها مورد حمایت مقامات عالی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این چهره رژیم صهیونیستی است که می‌بینیم، این حوادث مصداق بارز جنابت جنگی بوده و غیر قابل توصیف است و یک واقعیت افشا شده رژیم صهیونیستی است، بحرانی است که اسرای فلسطینی با آن دست به گریبان هستند.

هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: رژیم صهیونیستی از روز‌های ابتدایی تاسیس خود از زندانیان فلسطینی به‌عنوان یک سلاح استفاده کرد، در واقع تلاش کرد از زندان به‌عنوان مکانیسمی برای جدا کردن رهبری مقاومت استفاده کند. به عبارتی آزار شدید زندانیان مساله جدیدی نیست رژیم صهیونیستی به دنبال از بین بردن اراده مردم در برابر اشغالگری بوده است.

شارلوت کیتس همچنین اظهار داشت: این قضایا تقریبا از دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ وجود داشته و پدیده جدیدی نیست. بیشتر ظهور پدیده کلاسیک به شیوه‌ای است که رژیم صهیونیستی از ابتدا با اسرای فلسطینی رفتار کرده امروزه همان برخورد و رفتار‌ها را باز تعریف می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: در زندان‌های رژیم صهیونیستی جنبشی وجود دارد، زندانیان فلسطینی آن‌جا با هدف مشخصی مبارزه می‌کنند. علی‌رغم اینکه زندانیان در معرض تهدید و شکنجه قرار دارند، توانسته‌اند سازماندهی انجام دهند و در آن شرایط نقشی را ایفا کنند، به عبارتی نقشی در مقاومت، مبارزات و پیشرفت اندیشه‌شان داشته باشند. این زندانیان در این نقش آفرینی خود سیاه چاله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی را به مدرسه انقلاب و مقاومت تبدیل می‌کنند.

هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) تاکید کرد: جنبش اسراء، مقاومت و رهبری مستمری است که از پشت میله‌های زندان جریان دارد و یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی از تبادل اسراء این رژیم با مقاومت خودداری می‌کند، برای همین است که نمی‌خواهد افرادی را آزاد کند که قابلیت رهبری مقاومت را دارند، به آرمان فلسطین تعهد دارند و در سال‌هایی که در اسارت بوده‌اند این آرمان تقویت هم شده است.

شارلوت کیتس درباره فعالیت‌های شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی و اقدامات انجام شده از سوی این نهاد نیز اظهار داشت: تلاش کردیم سازماندهی و تمرکز بر مردم باشد و مردم در اصل کار باشند، همچنین سعی شده اسرای فلسطینی در مرکز توجه و اعتراضات قرار گیرد علی رغم این‌که رژیم صهیونیستی می‌خواهد موضوع اسیران فلسطینی را مسکوت نگه دارد و در انزوا قرار دهد.

اسرای غزه

اسرای غزه

وی افزود: هدف ما شکستن این انزوا است، این یکی از دلایلی است که شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی به خاطر آن سرکوب می‌شود، آنها نمی‌خواهند انزوا از بین برود، سعی می‌کنند اسرای فلسطینی را سرکوب کنند. ما معتقدیم زندانیان فلسطینی نماد بزرگی از استواری و مقاومت هستند، اینها نمونه کاملی برای تمام کسانی هستند که در دنیا به دنبال آزادی می‌روند. 

هماهنگ کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی (صامدون) همچنین بیان کرد: آزادی اسرا، نقش اساسی در آزادی فلسطین دارد، وقتی به عملیات هفت اکتبر نگاه می‌کنیم متوجه هدف مقاومت برای انجام عملیات می‌شویم که به خاطر آزادی اسرا بود. حتی بار‌ها و بار‌ها مقاومت به وضوح اعلام کرد که راه موثر برای آزادی اسراء فلسطینی تبادل اسرا است. 

کیتس در پایان اظهار داشت: به همین دلیل مردم فلسطین و مقاومت دست به فداکاری عظیمی زدند تا شاهد آزادی اسرا باشند، آنها می‌دانند آزادی اسرا برای آزادی فلسطین هدف مهمی است، بنابراین باید به نقش زندانیان در این هدف توجه کنیم وسعی کرده آنها را از انزوا بیرون بکشیم.

ارسال نظرات