۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۶۳۹۱۱

بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در مجلس شورای اسلامی

بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس صبح امروز بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش را بررسی کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز ساعت 8 صبح به ریاست محمدباقر قالیباف برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش آغاز شد.

این نهمین جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در صحن مجلس است؛ روز گذشته 2 جلسه دیگر در همین راستا برگزار شد و برنامه‌های وزرای پیشنهادی علوم، صمت، ارشاد، کشور، میراث‌فرهنگی و نفت مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان موافق و مخالف وزرا به بیان مطالب خود پرداختند و وزرای مذکور از برنامه‌های خود دفاع کردند.

در ابتدای جلسه امروز نیز نمایندگان مجلس به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو پرداختند.

بیگلری: علی‌آبادی در حوزه حکمرانی تجربه چندانی ندارد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مخالفت با عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: بنده برای شخصیت علی‌آبادی احترام ویژه قائل هستیم. ایشان در مپنا و وزارت صنعت فرد موفقی بودند. کاش برای وزارت صنعت معرفی می‌شدند؛ چرا که تحصیلات مرتبط با آن وزارتخانه را دارا هستند.

وی اظهار کرد: عمده تجربه علی‌آبادی در بخش خصوصی و اجرایی بوده به همین دلیل در حوزه حکمرانی تجربه چندانی ندارد. باید کسی وزیر نیرو می‌شد که در زمینه آب و برق در سال‌های اخیر تجاربی داشت.

شریعتی: علی‌آبادی در مدیریت ساخت پروژه‌های نیروگاهی تجربه دارد

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: آگاه هستید که آقای علی‌آبادی تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو از بهترین دانشگاه کشورمان یعنی دانشگاه تهران و خواجه‌نصیر طوسی به پایان رسانده و از لحاظ علمی تخصص به شما نمایندگان ملت برای حل مسائل این وزارتخانه اطمینان لازم را می‌دهد.

شریعتی تصریح کرد:‌ آقای علی‌آبادی تجربه قوی در مدیریت ساخت پروژه‌های نیروگاهی و اشراف کافی و اعتماد لازم برای حل این مشکلات وزارتخانه را دارا است.

نوروزی: علی‌آبادی قول داده چالش‌ آب با کشورهای همسایه را حل کند

رحمت‌الله نوروزی، نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، بیان کرد: علی‌آبادی قول داده چالش‌های آب با کشورهای همسایه را حل کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید به وزارت نیرو به‌عنوان وزارتخانه بسیار مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، تغییر اقلیم، کاهش آب‌های تجدیدپذیر، اضافه برداشت از آب‌های سطحی را از چالش‌های موجود در حوزه آب عنوان کرد و گفت: آقای علی آبادی قول داده است که چالش‌های موجود حوزه آب و برق را برطرف کند و احداث ظرفیت جدید سد و توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب از جمله وعده‌های او است.

گودرزی: انتخاب علی‌آبادی تیرخلاصی بر امیدهای یک ملت است

حمیدرضا گودرزی نماینده الیگودرز مجلس در مخالفت با عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: همگان به‌خوبی می‌دانند عملکرد مدیریتی و سوابق اجرایی چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حوزه آب، برق و صنعت کشور وارد کرده است. نگاه سطحی به عملکرد ایشان در حوزه مدیریتی نشان می‌دهد ایشان هیچ دستاوردی در حوزه حکمرانی کشور ندارد. در شرایط خشکسالی، کاهش منابع آبی و ناترازی انرژی انتخاب علی‌آبادی تیرخلاصی بر امیدهای یک ملت است.

نماینده الیگودرز در مجلس عنوان کرد: انتخاب علی‌آبادی به منافع ملی آسیب خواهد زد و ما را از اهداف بلندمدت برنامه هفتم توسعه دور خواهد کرد. مردم ایران آفتاب دلیل آفتاب! مگر مشکلات خودروسازی را فراموش کرده‌اید، علی‌آبادی با وزارت صمت چه کرد که در سرزمین قحط الوزرا باید وزارت مهمی چون وزارت نیرو را که قلب تپنده ملت و دولت است به ایشان بسپاریم.

هاشمی‌نیا: علی‌آبادی قادر به رفع ناترازی برق است

هادی هاشمی‌نیا نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: علی‌آبادی که گنجینه‌ای از دانش و تجربه را در این زمینه دارد و در زمانی که مپنا را مدیریت می‌کرد ایشان توانست این شرکت را به رتبه‌های عالی برساند و مدیریت صحیح ایشان باعث شد که در جهان خود را نشان دهد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه تأمین آب موردنیاز صنایع غذایی یکی از برنامه‌های علی‌آبادی است، گفت: در خصوص ناترازی برق در حال حاضر چیزی حدود ۱۵ هزار مگاوات برق نیاز داریم در بخش تولید و در ۱۰ سال آینده چیزی حدود ۳۷ هزار مگاوات نیاز داریم لذا مدیریت صحیح و درست علی‌آبادی با و برنامه‌ای که دارد می‌تواند این نقیصه را برطرف کند.

لک: علی‌آبادی سابقه موفقی در حوزهٔ آب و برق دارد

روح‌الله لک علی‌آبادی نماینده ازنا و دورود در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار کرد: آقای علی‌آبادی فرد توانمندی است و امروز بزرگترین مشکل ما در صنعت آب و برق است و کشاورزان ما همین‌طور صنعتگران ما بیشترین آسیب را می‌بینند.

لک با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی سوابق مدیریتی و اجرایی متنوع و مثبتی در زمینه آب و برق دارد، ادامه داد: ساماندهی ناترازی‌ها عمیق آب و برق کشور با تمرکز بر احیای اقتصاد آب و برق نیازمند وزیری توانمند و اجرایی و معتقد به اجماع و دید فرابخشی است که باتوجه‌به سوابق ارزشمند آقای علی‌آبادی می‌توان انتظار داشت که تحت‌نظر او تحولات مثبتی در این دو حوزه طی ۴ سال صورت پذیرد.

در ادامه نیز عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو برای دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت نیرو پشت تریبون صحن علنی مجلس قرار گرفت.

بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در مجلس شورای اسلامی

علی‌آبادی: مصمم به اجرای قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هستم

علی‌آبادی در ابتدای سخنان خود گفت: ما هم معتقدیم تکیه بر منابع دولتی راهی واقع‌گرایانه برای رسیدن به اهداف بلند برنامه هفتم نیست.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: ما در وزارت نیرو به حول قوه الهی در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم نمود زیرساخت چنین فرایندی را طراحی و تشکیل دهیم  که به مردم اجازه دهند خود مستقیماً از مزایای صرفه‌جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند شوند.

وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود گفت: من در صورت تأیید نمایندگان مجلس مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی نمایم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو از جایگاه واسطه‌گری برای خریدوفروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود برخواهد گشت تا تولیدکننده و مصرمصرف  کنندهانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کند.

 پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو توسط نمایندگان مجلس در ادامه کمیسیون فرهنگی به ارائه گزارش و نظر این کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت ورزش پرداخت.

بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در مجلس شورای اسلامی

موافقت کمیسیون فرهنگیِ مجلس با وزیر پیشنهادیِ ورزش

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت احمد دنیامالی گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

کمیسیون فرهنگیِ مجلس با برنامه‌های احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادیِ ورزش و جوانان موافقت کرد.

 در ادامه جلسه صحن، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ورزش به بیان مطالب و نظرات خود پرداختند.

زارعی: رشته علمی دنیامالی ارتباطی با ورزش و جوانان ندارد

مجتبی زارعی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس در مخالفت با احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: وزارت ورزش و جوانان نیازمند کار علمی است؛ اما فردی غیرمتخصص برای این وزارتخانه معرفی شده است. در نفت و محصولات کشاورزی خام‌فروشی کرد. کار ما در دانش‌بنیان نبودن به جایی رسید که کشاورزان به فروش زمین مبتلا شدند. سروران عزیز استانداردهای دوگانه نداشته باشید‌.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر عنوان کرد: دنیامالی در ادوار نمایندگی خود در حوزه‌های عمرانی فعالیت داشته است. او نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران، عضو شورای‌عالی مسکن و عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بود. آیا ایشان با مفاهیم تخصصی حوزه ورزش و جوانان آشنا است؟ خیر.

 گودرزی: دنیامالی فردی عملیاتی برای این حوزه است

حمیدرضا گودرزی نماینده مردم الیگودرز در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: دنیامالی در کمیسیون عمران هم که ما خدمت ایشان رسیدیم یکی از مدیران وقت گذار کارکشته و پیگیر بوده است.

وی در ادامه گفت: جناب آقای دنیا مالی با برنامه‌هایی که ارائه دادند می‌توانند تحول زیادی در حوزه ورزش و جوانان ایجاد کنند، نیاز بودجه‌ای در حوزه ورزش جوانان را می‌توانند فراهم کنند و چشم انداز مناسبی را ترسیم کنند.

گودرزی تصریح کرد: اکنون با درایت آقای پزشکیان وزیر کارآمد و راهبردی برای حوزه ورزش و جوانان و عملیاتی که مسلط به همه امور است به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی گردیده است.

 گودرزوند چگینی: دنیامالی اشراف کامل بر حوزه ورزش و جوانان دارد

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در سخنانی به عنوان موافق، اظهار کرد: امانتداری آقای دنیامالی در ۴۵ سال گذشته برای نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه ولی فقیه در کشور روشن است و او انسانی شریف، متعهد، متخصص و کارآمد است.

وی با بیان اینکه دنیامالی اشراف کامل بر حوزه ورزش و جوانان دارد، عنوان کرد: او به معنای واقعی به برنامه و بودجه دولت مسلط است. امروز مشکل اصلی کشور در حوزه ورزش، کمبود زیرساخت‌هاست و آقای دنیا مالی علاوه بر اینکه چهره شناخته شده‌ی بین‌المللی است، چهره‌ی آشنای ورزش نیز هست و مشکلات مختلف جوانان در برنامه‌های او با جزئیات نوشته شده است.

 بدری: دنیامالی برنامه‌ای برای افزایش سرانه ورزشی در مناطق محروم ارائه نکرده است

صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس در مخالفت با احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: باید برنامه‌های تحولی در حوزه ورزش و جوانان را در اولویت قرار دهید. ابر چالش‌ها و مسائل کلیدی مرتبط با وزارت ورزش و جوانان باید در برنامه شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از این موارد موضوع نزدیکی سرانه‌های ورزشی محروم و کم برخوردار به میانگین کشوری است که چنین چیزی در برنامه‌های آقای دنیامالی نیامده است.

عزیزی فارسانی: دنیامالی مورد تأیید اکثر بدنهٔ کارشناسیِ وزارتخانه است

حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده اردل، فارسان،کوهرنگ و کیار در مجلس در مخالفت با احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: دنیامالی فردی مردمی و مورد تأیید اکثر بدنهٔ کارشناسیِ وزارتخانه است. اگر ابهاماتمان رفع شود، نه‌تنها به ایشان بلکه به ۱۸ وزیر پیشنهادیِ دیگر هم رأی می‌دهیم.

نماینده اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم ارائه هرچه سریع‌تر نظام جامع باشگاه‌داری به مجلس شورای اسلامی، افزود: باید اقداماتی برای افزایش سرانه ورزش و جلوگیری از مهاجرت جوانان صورت گیرد.

بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در مجلس شورای اسلامی

شریعتی: وزیر پیشنهادی ورزش اشراف خوبی بر امور ورزش و جوانان دارد

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: دنیامالی امتیاز بالایی دارد. مقبولیت ایشان در جامعه ورزشی بالاست. ایشان نه تنها تجربه و سابقه کار در حوزه ورزش کشور داشتند، خودشان هم ورزشکار و هم اهل ورزش هستند و همچنین اهل تعامل با نهادهای حاکمیتی است و همین که ایشان از مجلس دارند به دولت می‌روند و البته با دعوت رئیس جمهور، نشان دهنده این موضوع است. اما ایشان خودشان داوطلب نبودند.

شریعتی عنوان کرد: ایشان در تدوین برنامه هفتم کمک کردند و الحمدلله اشراف دارند. انتظار ما این است که این اشراف خودشان را به‌ویژه در حوزه جوانان و خانواده که ممکن است احساس بشود، نشان دهد. ایشان به عنوان یک چهره ورزشی و اهل شناخت در حوزه ورزش در حوزه اشراف خوبی دارند.

 زارعی: دنیامالی تجربه خوبی در حوزه ورزش و جوانان دارد

غلامحسین زارعی نماینده مردم دشتی در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: من می‌خواهم این جمله را بگویم که آقای دنیامالی فرزند ورزش و بزرگ شده ورزش است و کار کرده  است در حوزه ورزش. چرا بی‌انصافی می‌کنیم؛ همه ما یک نقدهایی داریم و یک نقص‌هایی داریم.

وی ادامه داد: آقای دنیامالی از نظر اینجانب هر آنچه که مدیریت ورزش و امور جوانان کشور را نیاز دارد، داراست. ایشان در امور ورزش تخصص دارد. در رفع مسائل و مشکلات جوانان، در حوزه‌های عمرانی نقطه قوت دارد. ما چند پروژه داریم در ورزش که رها شده و کسی نرفته پیگیری کند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات