۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۱۸۷

مشکلات دست به‌دست شده آموزش‌و‌پرورش در انتظار حل شدن

مشکلات دست به‌دست شده آموزش‌و‌پرورش در انتظار حل شدن
طی سال‌های اخیر مردم وعده‌های بسیاری از آموزش و پرورش شنیدند، امروز، اما در اندک زمان باقی مانده تا به صدا آمدن زنگ مدرسه شاهد تغییرات قابل‌توجه در رأس آموزش و پرورش هستیم.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اهمیت آموزش و پرورش در گردهمایی استانداران کشور مطرح شد و مسئولان حاضر در جلسه را برای جبران کاستی‌ها و کمبود‌ها به تکاپو انداخت. کم و کاستی‌هایی که بار‌ها و بار‌ها توسط مسئولان در ادوار مختلف تکرار شد، اما برآیند اقداماتشان آنطور که باید و شاید نتوانست باری را از دوش آموزش و پرورش بردارد. حالا که کمتر از یک ماه دیگر تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده، فرصت خوبی است که مسئولان با همکاری و همفکری یکدیگر شرایط را برای برپایی هر چه بهتر کلاس‌های درس مهیا کنند، چراکه تا قبل از به صدا در آمدن زنگ مدارس زمان برای ارزیابی مشکلات و سروسامان دادن وضعیت وجود دارد، بنابراین جای خوشحالی است که وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش از همین حالا از چالش‌های پیش رو صحبت می‌کنند، اما بدون شک وقتی این جلسات نتایج خوبی به دنبال دارد که همکاری و وحدت تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه را به دنبال خود داشته باشد. 
 
طی سال‌های اخیر مردم وعده‌های بسیاری از آموزش و پرورش شنیدند. وعده‌هایی که گله‌مندی این روز‌های دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نشان از عدم محقق شدن آنهاست. امروز، اما در اندک زمان باقی مانده تا به صدا آمدن زنگ مدرسه شاهد تغییرات قابل‌توجه در رأس آموزش و پرورش هستیم. دولت جدید وزیر جدید معرفی کرده، وزیری که با این حوزه ناآشنا هم نیست و همین مسئله می‌تواند نکته امیدوارکننده‌ای باشد. خصوصاً که کاظمی در نخستین جلسه رسمی خود با استانداران از همفکری افرادی، چون وزیر کشور و برخی دیگر از مسئولان بهره برده که این می‌تواند نشان از دغدغه‌مندی وزیر جدید آموزش و پرورش داشته باشد. وزیری که در همین گام نخست نشان داد، قصد دارد از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای حل مشکلات آموزشی کشور استفاده کند. 
 
 وعده مدیریت کمبود کلاس و معلم
روز گذشته علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزیر کشور و استانداران گفت: «تمام بحران‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه برای نسل جوان، ناشی از غفلت از نظام تعلیم و تربیت است.»
 
او با بیان اینکه مسائل نظام تعلیم و تربیت را حل نکردیم و آن را کوچک در نظر می‌گیریم، افزود: «آموزش و پرورش دستگاه ملی و فرابخشی است.»
وزیر آموزش و پرورش از استانداران سراسر کشور خواست آموزش و پرورش را در حل مشکلات این حوزه کمک کنند تا سال تحصیلی، سازماندهی شده آغاز شود.
وزیر آموزش و پرورش راه اندازی مدارس کشور و سال تحصیلی را مهم‌ترین راهبرد کنونی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: «کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و اعتبارات از چالش‌های ماست.» بدون شک یکی از چالش‌های اصلی شروع سال تحصیلی جدید بحث کمبود معلم است، چالشی که سال گذشته سبب شد تا تعداد زیادی از کلاس‌ها بدون معلم بماند و دانش‌آموزان را از یادگیری دروس عقب بیندازد. در این رابطه کاظمی وعده داد: «کمبود کلاس و معلم را به بهترین شکل مدیریت می‌کنیم.»
 
او از استانداران خواست که با مدیران کل آموزش و پرورش گفتگو کنند تا با شایعه‌سازی مقابله شود و فضای روانی معلمان و جامعه آرام باشد. 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حدود ۸۰‌هزار نیروی ورودی برای سال تحصیلی جدید داریم، یادآور شد: «هزار و ۳۰۰ طرح آماده افتتاح در آموزش و پرورش داریم که حدود ۵ تا ۱۰ درصد آنها، مشکلات جزئی دارند.»
 
کاظمی همچنین از پیش بینی تمام مسائل سخت‌افزاری از جمله فراهم کردن کتاب درسی گفت و افزود: «در حال طراحی مانور بازگشایی مدارس هستیم تا کادر مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموزان آمادگی روانی برای سال تحصیلی داشته باشند.»
 
 جامعه ۵۰ میلیون نفری آموزش و پرورش 
 
حل مسائل آموزش و پرورش موجب حل مسائل کشور می‌شود. این مضمون صحبت وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران بود. او گفت: «از نوع نگاه وزیر کشور به جامعه فرهنگی و تعلیم و تربیت کشور تشکر می‌کنم. این همان نگاهی است که ما به آن نیاز داریم. اگر مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم، به خودی خود دیگر مسائل کشور حل می‌شود.»
 
او ادامه داد: «در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی هستیم که این یک پروژه ملی است که اتفاقات بسیار خوشایندی را در فضای جامعه رقم می‌زند. همکاران من در سراسر استان‌ها تمهیدات بسیاری را در مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز بازگشایی مدارس اندیشیده‌اند. با کمک استانداران و فرمانداران انجام داده‌ایم تا بازگشایی آرامی را در سراسر کشور برای مدارس رقم بزنیم.»
 
وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: «در هفته‌های آینده شورا‌های آموزش و پرورش کشور را در سطح استان‌ها و شورا‌های آموزش و پرورش کشور را در سطح شهرستان‌ها و مناطق تشکیل خواهیم داد و از ظرفیت همه دستگاه‌ها کمک خواهیم گرفت تا حضور با نشاط و امیدبخش دانش‌آموزان را در فضای تعلیم و تربیت شاهد باشیم.»
 
کاظمی همچنین در رابطه با راهبرد دولت چهاردهم برای دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: «دانشگاه بزرگ‌ترین سرمایه تأمین منابع انسانی برای نظام تعلیم و تربیت است و نگاه ما به دانشگاه فرهنگیان این است که باید در دو بعد مورد توجه قرار دهیم؛ از بعد کمیت و کیفیت. زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تکمیل می‌کنیم که بتوانیم در سال ۱۴۰۵ توازن میان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق این دانشگاه برقرار کنیم.»
 
 پیش‌بینی بازگشایی آرام مدارس
در این نشست اسکندر مؤمنی، وزیر کشور نیز در رابطه با بازگشایی مدارس، با تأکید بر لزوم هماهنگی برای انجام این کار گفت: «تعداد زیادی از دانش‌آموزان ما برای اولین‌بار به مدرسه می‌روند و این نقطه عطفی در تقویم سالانه کشور و برای برخی نقطه عطف در دوران زندگی است.»
 
او ادامه داد: «خانوده‌ها دغدغه جدی دارند و تا دو هفته اول تا سرویس‌ها ساماندهی شود، خود خانواده‌ها فرزندان را به مدرسه می‌برند و با ترافیک مواجهیم. در ایام تابستان هم سفر‌ها افزایش می‌یابد و بار افزایش ترافیک در شش‌ماهه دوم در مهرماه خود را نشان می‌دهد.»
 
وزیر کشور اظهار داشت: «موضوعات اجتماعی و امنیت عمومی هم در این زمینه وجود دارد و شورا‌های مربوطه در مدت باقی‌مانده تشکیل شود تا کار‌ها دنبال شود. اول مهر روز شیرینی برای همه است و کمک کنیم تا بستر‌های لازم فراهم شود.»
 
مؤمنی تصریح کرد: «تقریباً حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و ۳۲ میلیون والدین یعنی نزدیک به ۵۰ میلیون یا شاید بیشتر یک جامعه هدفی هستند که همه آن‌ها با آموزش و پرورش مرتبط هستند. این ظرفیت مهمی است که باید این را بشناسیم. همکاران ما از همین الان بخش توافق و تفاهم را با آموزش و پرورش مشخص کنند تا با چه زمان‌بندی این کار را انجام دهیم و کار‌ها اندازه‌گیری شود.»
 
او ادامه داد: «استانداران هم پیشنهادات خود را برای همکاری همه‌جانبه با آموزش و پرورش بدهند و این عرصه یکی از جا‌های بسیار کم‌هزینه و بسیار پر بازدید است، چراکه با یک وزارتخانه می‌توانیم با یک جمعیت ۵۰، ۶۰ میلیونی ارتباط داشته باشیم.»
ارسال نظرات