۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۶۴۲۳
آیت الله جوادی آملی:

علم سکولار نداریم، علم یا الهی است یا الحادی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق گفت: برهان عقلی، شهود و علم حضوری اهل معرفت و گوش سپردن به فرمایشات اهل بیت(ع) از راه های معرفت قبر و بعد از مرگ است.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه قم، امروز با حضور روحانیان، طلاب و دانشجویان و برخی از اعضای نیروی دریایی سپاه پاسداران در مسجد ایشان برگزار شد.

در این جلسه؛ آیت الله جوادی آملی با اشاره به خطبه 221 نهج البلاغه که در وصف مرگ و برزخ است، ابراز داشت: مرگ عامل پویایی است و همه حیات انسان بعد از مرگ است که در آن از ضوابط و روابط خبری نیست.

وی افزود: انسان بعد از مرگ کاملا زنده است و می بیند که تمام اعضای بدنش مورد تغذیه حیوانات قرار گرفته و تمام نگرانی انسان این است که مدت ها برای این بدن زحمت کشیده است و امروز از بین می رود.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اگر انسان در زمین بجای مزرعه چمن بکارد در هنگام گرسنگی بهره ای از محصول خود ندارد، اظهار داشت: افرادی که دردنیا به خوش گذرانی محض می پردازند به چمن کاری زمینه ای که خداوند در اختیار اوقرار داده است می پردازد.

وی برهان عقلی، شهود و علم حضوری اهل معرفت و گوش سپردن به فرمایشات اهل بیت(ع) را راه های معرفت قبر و بعد از مرگ معرفی کرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم، در پایان این خطبه با اشاره به اینکه ادبیات فارسی و ادبیات عرب مدیون نهج البلاغه است، گفت: بسیاری از بزرگان و ادیبان که سعدی و حافظ دنباله روی آن بزرگانند، وام دار نهج البلاغه هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه علم سکولار نداریم و علم یا به صورت الهی یا الحادی است، بیان داشت: هر علمی مبانی و مبادی خود را از فلسفه مضاف می گیرد و این فلسفه از فلسفه مطلق مبانی و مبادی موضوع خود را دریافت می کند و بنابراین فلسفه مطلق نیز به صورت الهی یا الحادی است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه خاطر نشان کرد: اخلاق علم الهی برهان پذیر است و خداوند بهترین فرد برای اظهار نظر در فن اخلاق است.

وی با بیان اینکه هر انسانی به عنوان مستمع خوب باید به سراغ قرآن برود، اظهار داشت: هر کس خویشتن خود را ارزیابی کند می تواند دریایی از دریای رحمت الهی را ببیند.

گفتنی است؛ درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد ایشان واقع در چهارمردان کوچه آیت الله مدنی برگزار می شود./921/پ202/ج
ارسال نظرات