۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۶۴۸۷۲
امام جمعه نظرآباد:

عدم پرداخت مطالبه گندم‌کاران و افزایش قیمت کود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان شده است

عدم پرداخت مطالبه گندم‌کاران و افزایش قیمت کود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان شده است
حجت الاسلام محمدی از تأخیر در پرداخت مطالبه گندم‌کاران و افزایش بی‌سابقه قیمت کود اوره انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قادر محمدی امام جمعه شهرستان نظرآباد در استان البرز از تأخیر در پرداخت مطالبه گندم‌کاران و افزایش بی‌سابقه قیمت کود اوره انتقاد کرد.

وی بیان کرد: چند سالی است که کشاورزان خصوصاً گندم کاران با با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش هزینه‌های تولید از یک طرف، آماده سازی زمین و شخم و کاشت و... از طرف دیگر و همچنین هزینه کمباین، عدم تخصیص تسهیلات بانکی با تسهیلات پایین برای برداشت گندم و همچنین کمبود آب اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته است.

امام جمعه نظرآباد افزود: در کنار تمام این مسائل، چند سالی است که پرداخت مطالبات گندم کاران با تأخیر بسیار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان از اردیبهشت ماه تا آخر مرداد اقدام به تحویل گندم می‌نمایند، ابراز کرد: بنا به گفته برخی از اعضای شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، باید ۲۴ ساعت و حداکثر یک هفته بعد از تحویل گندم پول آن از سوی دولت پرداخت شود. 

حجت الاسلام محمدی گفت: از آن میزان گندمی که کشاورزان تحومیل داده‌اند فقط پول ۲۵ درصد پرداخت شده و ۷۵ درصد باقی مانده است. 

امام جمع نظرآباد ادامه داد: کشاورزان برای تسویه حساب با کمباین، کارگرو بانک و از آن طرف برای کشت پاییزه جدید نیاز به این پول دارند. آن‌ها بدهکار هستند و برای کشت جدید نیاز به بذر، کود، شخم و ... دارند.

وی اظهار داشت: پول که پرداخت نشده و کشاورزان هم که بدهکار هم هستند و افزایش بی سابقه قیمت کود اوره که یکی از حیاتی‌ترین نهاد‌های کشاورزی محسوب می‌شود، در آستانه کشت پاییزه گندم و سایر محصولات زراعی دیگر از اقدامات عجیب و سؤال برانگیز دولت است.

حجت الاسلام محمدی افزود: برخی کارشناسان می‌گویند کود اوره ۱۰۰ درصد و بیش از این افزایش قیمت داشته است. این وضعیت برای کشاورزان ما خصوصاً برای گندم کاران باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

ارسال نظرات