۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۷۶۵۲۳۱

واکنش چمران به ٧ ساله شدن شورای شهر و روستا؛ کار سختی است

واکنش چمران به ٧ ساله شدن شورای شهر و روستا؛ کار سختی است
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن 7 ساله شدن دوره ششم شوراهای شهر و روستا آن را اقدامی سخت دانست که باید پس از تصویب در شورای عالی استان ها، در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نیز بررسی شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مهدی چمران رئیس شورای شهر امروز ٢۵ شهریور در جمع خبرنگاران در خصوص بازگشایی مدارس، گفت: برنامه‌ای به‌صورت سالیانه توسط شهرداری، آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دخیل در بازگشایی مدارس از مدت‌ها قبل در نظر گرفته شده است.

وی گفت: حمل‌ونقل در روزهای اول مهر و آغاز سال تحصیلی شلوغتر از روزهای قبل خواهد بود.

چمران تأکید کرد: اگر برنامه‌ریزی شود می‌توان از میزان ترافیک کاست اما تا وقتی وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش ندهیم این شرایط را شاهد خواهیم بود. مترو و اتوبوس اصل مسئله و مبنای حمل‌ونقل عمومی هستند.

وی با اشاره به طرح سؤال از شهردار در خصوص ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی، گفت: به شهردار گفتیم آمادگی پاسخگویی داشته باشد اما سوال مراحل قانونی خود روطی نکرده بود و ما روز سه‌شنبه را در نظر گرفته بودیم اما چون سفر بریکس پیش آمد اجازه دادیم به فرصت دیگری موکول شود. ما هنوز از شهردار دعوت نکردیم اما دعوت می‌کنیم که در مورد مسکن گزارشات خود را ارائه دهد. آن موضوعی که مطرح شد سؤال نبود و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

چمران در خصوص طرح تحقیق و تفحص از سازمان املاک گفت: موضوع تحقیق و تفحص کمتر از ۴۸ ساعت اعلام وصول شده و کارهای آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری انجام شد، خاطرنشان کرد: به دلیل برنامه‌هایی که پیش آمد، این دیدار انجام نشد اما بنده اخیراً نامه‌ای دراین‌خصوص ارسال نکرده‌ام.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ٧ ساله شدن دور ششم شورا گفت: هفت‌ساله شدن شورا به دلیل اینکه ۶ ماه از مصوبه قبلی نگذشته مطرح نمی‌شود، اگر شورای‌عالی سریع‌تر اقدام کند شاید بتوان به جایی رسید؛ گرچه کار سختی است و مجلس باید رای دهد. همه این موارد مصوبه مجلس، قانع‌شدن شورای نگهبان و در نهایت تأیید مجمع تشخیص را نیاز دارد.

چمران  در ادامه با بیان اینکه حسابرسی ارتباطی به شفافیت مالی ندارد، بیان کرد: حسابرسان عملکرد مالی را بررسی می‌کنند اما شفافیت مسئله دیگری است و باید درآمد و هزینه به‌روز ارائه شود. وقتی حسابرسی صورت بگیرد موارد شفاف خواهد شد.

افزایش کیوسک‌ها اکیداً ممنوع است

در ادامه جلسه امروز مهدی چمران در جریان بررسی یک فوریت طرح کاهش تعداد کیوسک‌های تهران با بیان اینکه در یک فوریتی که دریافت شده قرار بر این است که در بودجه امسال تعداد دو درصد در سال از کیوسک‌ها کاسته شود، افزود: افزایش کیوسک‌ها اکیداً ممنوع است و باید تعداد آن کاهش یابد؛ البته بنده پدیده جدیدی دیده‌ام که به جای کیوسک کانتینری را مستقر می‌کنند و مغازه سیار راه می‌اندازند.

چمران با بیان اینکه با خیابان‌های شلوغ و معابر تنگ، دیگر جایی برای کیوسک‌ها نیست، تصریح کرد: قرار بر این شد در بودجه هم دیده شود که کیوسک‌داران آسیب نبینند اما تعداد کیوسک‌ها کاهش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه تعدادی از کیوسک‌ها نیز در پارک‌ها مستقر هستند که مشخص نیست چه تعداد بوده و با کجا در ارتباط هستند، یادآور شد: مطالعات آن در حال انجام است و این کیوسک‌ها در حال احصاست.

چمران با بیان اینکه برنامه‌ای در صدا و سیما دیدیم که گفته شد قرار است اغذیه‌فروش‌ها به خیابان سی تیر برگردند و بنده تماس گرفتم و گفتند که قرار است صنایع دستی عرضه شود، گفت: مگر صنایع دستی خیابان و راسته و دسته ندارد که خیابان سی تیر که از حضور اغذیه‌فروشان تخلیه شد، به عرضه صنایع دستی اختصاص یابد؟ مگر یک خیابان تنگ و شلوغ چه میزان گنجایش دارد که یکبار اغذیه فروشی در آن انجام شود، یکبار عرضه صنایع دستی؟ شاید یک روز هم فروش فرش و گلیم و گل و گیاه انجام شود. این درست نیست که از خیابان‌های تهران استفاده نادرست صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر قرار است خیابانی مسدود شود و کاری کنند باید در مرجع رسمی تصویب شود نه اینکه مدیری برای خود تصمیمی بگیرد و کاری انجام داد. زمانی شهردار منطقه ۱۲ تصمیم گرفت و وضعیت خیابان ۳۰ تیر خراب شد و امروز هم دوباره می‌خواهند خراب کنند. طرح جامع و تفصیلی داریم و باید مباحث کارشناسی و بررسی شود.

کاشانی: باید طرح جامعی در خصوص ساماندهی کیوسک‌ها تهیه شود

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت:  باید طرح جامعی در خصوص ساماندهی این کیوسک‌ها تهیه شود و تعداد کیوسک‌ها مشخص باشد که بدانیم کاهش ٢ درصدی معادل چه تعداد کیوسک است.
تا پایان مهر اطلاعات تمام کیوسک‌ها در سامانه‌ ثبت خواهد شد

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه گفت: تا پایان مهرماه اطلاعات تمام کیوسک‌ها در سامانه‌ای ثبت خواهد شد، این اطلاعات در سامانه شفافیت نیز قابل رویت خواهد بود و نحوه قراردادها شفاف خواهد شد تا نظارت واحدی شکل بگیرد. این مشکل تا پایان سال با مصوبه مورد نظر برطرف خواهد شد.

بر اساس این گزارش، یک فوریت طرح کاهش تعداد کیوسک‌های تهران با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

ارسال نظرات