۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۶۵۹۳۲
به همت خبرگزاری رسا برگزار می شود؛

نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» با حضور کارشناسان دینی سینما

نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» با حضور کارشناسان دینی سینما
نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» با حضور کارشناسان دینی سینما در خبرگزاری رسا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از سلسله نشست های نقد و بررسی آثار سینما «سینمارسا»، نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» با حضور کارشناسان دینی سینما به همت خبرگزاری رسا برگزار می شود.

سال‌هاست در ایران آثاری ساخته می‌شود که تولیداتی ضدجنگ هستند و ارتباطی با دفاع مقدس ندارند. اگرچه جنگ و ضدجنگ هردو خوب نیستند اما دفاع مقدس موضوعی کاملاً متمایز است و میان سینمای دفاع مقدس، با سینمای جنگ و ضدجنگ مرزهای مشخصی وجود دارد. جنگ‌ها با یکدیگر متفاوتند؛ باید دید که جنگ در کدام ره‌گفت و میان چه کسانی، کدام دو جبهه و بر سر چه اهدافی به وقوع پیوسته است. سینمای جنگ و ضد جنگ دو الگوی غربی هستند؛ غرب به هنگام ورود به هر جنگی به سمت الگوی سینمای جنگ می‌رود و هنگام خروج از جنگ یا بعد از آن، به عنوان سندروم سوگواری با سربازانِ از جنگ بازگشته، به سمت سینمای ضدجنگ می‌رود. هیچ‌کدام از این دو الگوی سینمای ایران نیست. الگوی سینمای ایران عاشورا، دفاع مقدس و مقاومت است که با نگاه غربی جمع‌پذیر نیست.

سینمای ایران هنوز در جهلِ نداشتن پاسخ برای این سؤالات بدیهی دست و پا می‌زند و انبوهی از آثار تلخ و ترسناک بر مبنای کلیشه‌های شناخته‌شدۀ سینمای ضدجنگ را می‌سازد و مدعی است که لایه‌های انسانی را به تصویر کشیده است. جنگ را در نگاه اعتقادی جهاد فی سبیل اللّه می‌خوانند که از فطری‌ترین امور است. مقاومت یعنی احقاق حق و باید بر سر احقاق حقِ مبتنی بر اقامه عدل ایستاد و در این راه جان فدا کرد. جهاد را از آن رو حیات می‌نامند که حیاتِ جوامعی موکول به جهاد است و جان آنان را نجات می‌دهد.

کسانی که جنگ هشت ساله را بد می‌دانند باید پاسخ دهند که اگر نمی‌جنگیدیم چه رخ می‌داد؟ ایران در دو جنگ جهانی رسماً اعلام بی‌طرفی کرد اما اشغال شد و میلیون‌ها نفوس ایرانی مردند. چراکه دولتمردان بی‌کفایت قاجاری و پهلوی بر این کشور حکومت می‌کردند و مردم انگیزه‌ای برای جنگ نداشتند و نجنگیدند. در نتیجۀ این نجنگیدن، قحطی بزرگِ جنگ جهانی اول، کشته‌های جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، قحطیِ پس از اشغال، بیماری‌های کشنده و… به این کشور و مردمش آسیب زد.

سئوالی که به نظر می رسد این است که آیا اصلا ما چیزی به عنوان سینمای مقاومت داریم؟ آیا بدنه سینمای ما چیزی به اسم سینمای مقاومت را قبول دارند؟آیا مسئولین ما تفکر سینمای مقاومت را دارند؟آیا می توان نگاه مسئولان را به سینمای مقاومت اصلاح کرد؟چه کارهایی می توان برای بالا بردن مفهوم سینمای مقاومت انجام داد؟

در ادامه سلسله نشست های «سینمارسا» خبرگزاری رسا که به نقد فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی و آثار شبکه نمایش خانگی می پردازد، نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» روز پنجشنبه 12 مهر 1403 از ساعت 14 الی 16 در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار خواهد شد.

تعداد بازدید : 3
 
ارسال نظرات