۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۷۶۹۴۰۲

سلب تابعیت مضاعف راهکاری برای حضور در مشاغل حساس

سلب تابعیت مضاعف راهکاری برای حضور در مشاغل حساس
حضور افراد دارای تابعیت مضاعف در دولت باعث اعتراضاتی از طرف مجلس شده البته اگر سلب تابعیت مضاعف صورت بگیرد مشکل حضور در مشاغل حساس برطرف می‌شود.

بند الف ماده ۲ قانون انتصاب اشخاص در مشاغل و پست‌های حساس که در یازدهمین دوره مجلس شوراس اسلامی تصویب شد می‌گوید کسانی که خود فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند انتصابشان در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است.

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم با انتصاب ظریف به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک اعتراضات مجلسی‌ها به این انتصاب بلند شد چراکه فرزندان ظریف دارای تابعیت مضاعف هستند و ظریف طبق این قانون نمی‌تواند در مشاغل حساس حضور داشته باشد.

به همین دلیل شکایتی از ظریف به دیوان عدالت اداری ارسال شد که دیوان به‌دلیل اینکه شخص شاکی در جایگاه مدعی‌العموم نبود شکایت وی را رد کرد.

رای دیوان عدالت اداری

قرائت گزارش علیه ظریف در صحن مجلس

پس از این قضیه حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: پیرو درخواست حدود ۴۰ نماینده، هفته آینده (سه‌شنبه) گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره انتصاب غیرقانونی آقای ظریف که فرزندانش تابعیت کشور آمریکا را دارند، قرائت و در صحن علنی رأی‌گیری می‌شود. در صورت رأی مجلس، پرونده تخلف آقای پزشکیان به قوه قضاییه می‌رود تا بدون نوبت رسیدگی شود.

مطابق قانون، انتصاب فردی که خودش، فرزندان یا همسرش تابعیت کشور دیگری داشته باشند، غیرقانونی است. اصرار بر این انتصاب، جرم انگاری شده. وزارت اطلاعات همین دولت اعلام کرده فرزندان ظریف ‎تابعیت آمریکا دارند. موضوع آنقدر بدیهی است که هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند به آن رأی ندهد، مگر اینکه باندگرایی بر او غلبه کرده باشد.

توییت رسایی

داشتن تابعیت سوئد دلیل اعتراض به رئیس جدید شستا

ماجرای اعتراض به دولت به‌دلیل انتصاب ظریف هنوز تمام نشده که یکی دیگر از نمایندگان مجلس به انتصاب رئیس جدید شستا به‌دلیل دوتابعیتی بودن معترض شد.

محمد منان رئیسی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در روز چهارشنبه ۲۳ آبان در تذکری خطاب به وزیر کار گفت: این بنده خدایی که گذاشتین رئیس شستا از کدام قوطی کبریت پیداش کردین؟! تو قوطی کدام عطار بوده؟!

وی ادامه داد: گزارشاتی داریم که هم ایشان و هم همسرشان دوتابعیتی است و خانواده ایشان ساکن اروپا هستند که ان‌شاالله این گزارشات اشتباه باشد!

منان رئیسی اظهار کرد: آیا درست است که گلوگاه‌های مهم اقتصادی کشور همچون شستا را که میلیون‌ها سهام‌دار دارد به چنین افرادی بسپاریم؟!

در همین راستا محمد منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضش به انتصاب یک فرد دوتابعیتی به ریاست شستا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این اعتراض به این دلیل است که شاخص‌هایی که مدنظر رهبر انقلاب و دلسوزان نظام است رعایت نمی‌شود. 

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: می‌توان گفت شستا از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است لذا در آنجا باید یک فردی باشد که به ما اطمینان‌خاطر داده شود که دل در گروی نظام، انقلاب و کشورش دارد، اما فردی که خانواده‌اش ساکن سوئد هستند چگونه می‌توانیم به او اعتماد کنیم که منافع این بنگاه اقتصادی را در راستای سیاست‌های کلی نظام تامین کند لذا این موضوع تعجب‌برانگیز است.

وی بیان کرد: در گزارشی که دیدم هم رئیس شستا و هم همسرش دوتابعیتی هستند که امیدوارم این گزارش اشتباه باشد، چون اگر درست باشد واقعا جای تاسف است.

منان رئیسی تاکید کرد: از دولت انتظار داریم که قانون را رعایت کند و دولت باید مجری قانون باشد. 

نماینده مردم قم گفت: دلیل رد شکایت از ظریف محتوای شکایت نبود بلکه فرآیند شکایت به‌درستی طی نشده بود، چون شکایت باید از طرف کسی به دیوان عدالت اداری ارسال شود که در جایگاه مدعی‌العموم باشد و کسی که شکایت را مطرح کرده این جایگاه را نداشته و دیوان عدالت گفته که چون صلاحیت شاکی تایید نشده به شکایت رسیدگی نکرده است نه اینکه چون محتوای شکایت ایراد داشته است لذا اگر مدعی‌العموم ورود کند دیوان عدالت موظف به رسیدگی و صدور رای است. 

وی تاکید کرد: اگر دولت کوتاه نیاید ما از ابزار‌های نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم.

عزم جزم مجلس برای برخورد با قانون‌شکنی

از آنجا که حضور افراد دارای تابعیت مضاعف در دولت رو به تزاید گذاشته به همین دلیل مجلس برای برخورد با این قانون‌شکنی عزم خود را جزم کرده است.

طبق گفته رسایی در روز سه‌شنبه این هفته به موضوع انتصاب ظریف به‌دلیل دوتابعیتی بودن فرزندانش در مجلس رسیدگی می‌شود. تابعیتی که ظریف درباره آن گفته است: برغم تولد فرزندانم حدود ۴۰ سال قبل و در دوران تحصیل (و نه مأموریت) در آمریکا و قوانین خاک محور آمریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک و یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم آمریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات متحده، کانادا و برخی کشور‌های دیگر را نداریم. ۲) هیچ نهاد نظارتی مخالفتی با معاونت بنده اعلام نکرده است؛ ۳) دکتر پزشکیان بزرگوار با شجاعت و صراحت اصرار بر ادامه کار بنده داشته‌اند ۴) این بهانه برای دیگران که فرزندانشان تابعیت مضاعف اکتسابی (و نه قهری) همراه با اقامت در خارج از کشور دارند، بیش از بنده قابل بهره‌برداری است.

محمدجواد ظریف

شرط حضور برای ماندن در مشاغل حساس

علی خضریان عضو کمیسیون مانیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حضور ظریف در دولت گفت: گرین کارت داشتن با تابعیت متفاوت است. یک مدلی برای رفت و آمد است، وقتی مدت زیادی آنجا اقامت کنید چه بخواهید و چه نخواهید به شما گرین کارت می‌دهند، چراکه برای رفت و آمد شما نیاز است، اما اگر دیگر رجوع نکنید باطل می‌شود. این را حتما وزارت اطلاعات و شورای نگهبان بررسی می‌کند کسی که گرین کارت دائمی دارد، نمی‌تواند در این پست‌های حساس باشد. مگر کسی الان می‌گوید آقای ظریف، چون نماینده ایران در سازمان ملل بوده حق ندارد در ایران مسئولیت حساس بگیرد؟ کسی چنین حرفی زده است؟ حتما این خلاف عقل است، کسی چنین حرفی نمی‌زند، اما اگر آقای ظریف به آنجا برود و تابعیت بگیرد و یا فرزندانش سلب تابعیت نکنند باز نمی‌گویم تابعیت ایران خودش را از دست می‌دهد، اما می‌تواند شغل دیگری در دست گیرد، اما قانون مشاغل حساس باید عاقلانه و منصفانه برای همه اجرا شود.

به نظر می‌رسد افراد دوتابعیتی با سلب تابعیت مضاعف می‌توانند در پست‌های حساس باقی بمانند لذا اگر مجلس در این خصوص تقاضای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کند پرونده ظریف برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود. 

بر اساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

ارسال نظرات