مدل و ساختار سیاسی مورد قبول تحریر الشام مدل دوم حکومت طالبان است
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عبدالمحمد شریفات عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست جریان شناسی گروههای تکفیری غرب آسیا که روز گذشته در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به جریان هایی که در سوریه وجود دارند، اظهار داشت: از دل جریان وهابیت جریان های مختلفی منشعب شد و برخی محققین می گویند که جریان وهابیت متاثر ازجریان سلفیت است و سلفیت مدعی است که برخاسته از اصحاب حدیث که در قرون نخستین می زیسته است.
حجتالاسلام شریفات با بیان اینکه جریان اخوان توسط حسن البناء تاسیس شد، گفت: این جریان تاثیر گذار ترین جریان ها است و در کشورهای اسلامی و غیراسلامی فعالیت می کند، جریان جهادی یکی دیگر از جریان های فعال است و ریشه آن به جماعت جهاد مصری بر می گردد و گروههای تکفیری سوریه عمدتا متاثر از این گروه و وهابیت سعودی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب جریان وهابیت را دارای شش انشعاب معروف خواند و گفت: جریان اصلی وهابیت به وهابیت رسمی(تقلیدی) معروف است که هفتاد درصد وهابیت عربستان را تشکیل می دهد و بیشتر به حوزه معرفت شناسی و عقیدتی می پردازد و با مسائل سیاسی کاری ندارد؛ جامیه یکی دیگر از گروه های وهابیت و مدافع حکومت عربستان است و این گروه در بسیاری از کشورها از جمله ایران فعالیت دارد.
حجتالاسلام شریفات عقاید سروریه که یکی دیگر از گروه های منشعب از وهابیت است را آمیخته با عقاید اخوانی ها خواند و ابراز کرد: این گروه نسبت به تصمیمات حکومت موضع تندی می گیرد؛ یکی دیگر از گروه های منشعب از وهابیت گروه جهادی است این گروه فتواهای تندی دارند و به عدم ارتباط با کشورها قائل هستند؛ جهادی های مصر از جهادی های عربستان نسخه گرفتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حازمی ها یکی دیگر از گروه های منشعب وهابیت و بسیار تندرو است و حتی کتاب های مخالفین خود را می سوزانند، در باره تحریر شام سوریه تصریح کرد: مدل ساختار طالبان افغانستان یکی از مدل های مقبول برای تشکیل حکومت تحریر الشام است.
حجتالاسلام شریفات در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل و فعالیت های اخوان المسلمین، اظهار داشت: حسن البناء اولین رهبر اخوان المسلمین بود که شعار تقریب بین مسلمانان را داشت ولی در دوره دوم اخوان المسلمین که تفکر سید قطب حاکم شد این تفکر عوض شد و این گروه ساختار دموکراسی را ساختاری کفرآمیز خواند و مدل توحید حاکمیت که مدل جدیدی بود را طراحی کرد؛ بنابر اندیشه این گروه مسلمان، جامعه اسلامی و کشور اسلامی وجود ندارد و جامعه اسلامی به عنوان جاهلیت شمرده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه اخوان پس از حسن بنا و متاثر از سید قطب و وهابیت، شیعه را تهدید می داند و با آن مقابله می کند، افزود: اخوان المسلمین همانند دیگر گروه ها به دنبال حکومت جهانی است و خود را رقیب سرسخت شیعه می داند.
حجتالاسلام شریفات با اشاره با تفکرات القاعده و داعش که با دنبال حکومت جهانی هستند، افزود: در سوریه ۱۷۹ گروه تکفیری وجود دارد؛ توطئه برای حزب بعث عراق و حزب بعث سوریه یکسان بود و سران ارتش توسط دشمن خریداری شدند؛ بشار به دلیل وعده های دشمن از جبهه مقاومت دور شد و نیروهای مستشار ایرانی را به حداقل رساند و این چنین زمینه برای ورود تکفیری به سوریه فراهم شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به چهار جریان مذهبی که در سوریه حضور دارند، گفت: جولانی سلفی جهادی القاعده ای بود که سال ۲۰۱۶ میلادی از القاعده دست بر داشت و گروه جهادی النصره را با تغییراتی تحریر الشام نامید استراتژی تحریر الشام دوری از حزب الله و ایران و نزدیک شدن به اسرائیل و طیف مخالفان محور مقاومت است، مدل و ساختار سیاسی مورد قبول تحریر الشام مدل دوم حکومت طالبان که توسط جولانی در ادلب در حکومت نجات ملی پیاده شده است.
نویسنده: مهدی الهی