نقد لایحه دوفوریتی پیوستن به کنوانسیون ممنوعیت استفاده از سلاحهای متعارف

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «وَ لَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» [۱۴۱/ نساء] به منظور بررسی علت تنظیم و تدوین این لایحه لازم است مروری به مسائل پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا داشته باشیم. ترامپ قاتل سپهبد حاج قاسم پس از مراسم تحلیف اعلام کرد؛ "ایران از تروریسم حمایت میکند". وی در حین امضای فرمانهای اجرایی گفت؛ "ما بازگشتیم تا ایران را پاسخگو کنیم". ترامپ در یادداشتی دیگر نوشت: "ایران نباید به سلاح هستهای و موشک بالستیک قاره پیما دست یابد. شبکه تروریستی ایران باید خنثی شود. باید با توسعه موشکی و سایر تسلیحات و توانمندیهای نامتعارف و متعارف ایران مقابله کرد".
یادداشت ترامپ، وزیر خزانهداری را نسبت به اِعمال فشاراقتصادی حداکثری بر دولت ایران شامل تحریم، اِعمال مکانیسمهای اجرایی علیه افرادی که ناقض تحریمهای جاری هستند، مؤظف میکند. متعاقب آن، غربگراهای داخل کشور با فعالیت رسانهای و همزمان برخی دولتیها با انجام مصاحبه، مبادرت به فضاسازی به منظور مذاکره با ترامپ نمودند. مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۹/ ۱۱/ ۱۴۰۳ با قاطعیت فرمودند: «مذاکره با آمریکا غیر عزتمندانه،غیرشرافتمندانه وغیرعاقلانه است». این سخنان در دل مردم نشست و در راهپیمایی ۲۲ بهمن از شعارها به رسانههای جهان مخابره شد. برخی افراد وابسته به دولت، اصرار داشتند از طریق جناب عمار حکیم به عنوان مرتبط با آمریکا درعراق و نیز از طریق برخی سیاسیون درآلمان بتوانند رابطه با آمریکا را تقویت کنند. مقام معظم رهبری این حکیم تیزبین با استناد به قرآن فرمودند:" تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ "(1ممتحنه) ارتباط پنهانی با آمریکا را منع نمودند. جریان نفوذ در اتاق فکر خود به دنبال پاسخ به این پرسش بود که چگونه میتوان ارتباط رسمی با آمریکا برقرارکرد؟ نتیجه این شد که یادداشت ترامپ مبنی برمقابله با تسلیحات ایران را به وسیله مجلس انقلابی به تصویب برسانند تا از طرفی علامت وفاداری به دشمن واز سوی دیگر زمینه دخالت دشمن مانند مسئله هستهای و برجام باشد.
به زودی کنوانسیون خلع سلاح در سوئیس تشکیل خواهد شد، لذا به این بهانه دولت لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس کرد تا در فرصت کوتاه و بدون امکان بررسی دقیق وعمیق به تصویب برسد و بتوانند با دست پُر در این جلسه شرکت کنند. در توجیه عادی بودن مفاد لایحه الحاق به کنوانسیون خلع سلاح، متأسفانه سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد" کنوانسیون برخی سلاحهای متعارف، ربطی به تسلیحات و تجهیزات کشورمان ندارد و ایران فقط به دو پروتکل الف ـ محدودیت بکارگیری مهمات دارای ترکشهای غیر قابل تشخیص با اشعه ایکس در بدن انسان، ب ـ لزوم شناسایی و جمع آوری مواد منفجره از مناطق جنگی پس از جنگ را ملحق میشود" (خبرگزاریها؛ ۱۷/11/۱۴۰۳). برخلاف ادعای آقای سخنگو حق شرط در این کنوانسیون قابل پذیرش نیست و امکان تحفظ نسبت به بخشی از معاهده وجود ندارد و پیوستن به کنوانسیون ممنوعیت استفاده از سلاحهای متعارف وغیرتعارف درواقع ملزم شدن به کلیه مقررات آن میباشد.
باید دانست آمریکا قابل اعتماد نیست و مشکلات ما با رابطه با آمریکا حل نخواهد شد. باج خواهیهای او تمامی ندارد زیرا آمریکا میخواهد پشت مرزهای خودمان ما را محبوس کند. دستمان را از سلاحهای دفاعی خالی کند صنایع دفاعی را تعطیل نماید تا در همه مسائل اساسی و از همه خطوط قرمزمان عبور کنیم و ما را به بندگی بکشاند.
تحلیل حقوقی
در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹۷۸ ساختار کنفرانس خلع سلاح فعلی تصویب شد. کنوانسیون منع تسلیحات میکروبی به عنوان اولین معاهده برای ممنوعیت یک دسته از سلاحهای کشتار جمعی از دستاوردهای کنفرانس خلع سلاح است که در کنترل تولید آن توسط ابرقدرتها هیچ دستاوردی نداشته است. معاهده منع جامع آزمایشهای هستهای نیز در ۱۹۹۶ مطرح ولی اجرایی نشد. از اواخر دهه ۱۹۹۰ به دلیل اختلاف میان ایالات متحده، روسیه و چین و موضوعاتی مانند خلع سلاح هستهای، فعالیت آن با بنبست مواجه شد.
ایران در جنگ با عراق بارها استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی را در این کنفرانس مطرح ولی به دلیل حمایت کشورهای قدرتمند ازعراق هیچ نتیجه ای نداشت. یکی از نقاط برجسته ایران در کنفرانس مذکور پیشنهاد مکرر "ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای هستهای" بود که از دهه ۱۹۷۰ مطرح و کشورمصرهم ازآن حمایت ولی اسرائیل نسبت به افزایش تواناییهای هستهای و بیولوژیک خود اقدام و این مجموعه قادر به بازدارندگی رژیم غاصب اسرائیل نبوده است.
ایران چندین بار ریاست دورهای کنفرانس خلع سلاح را به عهده داشته لکن همه تلاشی که کرد، هیچ پیشرفت عملی مشاهده نگردید، زیرا اصل برخواست و اراده ابرقدرتها است.
آنچه از عملکرد این مجموعه میتوان مورد بررسی قرار داد؛ اسناد، سازمانهای بالادستی درنظام بینالملل است که تاکنون نتوانسته مرز بین سلاحهای متعارف و نامتعارف را دقیقاً تعیین کند و قطع یقین مشخص نماید که چه سلاحهایی نامتعارف و ممنوع هستند و چه سلاحهایی متعارف غیر مجاز میباشند. در واقع نتوانست خود را به روز رسانی نموده و همگام با پیشرفت فناوریهای نوین در حوزه تسلیحات نظامی حرکت نماید و دامنه شمول خود را در تحدید و توسعه سلاحهای مزبور و الزامات حقوقی حاکم بر آنها را گسترش دهد.
با این وصف که اسرائیل غاصب دارای سلاحهای نامتعارف کشتار جمعی و دارای بزرگترین زرادخانه های این نوع سلاحها در خاورمیانه شناخته شده و یکی از چهار کشور دارای سلاحهای هستهای به شمار میرود که پیمان نامه منع گسترش سلاح هستهای npt را به رسمیت نشناخته است؛ این رژیم نسل کش از دوران تولد نامشروعش تاکنون بارها از جنگ افزارهای شیمیایی، بیولوژیک تهاجمی، هستهای، بمبهای خوشهای و بمبهای چند تنی علیه مردم مظلوم مقتدرغزه فلسطین و لبنان استفاده کرده وهرازچندگاه، ایران قوی را تهدید به بمباران و تخریب مراکز هستهای میکند، حال کدام عاقل به خود اجازه میدهد سلاحهای متعارف خود را در برابر چنین دشمن بی رحم مجهز به انواع سلاح های نامتعارف و متعارف ممنوعه؛ خود را محدود و متوقف کند! وقتی مصادیق سلاح متعارف ممنوعه مشخص نیست و دشمنان می توانند تحت پوشش کنفرانس خلع سلاح در لباس حمایت از حقوق بشر هر سلاحی از سلاحهای ایران مانند پهپاد، موشک دوربرد، مین های دریایی، موشکهای لیزری و غیره را جزء سلاح متعارف ممنوعه معرفی کنند.
چرا ما با پذیرش پروتکلهای آنها در مجلس شورای اسلامی، با دست خود ملت و دولت را در باتلاقی مشابه برجام قرار داده که به ادنی بهانهای تسلیحات ما را بازرسی و در مورد ممنوعه یا غیر ممنوعه بودن آن اعلام نظر کنند. در واقع به نحو قانونی مجوز تسلط و ورود دشمنان به کشوربه منظورشناسایی و خلع سلاح خود را صادر نماییم. عقلا وعزتمندان میدانند که قدرتهای بزرگ نمایشنامههای بینالمللی را مینویسند، به صحنه میآورند و به اجرا میگذارند و درصورتی که این اصول و هنجارها منافع آنها را تأمین نکند آنها را نادیده میگیرند پس چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی! انتظار دارد؛ نیروهای امنیتی که همیشه با ذکاوت و بصیرت در صحنه نبرد با دشمنان هستند دراین لایحه دوفوریتی که اجرای دستورات مستقیم دشمن کینه توزاست نسبت به شناسایی عامل یا عاملین اصلی پیشنهاد و تدوین کنندگان آن اقدام و برای محاکمه و مجازات به دستگاه قضایی معرفی کنند.
اقدام یا ترک فعل مسئولان دراذهان عمومی و تاریخ ثبت می شود. قوه قضاییه و مجلس بدانند که وظیفه سنگینی به عهده دارند. تصمیم انقلابی و خداپسندانه باید به صورت جدی، سریع و قاطع در دستور کار باشد و با جریان نفوذ که هزینه های سنگینی به دولت و ملت تحمیل می کند را شناسایی، به مردم معرفی ومحاکمه نمایند، باشد تا با اقدام انقلابی در همه عرصه ها امید دشمنان قرآن و ملت را از تهی نمودن محتوای جمهوری اسلامی ازاحکام الهی و تسلط برایران مقتدر را به ناامیدی مبدل تا مردم بیش از پیش به نهادهای حاکمیتی اعتماد نمایند.
مردم عزیز و انقلابی هم با حساسیت بیش از پیش نسبت به نفوذیهایی که به نحو رسمی در مناصب دولتی و وابسته به دولت قرار گرفتهاند نهضت مطالبهگری راه انداخته و از قوه قضائیه و نمایندگان درخواست پیگیری وبرخورد جدی با جریان نفوذ داشته باشند.
خداوند متعال رهبر مقتدر ما را از گزند خطرات محفوظ بدارد که روز گذشته( 18 اسفند) در مورد خواست امریکا فرمودند:« مسئله آنها فقط مسئله هسته ای نیست، بلکه مذاکره برای آنها راه و مسیری برای طرح توقعات جدید از جمله در زمینه امکانات دفاعی و توانایی های بین المللی و بیان انتظاراتی از این قبیل است که فلان کار را نکنید، با فلان کس دیدار نکنید، برد موشک را از فلان قدر بیشتر نکنید که قطعاً این موارد از طرف ایران پذیرفته و برآورده نمی شود».
مجتهدزاده مستشار بازنشسته دیوانعالی کشور