۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۸۶۰۹
به همت چند مرکز پژوهشی و علمی:

همایش مبانی فلسفی علوم انسانی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ همایش مبانی فلسفی علوم انسانی به همت موسسه آموزشی و پزوهشی امام خمینی(ره) و چند مرکز پژوهشی دیگر برگزار می شود.
علوم انساني

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش مبانی فلسفی علوم انسانی به همت موسسه آموزشی و پزوهشی امام خمینی(ره) و چند مرکز پژوهشی دیگر برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، این همایش از سوی معاونت پژوهش، گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و با همکاری 10 مرکز و موسسه دینی چون معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجمع عالی حکمت اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعة‌المصطفی العالمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه امام صادق(ع)، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می شود.

این همایش در پنج محور اصلی کلیات، تاریخچه، مبانی هستی شناسی، مبانی معرفت شناختی و مبانی روش شناختی در علوم انسانی را برای موضوع مقالات ارسالی مد نظر قرار داده است.

چیستی علوم انسانی و تمایز آن با علوم دیگر، موضوع علوم انسانی، قصد و نیّت در موضوع علوم انسانی، پیچیدگی موضوع علوم انسانی، قلمرو، شعب و طبقه‌بندی علوم انسانی، هدف علوم انسانی، جایگاه، اهمیت و پیامدهای نظری و عملی علوم انسانی، مبانی علوم انسانی موجود و نقد آن و نقش فلسفه علوم انسانی در تولید دانش از موضوعات محور نخست این همایش است.

علاقه مندان در محور تاریخچه باید موضوعات پیدایش و تحولات علوم انسانی در غرب، پیشینه علوم انسانی در عالم اسلام، وضعیت کنونی علوم انسانی در عالم اسلام (جهان عرب، افریقا، شبه قاره، ایران، مرور و ارزیابی اقدامات انجام یافته پس از انقلاب اسلامی در ایران، منبع شناسی مبانی فلسفی علوم انسانی و علل عدم توجه لازم به علوم انسانی و عدم رشد این علوم در جهان اسلام را مورد توجه قرار دهند.

ارتباط علوم انسانی با هستی‌شناسی، علوم انسانی و ساحت غیرمادی جهان، مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی، ماهیت انسان، تجرّد روح، اراده و اختیار، فطرت و طبیعت مشترک انسان‌ها، هدف و کمال نهایی انسان، نقد انسان‌گرایی (اومانیسم)، نقد مبانی انسان‌شناختی مارکسیستی، مبانی جامعه‌شناختی علوم انسانی، ماهیت جامعه و اصالت فرد یا جامعه (عینیت جامعه) از موضوعات مبانی هستی‌شناختی علوم انسانی است.

در محور معرفت‌شناختی علوم انسانی، موضوعاتی چون امکان معرفت در علوم انسانی، عینیّت در علوم انسانی، مطلق‌گرایی و نسبی‌گرایی معرفتی در علوم انسانی، نقش تاریخ، نقش تئوری، نقش فرهنگ، نقش جهان‌بینی، نقش ایدئولوژی، نقش جنسیت (فمینیسم) و نقش ارزش‌ها در نظر گرفته شده است.

نسبت علوم انسانی با علوم طبیعی، علوم انسانی: توصیفی یا دستوری، پیش‌بینی در علوم انسانی، قانون‌مندی در علوم انسانی، نقد و بررسی مکاتب روش‌شناختی در علوم انسانی، تجربه‌گرایی در علوم انسانی، پوزیتویسم منطقی در علوم انسانی، ضدّ تجربه‌گرایی در علوم انسانی، تاریخی‌نگری، تأویل‌گرایی (اگزیستانسیالیسم و هرمنوتیک)، تفهّم‌گرایی، قراردادگرایی، علوم انسانی انتقادی و نقش دین در روش‌شناسی علوم انسانی از محورهای مبانی روش‌شناختی علوم انسانی است.

عباقمندان می توانند ارسال مقالات خود را به دبیرخانه همایش، به نشانی قم، ابتدای بلوار امین، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، اداره همایش‌ها و نشست‌های علمی و کد پستی: 85555 ـ 37166 و صندوق پستی: 4333 ـ 37165 ارسال کنند.

همایش سراسری مبانی فلسفی علوم انسانی در اسفندماه 1389 برگزار می شود که علاقه مندان و محققان یاید چکیده مقالات خود را تا پایان اردیبهشت ماه امسال و مقاله کامل را تا مهرماه 89 به دبیرخانه همایش ارسال کنند./909/د102/ع



ارسال نظرات