جهل مهمترین عامل سقوط انسانها در طول تاریخ است

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیرضا صادقی واعظ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: تمامی ائمه معصومین علیهم السلام هدایتگر هستند اما سیدالشهدا(ع) به عنوان تجلی این هدایت گری معرفی و شناخته شده است.
وی افزود: در لغت عرب یک سراج است یک مصباح که با همدیگر متفاوت هستند؛ مصباح به نوری گفته می شود که با وجودش هیچ ظلمت و تاریکی باقی نمیماند و سراسر نور است و همراهی با سیدالشهدا یعنی رهایی از تاریکی و ظلمت و هدف قیام عاشورا نیز چیزی جز این نیست.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر فرعی از اصل قیام و آثار قیام است و هدف اصلی از قیام سیدالشهدا همانطور که در زیارت اربعین آمده است هدایت و خروج بشریت از جهالت و نجات از ضلالت است.
وی تأکید کرد: با تمامی تلاشی که دشمنان انجام می دهند تا مراسم اربعین را در سکوت خبری نگهدارند اما هر ساله این مراسم با شکوه بیشتری برگزار میشود.
حجت الاسلام صادقی واعظ یادآور شد: آن چیزی که در طول تاریخ باعث سقوط انسانها شده است جهالت هست و مستکبران سعی میکنند مردم را در جهالت نگهدارند تا اهداف شوم خود را به سرانجام برسانند.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: در کربلا جهل مقدس باعث شد عدهای به ورطه سقوط بروند و در ظاهر نمازخوان بودند اما در برابر سیدالشهدا(ع) شمشیر کشیدند و به قصد قربت با امام حسین علیه السلام جنگ کردند و به هنگامه جنگ ندای الله اکبر از دهان آن ها خارج می شد.
وی افزود: سیدالشهدا(ع) برای نجات تمام بشریت قیام کردند و قیام عاشورا صرفا برای مردم سال ۶۱ هجری نیست بلکه برای تمام بشریت در طول تاریخ تا پایان دنیا است.
کارشناس مذهبی حرم مطهر تأکید کرد: هدایت و ضلالت وابسته به انتخاب خود انسان است و مسیر حق و باطل مشخص شده است و طبق آیات قرآن کریم این انسان است که باید انتخاب کند که به سمت بهشت میرود و سعادتمند میشود و یا به سمت جهنم می رود.
حجت الاسلام صادقی واعظ تأکید کرد: تمامی زمینهها و عناصر هدایت در اختیار بشر قرار گرفته به همین خاطر عده ای از فرصتهایی که در کربلا ایجاد شد خود را نجات دادند و در مقابل نیز عدهای اصرار بر باطل داشتند و با جهالتی که داشتند جهنمی شدند.
وی افزود: کسب مقاصد عالی و بهرهمندی از درجات والای معنوی در سایه تلاش و عمل صالح ایجاد میشود و نمیتوان انتظار داشت تنها با دعا این درجات را کسب کرد بلکه در کنار دعا نیاز به عمل صالح است.