۱۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۸۸۲۸۳
یادداشت اختصاصی؛

نگاهی به دستاورد های معاونت آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی

نگاهی به دستاورد های معاونت آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی
تبریز- معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه برادران آذربایجان شرقی طی ماه های اخیر با برنامه‌ریزی دقیق و رویکردی تحولی، توانسته است گام‌ های مؤثری در ارتقای سطح علمی طلاب و توسعه کیفی آموزش حوزوی بردارد؛ تحولی که نویدبخش آینده‌ای روشن برای حوزه این خطه از کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، یکی از مولفه‌ های مهم پیشرفت در حوزه‌ های علمیه، ارتقاء مستمر نظام آموزشی و تطبیق آن با نیاز های روز جامعه اسلامی است در همین راستا، معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌ های علمیه برادران استان با تکیه بر رویکرد مسئله‌محور و آینده‌نگر، طی ماه های اخیر تحولات چشم‌گیری را رقم زده است.

از مهم‌ترین این تحولات می‌توان به ساماندهی فرآیند های آموزشی و ارزیابی دقیق عملکرد مدارس علمیه اشاره کرد که موجب انسجام در اجرای برنامه‌ های درسی و ایجاد نظام آموزشی هدفمندتر در سطح استان شده است، بازنگری در متون درسی، تمرکز بر ارتقاء سطح اساتید و نظارت میدانی بر فعالیت‌ های آموزشی مدارس، از دیگر اقدامات کلیدی در این حوزه بوده است.

توسعه آموزش‌ های مهارتی و کاربردی برای طلاب با هدف پاسخ‌گویی مؤثر به نیاز های فرهنگی و اجتماعی روز نیز از برنامه‌ های موفق این معاونت به شمار می‌رود، برگزاری دوره‌هایی با محورهای تبلیغ نوین، شبهه‌پژوهی، سواد رسانه‌ای و مهارت‌های ارتباطی توانسته افق تازه‌ای در تربیت مبلغان و فضلای کارآمد باز کند.

از سوی دیگر، استفاده هدفمند از بسترهای فناوری و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند آموزشی، تحولی قابل توجه در فرآیند آموزش ایجاد کرده است این اقدام، ضمن تسهیل در فرآیندهای نظارت، ثبت‌نام و ارزیابی، زمینه را برای بهره‌مندی مدارس و طلاب از آموزش مجازی و محتوای استاندارد فراهم آورده است.

تعامل مستمر با مدارس علمیه استان، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مدیران و معاونان، و حمایت از ظرفیت‌های بومی هر مدرسه از جمله رویکردهایی است که در ارتقای کیفی آموزش مؤثر واقع شده و موجب هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر میان مدارس علمیه و مرکز مدیریت گردیده است.

در مجموع، آنچه امروز در کارنامه معاونت آموزش حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی دیده می‌شود، نشان از تحولی بنیادین و در عین حال متوازن دارد که با حفظ اصالت حوزوی، به سوی کارآمدسازی، روزآمدی و اثربخشی بیشتر گام برداشته است، بی‌تردید، استمرار این روند می‌تواند الگوی موفقی برای سایر استان‌ها در مدیریت تحولات آموزشی حوزوی باشد.

وحید نستوهی
ارسال نظرات