۰۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۸۹۲۰۷

دوسرباخت با «پیرپسر» و «زن و بچه» در اسکار

دوسرباخت با «پیرپسر» و «زن و بچه» در اسکار
گزینه‌های اصلی سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۶، «زن و بچه» و «پیرپسر»، به‌دلیل ضعف محتوایی و فاصله با فرهنگ بومی شانسی برای موفقیت ندارند و پیام غلطی از سینمای ایران به جهان مخابره می‌کند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن به انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۶، دو نام بیشتر از همه مطرح است: «زن و بچه» (سعید روستایی) و «پیرپسر» (اکتای براهنی). اما بررسی دقیق نشان می‌دهد که معرفی هر کدام از این دو فیلم نه تنها شانسی برای موفقیت ندارد، بلکه پیام غلطی از سینمای ایران به جهان مخابره می‌کند:
 
  • «زن و بچه» با شکست در جشنواره کن، روایت پراکنده و شعارزدگی مفرط، حتی در داخل کشور هم به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین آثار روستایی شناخته می‌شود. این فیلم بیش از آنکه یک اثر سینمایی باشد، بیانیه‌ای پر از لکنت است.
  • «پیرپسر» هرچند از نظر فرمی قابل بحث است، اما نسبتی با فرهنگ و زیست ایرانی ندارد، از طرفی روایت بومی و اجتماعی فیلم امکان موفقیت آن را کاهش می‌دهد مگر با اتکا به سیاست‌های ضد ایرانی اسکار که در این صورت این انتخاب پاس گلی علیه سینمای ایران است.
تجربه سال‌های اخیر نشان داده که اسکار به فیلم‌هایی جایزه می‌دهد که بر سه اصل بنا شده باشند: روایت انسانی، ساختار داستانی منسجم، و توانایی ارتباط جهانی. از «هنوز اینجا هستم» تا «پارازیت»، برندگان این مسیر را طی کرده‌اند؛ مگر آثاری که با رویکرد سیاسی انتخاب شده‌اند.
 
در چنین شرایطی، گزینه‌هایی مثل «ناتوردشت» ساخته محمدرضا خردمندان با مضامین انسانی، ساختار منسجم و تصویر باورپذیر از جامعه ایران، می‌توانند شانس واقعی‌تری برای نمایندگی ایران داشته باشند.
 
انتخاب نماینده ایران در اسکار صرفاً یک تصمیم صنفی نیست؛ در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های سینمایی جهان در تلاش برای پررنگ کردن جریان غیر رسمی و...
ارسال نظرات