۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۸۹۸۴
آیت الله صافی گلپایگانی:

وجود رشته‌های مختلف علمی از آیات الهی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با قدردانی از دانشمندان و متخصصان کشور، رشد علوم روز در کشور را باعث افتخار خواند.
آيت الله صافي گلپايگاني


به گزارش خبرگزاری رسا، رییس، معاونان و جمعی از پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی استان قم با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کردند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار با تأکید بر ضرورت توسعه علمی جامعه‌ اسلامی گفت: انشاء الله باید گام‌های بزرگی برداشته شود و طوری نباشد که ما از قافله‌ علومی که امروزه به سرعت در حال توسعه است، عقب بمانیم.

وی احکام و دستورات اسلام را جامع و کامل خواند و افزود: باید در پیشرفت‌های علمی مطابق با دستورات شرع و اوامر اهل بیت علیهم السلام، قرآن، کتاب و سنت عمل کنیم و با الهام از ائمه (ع) مطالب و کارهایمان را به پیش ببریم.

این مرجع تقلید به وجود مراکز مفید علمی و تخصصی در زمینه درمان ناباروری، در شهر مقدس قم اشاره کرد و اظهار داشت: این که در شهر قم یک چنین برنامه‌هایی پیاده شود و برادران و خواهران متخصص و آگاه در زمینه‌های علمی و تخصصی حرف آخر را بزنند و مردم و بیماران را راهنمایی و درمان کنند، موحب افتخار است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی وجود رشته‌های مختلف علمی را از آیات و نشانه‌های خداوند متعال دانست و گفت: هر چه انسان بخواهد در این رشته‌ها وارد شود و کنکاش کند و پرده از اسرار آنها بشکافد، باز کم است و این از برنامه‌هایی است که خداوند در عالم خلقت برقرار کرده است. همه‌ این علوم از آیات الهی هستند و در آیات الهی و در خواص و اسرار اشیاء و راه‌های استفاده از نعمت‌های خدا بحث و گفتگو می‌کنند.

وی درک نظم حاکم بر درون اشیاء را دلیل جستجوی انسان خواند و افزود: انسان هرچه بیشتر در این مطالب وارد شود، در هر شعبه‌ای که باشد به یک اسراری برمی‌خورد که هم از جهت معرفت دینی و معنوی برای انسان آموزنده است و هم برای بشر قابل استفاده است و جنبه کاربردی پیدا می‌کند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برق را یکی از آفریده‌های خداوند خواند که میلیون‌ها سال برای بشر ناشناخته و غیرقابل استفاده بود ولی بشر با تلاش و کوشش و جستجو در درون اشیاء، آن را کشف کرد و امروزه به راحتی از آن استفاده می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به علوم نبات‌شناسی، زیست‌شناسی، علوم پزشکی، کیهان شناسی، هیئت و دامپزشکی، همه علوم را مربوط به نظام آفرینش دانست و اظهار داشت: همه اینها در نظامی است که خداوند در عالم خلقت مقدر کرده است و بعضی‌ها هستند که از این نظامات جاهلند و یا عاملند ولی نمی‌دانند که عامل هستند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به آیات و روایاتی پیرامون تفکر و تدبر در مخلوقات الهی اشاره کرد و افزود: در دستورات دینی ما، تأکید بسیاری شده است که در آیات و نشانه‌های عالم خلقت تأمل و تدبر کنید.

وی با مقایسه طب قدیم و جدید بیان داشت: علم طب در زمان‌های قدیم علم ساده‌ای بود که حکیم درهمه‌ زمینه‌ها صاحب‌نظر بود ولی امروزه تشکیلات ظاهری انسان آنقدر پیچیده شده است که هر عضوی، طبیب مخصوص به خود دارد و این علامت این است که خلقت خدا خیلی عجیب است و این خالق، خیلی بزرگ و عظیم است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با تقدیر از همه دانشمندان و متخصصینی که برای عزت و اعتلای اسلام و تشیع،‌ تلاش می‌کنند، افزود: باید قصدتان این باشد که آیات الهی را کشف کنید تا بر معرفت خودتان بیافزایید و علوم هرچه بیشتر توسعه پیدا کند اسباب ترقی بیشتر دنیا و آخرت انسان می‌شود.

در ابتدای این دیدار محمد ابراهیم فقیه‌زاده، رییس جهاد دانشگاهی استان قم گزارشی از فعالیت استانی این نهاد ارائه کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات