۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۹۴۰۸
استاد حوزه علمیه:

بنیاد گرایی در دل مسیحیت به وجود آمد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: علت تاریخی شکل گیری بنیاد گرایی، مقابله با تهدیدات فکری و عقیدتی بود که مسیحیت را تهدید می کرد.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مصباح، صاحب امتیاز نشریه دیدار در جمع طلاب مدرسه شهید صدوقی گفت: بنیاد گرایی یک واژه ای است که در دل مسیحیت به وجود آمده است و بنیاد گرایی حرکتی بود که در جنوب غرب آمریکا در اواخر قرن نوزدهم ایجاد شد.

وی با بیان اینکه بنیادگرایی در بین پروتستان ها شکل گرفت، افزود: در سال 1909 یک سری کنفرانس ها و همایش هایی برگزار شد تا تعارض علم و دین را که به صورت مشکلی بزرگ در بین مسیحیت شکل گرفته بود، حل کند که نتیجه جلسات در دوازده کتاب چاپ شد به نام مبانی یا اصول که این کتاب ها ، اساس فکری بنیاد گرایان را شکل می داد.

حجت الاسلام مصباح بیان داشت، بنیادگرایی جنبشی بود که در ایالت های جنوبی آمریکا پایه گذاری شد و تا سال 1920 رشد خوبی داشت وعلت شکل گیری آن مقابله با تهدیدات فکری و عقیدتی بود که در مقابل مسیحیت وجود داشت.

حجت الاسلام مصباح بیان داشت، بنیادگرایی جنبشی بود که در ایالت های جنوبی آمریکا پایه گذاری شد و تا سال 1920 رشد خوبی داشت اما در سال 1930 با افول مواجه شد و علت شکل گیری آن مقابله با تهدیدات فکری و عقیدتی بود که در مقابل مسیحیت وجود داشت.

سپس حجت الاسلام مصباح به بیان این خطرات پرداخته و گفت: دیدگاه هایی پدید آمده بود که می خواستند کتاب مقدس را نقد کنند، توضیح اینکه روش تاریخی ادبی به وجود آمده بود و تحقیقاتی کرده بود که به این نتیجه رسیده بودند که کتاب مقدس آسمانی نیست، بلکه نوشته بشر است که مسیحیان در آن روز قایل بودند که گوینده این حرف از دین خارج است.

این استاد حوزه ادامه داد: این خطرات باعث شد تا مکتب بنیاد گرایی با مشخصه هایی مانند ظاهر گرایی در فهم کتاب مقدس و ممنوعیت تاویل و تفسیر انجیل، ضدیت با عقل و انکار جهان بینی عقلی انحصار منبع معرفتی به انجیل، اعتقاد به رجعت حضرت مسیح و احیای پادشاهی خدا در روی زمین،اصرار بر نقش دین در تمام مسایل اجتماعی مانند اقتصاد، سیاست، تربیت، مخالفت با مدرنیزم، به وجود بیاید.

وی در توضیح مقابله با مدرنیزم گفت: دو گرایش در این بین وجود دارد که یکی طرز تفکر مدرن و تکنولوژی را قبول ندارند و عده ای دیگر هستند که به صورت عملی با مدرنیزم مخالف هستند و در همین عصر کنونی، در آمریکا شهرکی وجود دارد که عده ای از مسیحیان پروتستان به نام آمیش ها وجود دارند که مانند قرن شانزده زندگی می کنند و نشانی از زندگی مدرن و امکانات جدید در زندگی آنها نمی توانید ببینید.

حجت الاسلام مصباح با بیان اینکه از دیگر گرایش های آنان می توان به اعتقاد به معاد جسمانی، تعصب دینی به این صورت که خود را بر حق دانسته و افراد دیگر را جهنمی می دانند، اعتقاد به باکره بودن حضرت مسیح، اعتقاد به اینکه علت به دار رفتن حضرت مسیح، بخشش گناهان انسان های معتقد به مسیح است، و اعتقاد به تبلیغ دینی برای غیر مسیحیان، اشاره کرد.

وی گفت: شاید گرایش های موجود در مسیحیت، هزار فرقه شوند که بعضی با یکدیگر دشمن هستند و یکی از مباحث اختلافی بین آنها همین مسئله تبلیغ دین مسیحیت برای غیر مسیحیان است که بعض فرق مسیحی با این تبلیغ مخالف هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: این گرایش فکری در سال 1930 با افول مواجه شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات