۲۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۷۹۴۳۰
آیت الله جوادی آملی:

کج راهه انسان را به جایی نمی رساند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود تاکید کرد: هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی کند، مقصد مستقیم راه مستقیم می خواهد.
 آيت الله جوادي آملي آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، ظهر پنج شنبه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب و دانشجویان و همچنین دیگر اقشارمردمی برگزار شد، در سخنانی ابراز داشت: اخلاق سه کار مهم طبابت روح و نفوس انسانی، معماری پیکر انسان و هنر زیبا سازی را بر عهده دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه اخلاق روح را زنده و بیماری های روحی را درمان می کند بیان داشت: ما بعد از مرگ چون از پوست بدر می آئیم، آن بدن را باید زیبا و محکم بسازیم به نحوی که هم معماری آن خوب باشد و هم ساخت آن هنرمندانه باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه زیبایی دنیا و ظاهر، معیار ارزش انسان ها نیست ابراز داشت: زیبایی دنیوی معیار ارزش نیست و البته این زیبایی دست ما هم نیست، بین سیاه و سفید پوست نیز هیچ گونه تفاوتی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: برابر آموزه های دینی و قرآنی عده ای از انسان ها سیاه رو و عده ای نیز سفید رو هستند، ما باید سعی کنیم رو سفید باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: همه ما از زیبایی خوشمان می آید و حتما باید حیات دنیوی و سلامت بعد از آن را به اخلاق زیبا آراسته کنیم.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اخلاق حقیقتی است که حقایق فراوان را به همراه دارد تصریح کرد: اخلاق یک سلسله بایدها و نبایدهای اعتباری نیست، بلکه حقایقی است که به صورت احکام درآمده است.

وی در ادامه با اشاره به کلام 224 نهج البلاغه یادآور شد: هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی کند، مقصد مستقیم، راه مستقیم می خواهد، کج راهه انسان را به جایی نمی رساند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: هر راهی انسان را به صراط مستقیم نمی رساند و مقصد صحیح را هم نمی شود با هر راهی طی کرد.

وی تاکید کرد: ما موظف هستیم دعای فرج را بخوانیم و همزمان از خداوند تبارک و تعالی بخواهیم که به ما توفیق دهد عدل وجود حضرت را تحمل کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تبیین نکات اخلاقی برای حاضران خاطرنشان کرد: تمام فکر انسان در این دنیا این است که این بدن را فربه کند در حالی که در برزخ می فهمد این بدنی که سال ها برای آن زحمت کشیده است، مارها و عقرب ها به آن حمله ور می شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: انسان بعد از مرگ نابود نمی شود، مرگ به معنای تخلل عدم بین متحرک و مقصد نیست، مرگ در واقع انتقال انسان از یک دار به دار دیگری است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: در برزخ انسان کاملا زنده و با خبر است که چه موجوداتی به سراغ او می آیند و مورد حمله مارها و عقرب ها قرار می گیرد.

این اندیشمند جهان اسلام در بخش دیگری از درس اخلاق خود با اشاره به نحوه برخورد امام علی (ع) با عقیل برادر خود تاکید کرد: ما باید از خدا بخواهیم که ما را با استقامت نگه دارد و هرگز رفاه طلبی خود را بر عدل علی ترجیح ندهیم.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: هرگز تحمل عدل علی برای ما آسان نیست، علی(ع) کوثر عدل است و اگر ما در زمان این امام بزرگوار بودیم، تحمل عدل وی برای ما مشکل و دشوار بود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات