۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۹۷۹۲۰

کتاب توصیف جنگ ترکیبی منتشر شد+ لینک خرید

کتاب توصیف جنگ ترکیبی منتشر شد+ لینک خرید
کتاب توصیف جنگ ترکیبی با تمرکز بر جنگ رسانه‌ای و ارتباطات، توسط دکتر سپهرخلجی در سال 1401 به رشته تحریر درآمد و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتابی در توصیف جنگ ترکیبی در دو فصل و  126 صفحه، طبق فهرست سرفصلهای کتاب به ابعاد جنگ ترکیبی و با تمرکز بر جنگ رسانه‌ای و ارتباطات، توسط دکتر سپهرخلجی در سال 1401 به رشته تحریر درآمد و منتشر شد.

نویسنده کتاب از اساتید دانشگاه در حوزه رسانه و ارتباطات بوده و در دولت شهیدرئیسی،  رئیس شورای اطلاع رسانی دولت بوده است.

نویسنده، کتاب را که برگرفته از ادبیات این حوزه و نیز دغدغه طرح شده از سوی رهبر انقلاب بوده است، در خلال پژوهش‌های مختلف در حین سالهای تدریس به رشته تحریر درآورد و در سال 1401 با وقوع جنگ ترکیبی تمام عیار علیه انقلاب اسلامی، نسخه نهایی کتاب را تدوین کرد و برای انتشار در اختیار انتشارات دیدمان قرار داد.

کتاب توصیف جنگ ترکیبی منتشر شد+ لینک خرید

برشی از کتاب:

تغییرات ناگهانی، پیچیدگی، ابهام و خارج شدن همه چیز از کنترل از ویژگی‌های دورة معاصر است، در این شرایط تهدیدهای ترکیبی به چالش مهم امنیتی کشورها در قرن اخیر تبدیل شده است؛ تهدیدهایی بسیار پیچیده، چند بعدی و به غایت مبهم. نبرد ترکیبی به دلیل تنوع راهکنش‌ها لزوماً با خشونت ظاهری همراه نیست، در عین حال بعضاً پیامدهایی به مراتب دردناک، عمیق و ماندگار به همراه دارد که از دیده‌ها پنهان می‌ماند. جنگ ترکیبی به عنوان نسل چهارم نبردها از مؤلفه‌هایی متفاوت برخوردار شده است که رسانه و ارتباطات یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال، دامنه‌دارترین و اثرگذارترین مؤلفه‌ها است. در عصر جدید دروازه‌بانان اطلاعاتی دچار تغییر شده‌اند، افکار عمومی به میدان نبرد رسانه تبدیل شده و اعتماد به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حیات اجتماعی مورد هدف قرار گرفته است.

بهره‌گیری از رسانه برای تحریف و دستکاری افکار عمومی، تغییر و بازآفرینی تصاویر و روایت‌سازی هدفمند از وقایع به دلیل ارزان بودن و توان ایجاد آسیب درازمدت، به عنوان یک ابزار راهبردی اشتیاق بیشتری ایجاد کرده است. در نسل چهارم جنگ‌ها، رسیدن به اهداف سیاسی دیگر فقط به ابزار سنتی جنگ، وابسته نیست، بلکه تمرکز بر تغییرات شناختی و ادراکی به عناصر حیاتی این رویارویی تبدیل شده است. در این پارادایم، میدان رزم اصلی در سپهر تهدیدهای ترکیبی فضای ذهنی جامعة هدف و بخش مهمی از این نبرد در قالب تهدیدات مرتبط با اثرگذاری بر افکار عمومی در بستری از ارتباطات و اطلاعات است.

تأثیرات روانی حاصل از پمپاژ اخبار هدفمند و جهت‌دار، القای شبهات، اخبار کژآگاه‌ساز و شایعه به منظور ناامیدسازی مخاطبان و ایجاد حس‌ بدبینی افکار عمومی بر ادراک و نگرش جامعه اثرگذاری و مخاطبان را به سمت بروز رفتار مورد نظر هدایت می‌کند. به‌هم‌ریختگی فضای رسانه و دشواری مخاطبان در تشخیص اطلاعات درست از نادرست از پیچیدگی‌های صحنه نبرد رسانه‌‌ای در محیط افکار عمومی است.

آلواروگونزالز (2018) معتقد است در اغلب موارد جنگ‌های ترکیبی در بستر ارتباطات، به اهداف راهبردی‌ و عمیق‌ در نقاط هدفگذاری شده معطوف هستند که از جمله مهم‌ترین آنها به «فرسایش اعتماد شهروندان» به نهادها و مؤسسات اجتماعی، دامن زدن به بی‌اعتمادی در نهادها و نظام‌های مردم‌سالارانه، تخریب انسجام اجتماعی و انگاره‌های اجتماعی ملت‌ها و دولت‌ها، تخریب اجتماعات سیاسی، تشویق مخاطبان به سمت اضمحلال نظام سیاسی، ثبات‌زدایی از اقتصاد، و تأثیرگذاری بر دستگاه‌های محاسباتی و تصمیم‌سازی نخبگانی و متن جامعه برای پیشبرد دستور کار رسانه‌ای می‌توان اشاره کرد. از سوی دیگر، علاوه بر اقدامات سلبی، رسانة مهاجم، با اتخاذ راهبردهای ایجابی، به ترویج ارزش‌ها و ترسیم چشم‌انداز سیاسی مطلوب خود نیز می‌پردازد.

در عین حال تحولات جديدِ حاصل از به کارگیری وسايل ارتباطي سبب شده‌ كه مرزهاي جغرافيايي به شكل موجود مفهوم خود را از دست بدهند. بی‌ترديد شيوه برقراري امنيت در جهانِ متأثر از ارتباطات با گذشته بسیار متفاوت است. بنابراین، با توجه به اهميت علم ارتباطات و تأثير مستقيم آن بر امنيت ملي، نظام‌هاي سياسي مختلف در پي آن هستند که  تدابيري تازه برای برقراري هر چه بيشتر امنيت به كار گيرند.

باید پذیرفت که نبرد ترکیبی عرصه‌ای برای آزمون و خطا نیست، کشوری موفق است و می‌تواند تهدیدها و حملات دشمنان را خنثی کند که سیستم‌ها و ساختارهای خود را متناسب با تهدیدهای پیش‌رو به‌روزرسانی کرده باشد. به همین جهت، دولت‌ها تلاش می‌کنند با شیوه‌های گوناگون، از جمله افزایش سواد رسانه‌ای مردم خود را در برابر اثرات مخرب تهدیدهای ترکیبی متکی بر رسانه و ابزارهای ارتباطی محافظت کنند. فقدان شناخت الزامات، ویژگی‌ها و کارکردهای رسانه‌ به معنای غفلت و نادیده گرفتن عرصه‌هایی است که دشمنان در آن سرمایه‌گذاری و عملیات می‌کنند و در نتیجه نیروهای دفاعی یا هجومی کشور در برابر آن قادر به اقدام قاطع، به‌هنگام و مؤثر نخواهند بود.

دربارة مفهوم جنگ ترکیبی، به‌ویژه در دهة اخیر، مقالات زیادی منتشر شده است. غالب ادبیات تولید شده در این زمینه متمرکز بر بعد نظامی و رویکردهای خشن این رویارویی است. کتاب حاضر تلاش دارد در حد بضاعت بر نقش رسانه و ارتباطات به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین ابعاد نبرد ترکیبی متمرکز شود و آن را مورد واکاوی مفهومی قرار دهد. امید است که مورد استفاده صاحبنظران و پژوهشگران قرار گیرد.در این راستا کتاب حاضر در تبیین این موضوع و بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای، به نگارش و تدوین درآمده است.
«جنگ ترکیبی؛ تعاریف و کلیات » و «نقش رسانه در نبرد ترکیبی » عناوین فصول 2 گانه این کتاب هستند.

علاقمندان جهت خرید کتاب از این لینک اقدام نمایند.

ارسال نظرات