حجت الاسلام روستایی مطرح کرد؛
لزوم تدوین چارچوبهای قانونی و ارتقاء سواد مصرف بازیهای دیجیتال در ایران
نویسنده کتاب «درسنامه سواد مصرف بازیهای دیجیتال»، بر ضرورت بازنگری و بهروزرسانی اسناد قانونی، رعایت حقوق کپیرایت و ایجاد سامانههای آموزشی برای افزایش سواد مصرفکنندگان تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد روستایی، نویسنده کتاب «درسنامه سواد مصرف بازیهای دیجیتال»، در نشست «الزامات سیاسی-امنیتی و چارچوبهای تقنینی توسعه و تنظیمگری بازیهای دیجیتال در ایران» که ظهر سه شنبه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، بر ضرورت تدوین سیاستهای دقیق و افزایش سواد مصرفکنندگان بازیهای دیجیتال تاکید کرد.
حجتالاسلام روستایی در این نشست با اشاره به اهمیت رعایت اسناد و مقررات در حوزه بازیهای دیجیتال اظهار داشت: بازیهای دیجیتال دارای سه بخش اصلی تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده هستند که هر سه گروه باید ملزم به رعایت اسناد و قوانین مربوطه باشند. وی افزود در ایران سندهای متعددی در این زمینه تدوین شده است، اما نیازمند بازنگری و بهروزرسانی بر اساس تجربههای جهانی هستیم.
حجتالاسلام روستایی با اشاره به بررسیهای خود در خصوص الزامات سیاستی و امنیتی در کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی و اتحادیه اروپا گفت: نزدیکترین مدل به شرایط ایران، مدل چین است که باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در آمریکا با وجود رویکرد آزادی بیان و حداقلی بودن مداخله دولت، بازیها از حذف محتوا مصون نیستند اما برخی خطوط قرمز تعریف شده است که اجازه عبور از آنها داده نمیشود.
ساماندهی بازیهای دیجیتال با قوانین محکم و شفاف
وی افزود: اولین گام در این حوزه تدوین الزامات سیاستی و چارچوبهای قانونی است و بررسی مالکیت شرکتهای بازیسازی توسط نهادهای امنیتی از جمله موارد مهم محسوب میشود. بازیها نیز باید تحت قوانین محکم از جمله قوانین کپیرایت قرار گیرند.
نویسنده «درسنامه سواد مصرف بازیهای دیجیتال» همچنین به سامانههای فعال در حوزه مصرف بازیها اشاره کرد و گفت: متأسفانه در ایران هیچ شبکه آموزشی و سامانهای برای ارتقاء سواد والدین و کاربران بازیهای دیجیتال وجود ندارد که این مسئله خلأ بزرگی در حوزه فرهنگسازی است.
حجت الاسلام روستایی در خصوص نقش دولت گفت: دولت در آمریکا معمولاً تنها زمانی وارد عرصه بازیهای دیجیتال میشود که شکایتی مطرح شده باشد، اما در چین سختگیرانهترین مدل نظارت اعمال میشود.
وی افزود: تحریف تاریخ، مخالفت با نظام سیاسی و موضوعاتی مانند تایوان از جمله موارد ممنوعه در بازیها در چین است و محدودیتهایی مانند سقف ساعت بازی برای کاربران اعمال میشود.
وی در پایان با تأکید بر مشکلات کشور در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی گفت: در ایران هیچ پلتفرمی برای ارتقاء سواد مصرف موسیقی و دیگر تولیدات فرهنگی وجود ندارد و پیشنهاد میکنم دولت یک بار برای همیشه چنین پلتفرمی را به صورت رایگان و فراگیر راهاندازی کند تا سطح سواد مصرف رسانهای در کشور افزایش یابد.
نشست «الزامات سیاسی-امنیتی و چارچوبهای تقنینی توسعه و تنظیمگری بازیهای دیجیتال در ایران» امروز در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد و جمعی از کارشناسان و مسئولان این حوزه در آن حضور داشتند.
ارسال نظرات