۲۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۸۰۶۴۲
به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛

لوح فشرده فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان تولید شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: لوح فشرده فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان به عنوان نخستین فرهنگ نامه موضوعی تفسیر شیعی تولید شد.
مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، لوح فشرده فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان بعنوان نخستین فرهنگ نامه موضوعی تفسیر شیعی تولید شد.

غلامرضا رحمانی، مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز نور، گفت: این لوح گرانسنگ حاوی 11891 کلید واژه ، 61029 نمایه و 31796 موضوع استخراج شده از تفسیر تبیان می باشد که از هم اکنون در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

وی تهیه این لوح فشرده را با هدف تسهیل در دسترسی به موضوعات و مفاهیم تفسیر تبیان به شیوه جستجوی موضوعی و لفظی ویژه محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه عنوان کرد.

مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز نور، ارجاع 2272 اصطلاح هم معنا در نظام مترادفات و تفکیک 2142 اصطلاح چند معنا در نظام مشترکات را از ویژگیهای این لوح فشرده برشمرد و اظهارداشت: ارائه 85693 مفهوم وابسته در نظام مرتبطات و همچنین اتصال واژگان تفسیر با 10 عنوان لغت نامه قرآنی و لغوی از قابلیت های این مجموعه نفیس می باشد.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی گفت: تعیین دامنه، کلید واژگان بر اساس گروه اعلام( آیات، روایات، کتب، اشخاص، مکان ها، زمان ها، قواعد و گروهها) و همچنین فهرست آیات قرآن با اتصال به متن تفسیر تبیان و قابلیت های جستجوی واژگان از دیگر امکانات این لوح فشرده می باشد.

رحمانی ادامه داد: امکان ذخیره سازی چاپ متن، موضوعات، نمایه ها، کلید واژه ها و ریشه ها با نشانی، متن و قابلیت درختی و فهرستی همچنین امکان انتقال متن تفسیر به یاداشت و یرایش آن از دیگر قابلیت های پژوهشی لوح فشرده فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان است. /909/د102/ع

ارسال نظرات