۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۸۲۵۱۶
آیت الله خاتمی:

مردم و دولت هر دو نسبت به مسأله حجاب مسؤولیت دارند

خبرگزاری رسا ـ‌ آیت الله خاتمی با بیان این که مردم و دولت هر دو نسبت به مسأله حجاب مسؤولیت دارند اظهار داشت: ما طرفدار کار فرهنگی هستیم و می‌گوییم شعار ندهید. چرا طرح عفاف وحجاب در سال 85هنوز اجرا نشده است؟ این خطر را باید باور کنیم و آن را تهدید برای کیان نظام اسلامی بدانیم.
1/ آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از مشهد، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی علی‌بن موسی الرضا (ع) به بحث عفاف بانوان از منظر قرآن پرداخت و گفت: عفاف مقاومت عقل در برابر هوس در حوزه‌های مختلف است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از بحث عفت وپوشش به حجاب تعبیرمی شود، گفت: در مسأله حجاب چند بحث قابل بررسی است، که حجاب چیست؟ مبانی قرآنی حجاب چیست؟ و تاریخ بی‌حجابی در ایران از چه زمانی بوده است؟

آیت الله خاتمی در بحث اول که ججاب چیست؟ این مطلب رابیان کرد: که فقهای شیعه محدوده حجاب را بیان کردند و این مسأله را که در توضیح المسائل امام راحل گفته شده است که زن تمام بدن خود به جز قرص صورت و دست‌ها تا مچ را باید از نامحرم بپوشاند واجب است، اکثر فقهاء حاضر این در این فتوا نظر مشترک دارند.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در باب حجاب مطرح می شود، این‌ است که زن وقتی در جامعه ظاهر می‌شود و در معرض نامحرم قرار می‌گیرد باید پوشیدگی داشته باشد و آن پوشیدگی را بالاتفاق همه فقهاء گفتند چادر می‌باشد و بهترین نوع حجاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که از مراجع سؤال کردند: که آیا آرایش زنان در خیابان‌ها و بیرون گذاشتن مقداری از مو‌ها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس‌های محرک چه حکمی دارد؟ گفت: همه مراجع بالاتفاق در پاسخ به این سؤال گفته‌اند حرام است و برخی از بزرگان این چنین تعبیر کردند که بلاشک جایز نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به طرح این سؤال که از مراجع تقلید عظام سؤال شده که آیا حجاب از ضروریات دین است یا نه؟ واگر حجاب را از ضروریات دین بدانیم کسی که منکر اصل مسأله حجاب شود مرتد است، گفت: البته بنده بر این باورم که اکثر افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند، مسأله حجاب را قبول دارند و در بحث ارتداد نمی‌گنجند، اما بحثی دیگر با موضوع فاسق مطرح می شود و به کسی گفته می شود که چارچوبه دین را رعایت نمی‌کند؛ کسی که می‌داند نماز واجب است ولی نماز نمی خواند و کسی مسأله حجاب را می‌داند و رعایت نمی‌کند به آن فاسق گفته می‌شود و احکام خاص خودش را دارد و در دادگاه شهادت آن پذیرفته نیست.

حجاب از ضروریات دین است و حدودش مشخص است

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسأله حجاب با استناد به ده آیه از قرآن مطرح و به دو آیه این آیات که در قرآن تشریح شده اشاره کرد وگفت: خداوند در سوره احزاب آیه 59 می فرماید«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلبابها ( = روسریهای بلند ) خود را برخویش فرو افکنند ، و مصداق جلباب عبا و چادر می‌باشد و این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (‌و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنان سر زده ، توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده مهربان است.

وی در ادامه بیان داشت: فلسفه حجاب بدین جهت است که زنان جامعه به صورتی در جامعه حضور پیدا کنند که هیچ گونه جاذبه‌ای برای نامحرم نداشته باشند واین روح حجاب است و باعث آرامش روانی و امنیت خانوادگی می‌شود.منطق دین این است که خانم در برابر نامحرم کاملا پوشیده باشد و در برابر شوهر حیا را کنار بگذارد.

عضو خبرگان رهبری اذعان داشت: حجاب سپر و محافظی در برابر چشمان فاسد است، یعنی برخی از مفاسد اخلاقی برخاسته از بی‌حجابی خانم‌ها است و در بسیاری از موارد زمینه گناه از ناحیه عدم عفاف از طرف بانوان است. دومین آیه در بحث حجاب آیه 31 سوره نور در رابطه به این که نگاه آلوده حرمتش اختصاص به مردان ندارد و بر زن هم حرام است و در این زمینه روایتی از پیامبر اسلام است که می‌فرمایند: خداوند شدیدترین غضب را نسبت به خانمی دارد که نگاه آلوده به غیر از شوهر خود داشته باشد.

وی ادامه داد: هر کاری که بانوان جامعه انجام دهند و زمینه جذب نامحرم باشد حرام است و بانوان حق ندارند با اشوه و ناز با همکار نامحرم خود صحبت کنند.حجاب مطلقا مانع پیشرفت نیست و کسانی بودند که با حجاب در عرصه‌های علمی خوش درخشیدند.

امام جمعه موقت تهران گفت: حجاب مطلقا مانع پیشرفت نیست و کسانی بودند که با حجاب در عرصه‌های علمی خوش درخشیدند وحجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت کرامت شخصیت زن است.

وی اذعان داشت: اسلام می‌خواهد بگوید که زن گوهر است وشخصیت والای انسانی دارد و حیف است که ملعبه چشم‌های بیگانه باشد؛ در جهان متمدن امروز شخصیت زن دفن ‌شده است همانند گذشته که آن ها را زنده به گور می کردند، با این تفاوت که امروز از زن به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند و اسلام این را نمی‌خواهد.

حجاب فروع دین نیست بلکه حجاب امروز نماد دین است

آیت الله خاتمی با اشاره به تاریخ بی حجابی در ایران، بیان داشت: ایرانیان قبل از اسلام پوشش داشتند و لباس خانم‌های ایرانی لباسی پوشیده بوده است و در تاریخ نام دو فرد به عنوان پیشگام بی‌حجابی در ایران مطرح است، یکی خانم قرة العین بهایی که طرفدار مکتب بهایی بوده و برای گسترش این مکتب حجاب و حیا را کنار گذاشت.

وی ادامه داد: ریشه دوم بی حجابی در ایران رضا خان قلدر، بی سواد و بی دین بود که نسخه اربابان انگلیسی خود را اجرا کرد، که چادر‌ها را با خشونت از سر خانم‌های مسلمان می‌کشیدند تا فرهنگ بی حجابی را در ایران گسترش دهند.

این مدرس حوزه علمیه گفت: کسی که اسلام را پذیرفته است باید حجاب را رعایت کند زیرا حجاب یک مسأله شخصی نیست بلکه کاملا اجتماعی است. امروز حجاب از فروع گذشته و نماد اسلام خواهی در سطح بین المللی شده است و هر دولتی که می خواهد با اسلام لج کند حجاب را ممنوع می کند، امروز قصه حجاب فروع دین نیست بلکه حجاب امروز نماد دین است.

مردم علمداران تساهل وتسامح فرهنگی حجاب را از مسند قدرت کنار خواهند گذاشت

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: علمداران تساهل و تسامح بدانند همانگونه که مردم صاحبان تساهل و تسامح سیاسی را تحمل نکردند و از مسند قدرت آنها را کنار گذاشتند، علمداران تساهل و تسامح فرهنگی حجاب را از مسند قدرت کنار خواهند گذاشت.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: مردم و دولت هر دو نسبت به مسأله حجاب مسؤولیت دارند و از ظلم‌هایی که طی این چند ماه اخیر به مراجع عالیقدر که همواره دغدغه حجاب را داشته اند، این است که بعضی ‌می‌خواهند این طور نشان دهند که افراد موافق با حجاب، طرفدار زد وخورد هستند، و افراد موافق بی حجابی وبد حجابی طرفدار کار فرهنگی هستند؛ ما طرفدار کار فرهنگی هستیم و می‌گوییم شعار ندهید. چرا طرح عفاف وحجاب در سال 85هنوز اجرا نشده است؟ این خطر را باید باور کنیم و آن را تهدید برای کیان نظام اسلامی بدانیم.

آیت الله خاتمی گفت: ما این دولت را که برآمده از حضور 40میلیونی مردم و با رأی بیش از 24 میلیونی مردم است، تأیید می‌کنیم و معتقدیم که جریان فتنه خواه به دنبال این است که عمر دولت را حتی یک روز کم کند؛ اما مردم به کوری چشم فتنه گران و به فضل خدا تمام تلاش خود را برای اقتدار دولت اسلامی به کار می‌برند .

وی در پایان بیان داشت: مردم به صراحت می‌گویندکه حامی دولت ناصح هستند و ساده‌ زیستی‌ها و کوشش‌ها را می‌بینند، اما همان حامی ناصح، کوتاه آمدن در موضوع حجاب را نادرست می داند و تساهل و تسامح در بحث سیاسی و فرهنگی را خطرناک می‌بیند زیرا مردم دلداده قرآن، دین، احکام و قوانین اسلامی هستند و در این مسیر تا آخرین نفر و نفس و تا آخرین قطره خونشان می ایستند./932 /پ201/ص
ارسال نظرات