۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۸۴۲۲۲
مدیر موسسه فرهنگی اهل البیت افغانستان:

افغانستان از کمبود مبلغ حوزوی رنج می‌برد

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه فرهنگی اهل البیت(ع) افغانستان با اشاره به فعالیت سازماندهی شده وهابیت، یهود و بهائیت در افغانستان گفت: هدف نهایی دشمن از این اقدامات، مقابله با گسترش فرهنگ اسلام است و مبارزه با آن، همکاری و تعامل هرچه بیشتر نهادهای فرهنگی ایران و افغانستان را می طلبد.
اعزام مبلغ، تبليغ
حجت الاسلام میرحسین ضیایی، مدیر موسسه فرهنگی اهل البیت(ع) افغانستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: این موسسه از سال 1380 در شمال افغانستان فعالیت های علمی، فرهنگی و قرآنی خود را آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت و نیاز منطقه که اغلب سنی نشین بوده و شیعیان در اقلیت هستند از سال 1383 در استان جوزجان نیز نخستین مدرسه علمیه، کتابخانه و دارالقرآن از سوی موسسه اهل البیت(ع) راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 50 طلبه برادر و 30 طلبه خواهر شیعه و سنی در مدرسه علمیه اهل البیت(ع) در حال تحصیل هستند اظهار داشت: احداث این مدرسه علیرغم مشکلات ابتدایی، با استقبال اهالی شیعه و اهل سنت مواجه شده و اساتید این مرکز نیز از حوزه علمیه قم و سایر استان های افغانستان تأمین می شود. همچنین پس از احداث این مرکز، برای نخستین بار نماز جمعه در منطقه جوزجان برگزار شد.

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به تأثیر ایجاد این مدرسه در آشنایی مردم منطقه با فرهنگ اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: گرچه وهابیان در همه دنیا فعال هستند اما از دوسال گذشته به طور هماهنگ و برنامه ریزی شده در مناطق مختلف افغانستان به صورت گروه های تبلیغی حضور یافته و با سازماندهی خاص در شمال افغانستان فعالیت گسترده ای را آغاز کرده اند.

مدیر موسسه فرهنگی اهل البیت(ع) ادامه داد: از سوی دیگر گروهی از یهودیان نیز به ویژه در میان قبیله پشتون که از مسلمانان سنی و از طوایف بزرگ عشایر افغان به مشار می روند به شدت فعالیت دارند تا ثابت کنند که از نژاد یهود هستند.

وی با اشاره به اینکه دشمن در میان شیعیان نیز با ترویج عقاید بهائیت از طریق مراکز آموزشی فعالیت دارد ابراز داشت: از آنجا که ایران، مرکز تشیع و فرهنگ اصیل اسلامی است و از سوی دیگر تشیع با فطرت انسان ها سازگار است، جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در مقابله انحرافات فرهنگی دینی افغانستان دارد.

حجت الاسلام ضیایی یادآور شد: هدف نهایی دشمن از این اقدامات، مقابله با گسترش فرهنگ اسلام است و مبارزه با آن، همکاری و تعامل هرچه بیشتر نهادهای فرهنگی ایران و افغانستان را می طلبد.

وی، با اشاره به انتشار ماهنامه سیاسی فرهنگی پیام الفت از سوی این موسسه در سطح کشور افغانستان بیان داشت: کانون بصیرت نیز از دیگر مراکز فعال موسسه اهل البیت(ع) است که با مجوز رسمی وزارت ارشاد افغانستان در استان سرپل به فعالیت های آموزشی و فرهنگی از جمله برپایی مسابقات قرآنی، انتشار نشریه سیمای بلخاب و برگزاری جلسات مدیران حوزه ها می پردازد.

مدیر موسسه فرهنگی اهل البیت(ع) مهمترین نیاز این مرکز را کمبود نیروی انسانی به ویژه در عرصه تبلیغ برشمرد و گفت: با توجه به شرایط منطقه نیازمند نیروهای ورزیده برای پاسخگویی به شبهات دینی و اعتقادی هستیم.

وی با اشاره به بازدید مسوولان جامعة المصطفی العالمیة از این مرکز ادامه داد: در این دیدار رایزنی هایی در خصوص اعزام استاد به این مرکز انجام شد اما هنوز عملی نشده است.

این مدرس حوزه بر آموزش تخصصی طلاب افغانی در ایران و بازگشت آنان به منطقه تأکید کرد و افزود: در این زمینه با دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نماد روشنفکری و تخصص حوزه صحبت هایی انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد./930/ت302/ص

ارسال نظرات