۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۸۵۲۸۴

ششمین جلسه نقد و بررسی انیمشین دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ ششمین جلسه نقد انیمشین دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با نمایش و نقد انیمیشن فرانسوی E.X.E.T برگزار شد.
انيميشن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در ادامه سلسله جلسات نمایش و نقد انیمیشن دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، عصر روز گذشته انیمیشن E.X.E.T محصول سال 2008 کمپانی ایسما فرانسه با حضور یاسر آیین، کارشناس و متتقد انیمیشن نقد و بررسی شد.

آیین در این جلسه اظهار داشت: این انیمیشن که حاصل کار چهار کارگردان است تاکنون بیش از بیست جایزه بین المللی فاخر از جمله بهترین انیمیشن جشنواره انسی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: E.X.E.T ،کودکی را در یک سیاره به تصویر می کشد که در چارچوب نظم و قوانین حاکم بر این سیاره نمی گنجد و با احساس و خلاقیتی که دارد زندگی عادی ساکنان آن را مختل کرده است و والدین او به همراه بزرگان سیاره، تدابیری برای کنترل او می اندیشند که موقتا پاسخ می دهد و او مانند دیگران به انجام امور معمول می پردازد اما طی اتفاقی ساده کودک دوباره به قبلی اصل وجود خود بازگشته و زمانی که هیچ راهی برای کنترل او نمی ماند، او را به صورت یک جنین به زمین می فرستند.

آیین با بیان اینکه این اثر در واقع یک پرده پیش از زندگی انسان در زمین و شاید به نوعی عالم ذر را روایت می کند تصریح کرد: دنیای این سیاره فقط چهار رنگ دارد که همه رنگ های سرد و چه بسا اشاره ای به نظم نوین جهانی باشد همچنین از مکعب و مربع در بسیاری صحنه ها استفاده شده که نماد نظم و ثابت بودن است.

این منتقد انیمیشن در ادامه به نقد نشانه شناسی اثر پرداخت و گفت: اولین لایه نشانه شناسی این انیمیشن، همنشینی ها و جایگزینی هاست، اینکه یک نفر از نظرنشانه شناسی، شباهت ها را رعایت نمی کند و خلاقیت به خرج می دهد و در نتیجه مرزبندی هویتی بین او و سایرین ایجاد می شود، از نگاه جامعه شناسی کسی که خلاف روند معمول جامعه رفتار و ناهنجاری ایجاد کند طرد می شود.

آیین ابراز داشت: در نگاه الهیاتی، سه تبیین می توان برای این اثر در نظر گرفت؛ از نظر تبیین علمی، نشان می دهد که موجوداتی متکامل تر از ما در سیارات دیگر هستند که به ظرفیت های پیچیده ای دست یافته اند و ما نسبت به آن ها ناقص هستیم،این همان پیامی است که در انیمیشن «ادیسه2001» القا می شد که یک یاخته ابتدا تبدیل به میمون شده و سپس به انسان تکامل می یافت.

وی ادامه داد: از نگاه تبیین اسطوره ای، با توجه به اینکه به یک جهان آسمان(خدایان) و یک جهان زمین معتقدند که وقتی زئوس( رب الارباب جهان آسمان) وقتی با خدایان دچار مشکل می شود به زمین طرد می شود. این انیمیشن نیز از نظر اسطوره ای تقریبا به دنبال القای همین مطلب است که همه موجودات زمین، دی پرت شده جهان آسمان هستند.

این کارشناس انیمیشن خاطرنشان کرد: در نگاه تبیین دینی نیز همان بحث آدم و حوا مطرح می شود زیرا در این اثر، کودک به دلیل رفتارهای خارج از قوانین آن دنیا به زمین فرستاده می شود البته این مساله در قرآن و تورات متفاوت از یکدیگر است و انچه در این انیمشین روایت شده ناخواسته نگاه قرآنی را بیان کرده است؛ از نگاه قرآنی،‌ آدم و حوا جایی در همین دنیا ولی روی زمین نیستند وقتی هم به زمین هبوط می کنند، همان انسان ها هستند اما شرایط زمین به گونه ای است که نیاز به لباس و غذا و ... پیدا می کنند، اما در تورات، دو درخت جاودانگی نیک و بد وجود دارد که آدم و حوا با خوردن میوه درخت بد ماهیتشان تغییر می کند و عملا از دنیایی به دنیای دیگر وارد می شوند.

وی، تبیین پایه ای فیلم را، تبیین الهیاتی آن دانست و افزود: به لحاظ تکنیک نیز استفاده از ابزارهای حاشیه همچون نرم افزارهای کامپوزیت که در ایران بسیار کم دیده می شود از مزایای اثر به شمار می رود.

وی گفت: در ایران میان ابزار و کسانی که فکر کنند یک تکسچر را چگونه می توان به بهترین شکل در قالب انیمیشن ارائه داد نداریم. در حالی که نباید هرچه در متن داریم را مستقیم در انیمیشن بیان کنیم.

آیین در پایان، رعایت تناسب کاراکترها و خصوصیات ان ها با واقعیت را از ناقط قوت انیمیشن E.X.E.T برشمرد و تأکید کرد: یک انیماتور خوب باید یک بازیگر خوب هم باشد. /930/پ202/ص
ارسال نظرات