۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۸۵۸۵۸
امام جمعه مسجد سلیمان:

ارائه برنامه جامع قرآنی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مسجد سلیمان، موفقیت در آموزش تعالیم قرآنی را نیازمند بهره‌مندی از برنامه‌ریزی ویژه دانست که بر اساس آن آموزش‌های متناسب با سن کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود.
امام جمعه مسجد سليمان، حجت الاسلام اميني
با توجه به روزهای پایانی ماه نزول رحمت الهی و بهار قرآن، بر آن آمدیم که به ارائه نظر ائمه جمعه خوزستان، نسبت به روند آموزش قرآن در کشور و تاثیرگذاری آن در جامعه بپردازیم؛ نوشتار حاضر حاصل گفت و گوی حجت الاسلام صادق امینی، امام جمعه مسجد سلیمان با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، در این زمینه است.

رسا ـ نظر شما نسبت به روند تربیت قرآنی دانش آموزان چیست؟

 آموزش را نباید به صورت خشک و کلاسیک در کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان ارائه داد؛ پسندیده نیست که با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرزندان ما این چنین با قرآن نامأنوس باشند، باید کاری کرد که قرآن را جزء لاینفک زندگی خود قرار دهند.

آموزش اصولی قرآن باید از مقطع سوم و یا چهارم ابتدایی آغاز شود؛ با این اقدام، دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی می‌توانند به روان‌خوانی راحت، آسان و شیرین دست‌ یابند. 

رسا ـ رابطه ظهور امام زمان (عج) و قرآن چیست؟

ظهور منجی بشریت بر پایه کتاب آسمانی ما مسلمانان به وقوع می‌پیوندند و با توجه به این‌که ما مسلمانان مدعی پیروی از امام زمان(عج) هستیم باید اصول زندگی خود را بر اساس قرآن و آموزه‌های مرتبط با آن بنا کنیم.

اگرچه غفلت مسلمانان فقط به قرآن نبوده و در مورد مساجد و امور دیگر مذهبی نیز قابل مشاهده است؛ ولی قرآن استثنا است و باید پیش از گذشته به آن توجه شود.

ما باید زمینه ظهور امام زمان(عج) را هر چه بهتر و مساعدتر فراهم و گام به گام در این زمینه‌سازی پیشرفت کنیم و فضا را هموارتر سازیم. 

رسا ـ فعالیت قرآنی در اداره و سازمان های دولتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به این‌که فعالیت این مراکز صورت مقطعی است و در مراسم خاص مذهبی صورت می‌پذیرد، برخی از کوتاهی‌ها قابل اغماض است؛ اما آموزش قرآن و فعالیت‌های مرتبط با آن تفاوت اصلی با دیگر برنامه‌ها دارند و نمی‌توان آموزش قرآن را در فضاها و مقاطع خاصی مانند دارالقرآن‌ها محدود کرد. 

رسا ـ آسیب شناسی دارالقرآن کریم در محیط خانواده چیست؟

برخی از خانواده‌ها برای آموزش قرآن و فراهم کردن محیط‌ و فضای مناسب برای فراگیری آموزه‌های قرآنی در دارالقرآن‌ها گام‌های مؤثر برمی دارند؛ ولی متاسفانه این دوره‌های آموزشی به صورت کامل ارائه نشده، همچنین میانگین سنی افراد شرکت کننده رعایت نمی‌شود. مهم‌تر از همه این‌که افراد، این دوره‌های آموزشی را به صورت نیمه، رها می‌کنند.

گر چه برخی افراد دوره‌های لازم را پشت سر می‌گذارند ولی نه تنها به روان‌خوانی و آسان‌خوانی قرآن مسلط نمی‌شوند، بلکه قادر به ترجمه قرآن نیز نیستند. 

رسا ـ وظیفه آموزش و پرورش در زمینه گسترش علوم قرآنی چیست؟

با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت و عدالت نام‌گذاری شده، باید اقدامات مؤثرتری را در این زمینه به سرانجام رساند، بنا به گفته مقام معظم رهبری، پیشرفت فقط پیشرفت اقتصادی نیست، بلکه باید در زمینه‌های علمی و معنوی نیز شاهد پیشرفت باشیم؛ اگر می‌خواهیم که پیشرفت معنوی در جامعه داشته باشیم، باید قرآن و ارتباط با آن را پایه و اساس قرار دهیم.

نباید فراموش کرد که همه مسؤولان کشوری، مسؤول واقعی هستند ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ملزم به ارایه برنامه جامع، اجرا و نظارت آن توسط ادارات و دستگاه‌های اجرایی است.

برخی از نهاد‌های غیردولتی و غیر اجرایی فعال مانند حوزه‌های علمیه، یک مجموعه صرفاً علمی، آموزشی و تبلیغی هستند که در صورت درخواست مسؤولان نظام، برنامه‌های تبلیغی را ارایه می‌دهند و در صورت نیاز مربی و مبلغ خود را برای اجرای برنامه‌ها معرفی می‌کنند.

با توجه به این‌که انقلاب و تحول ایران اسلامی مبتنی بر قرآن، عترت و ایرانی بودن بنا شده، شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور باید ادارات و دانشگاه‌های درگیر و مرتبط را ملزم به اجرای برنامه‌های قرآنی کند؛ به عنوان مثال باید پی‌گیر اقدامات انجام شده توسط آموزش و پرورش باشد.

آموزش صحیح قرآن باید از مهدکودک‌ها و براساس متدهای جدید آموزش انجام شود و نباید به شیوه‌ای باشد که باعث ایجاد مشکلاتی برای نونهالان شود.

در شیوه‌های جدید آموزش که دکترین تکنولوژی آموزش عنوان شده است، آموزش به بهترین شیوه و با نفوذ تأثیرگذاری خاصی در مسائل علمی، فرهنگی و مذهبی ارایه می‌شود و مفاهیم را به بهترین شکل ارایه می‌دهد.

رسا ـ نظرتان را در مورد روش های نوین و بازی های روانی در ترویج فرهنگ قرآنی بیان فرمایید.

بنا به گفته کارشناسان، استفاده زیاد و بیش از حد از این بازی‌های رایانه ای موجب ضعیف شدن اعصاب بچه‌ها می‌شود و در برخی اوقات باعث ایجاد پریشان خاطری به دلیل وجود هیجان بیش از اندازه برای آن‌ها می‌شود، در عین حال استفاده از این بازی‌ها هیچ گونه دستاورد معنوی به همراه ندارد.

با گنجاندن آموزه‌های قرآنی در قالب بازی‌های رایانه‌ای مناسب مقطع سنی مهدکودک‌ها، می‌توان آن‌ها را غیرمستقیم با واژه‌ها و قصه‌های قرآنی آشنا کرد.

در کتاب آسمانی قرآن 268 قصه جذاب و دلچسب آمده که تاکنون بر اساس برخی از این قصه‌ها، داستان‌ها و سریال‌های زیادی مانند یوسف پیامبر، اصحاب کهف، حضرت ابراهیم و مریم مقدس ساخته شده که استقبال عمومی را به همراه داشته است.

تجربه ثابت کرده که قصه‌های قرآنی برای تمامی رده‌های سنی قابل توجه بوده است به همین دلیل می‌توان با ساخت انیمیشن‌ها و یا مجموعه تلویزیونی فراخور سن کودک در قالب برنامه کودک، این قصه‌ها را در معرض دید کودکان قرار داد؛ آشنایی با یک قصه قرآنی شیفتگی قرآنی را برای بینده به همراه دارد. 


رسا ـ نظر شما در خصوص تدریس برخی رشته‌های علوم قرآنی در دانشگاه‌های کشور چیست؟

تدریس این رشته‌ها به افراد خاصی مربوط می‌شود و با راه‌اندازی این رشته‌ها نمی‌توان گفت که نیازی به ادامه و توسعه این مسیر نیست؛ محدود بودن پذیرش در این رشته‌ها جواب‌گوی عطش 70 میلیونی مردم در زمینه علوم قرآنی نیست.

گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی آمار در زمینه تدریس علوم قرآنی غلط انداز می‌شوند؛ ختم کامل قرآن برای نوزاد یک هفته‌ای اقدام پسندیده‌ ای است که اخیراً از سوی برخی از خانواده‌ها در حال انجام است و نکات علمی بسیاری در آن نهفته شده است.

برخی از کارشناسان در این باره معتقدند که ذهن کودک به دلیل حساس بودن، قادر به فهم بسیاری از آموزه‌ها است و انسان از شخصیت بسیار باشکوهی برخوردار است.

گر چه ماندگاری و تأثیر ختم کامل قرآن برای نوزادان به طور دقیق قابل محاسبه نیست؛ اما به دلیل متأثر بودن ذهن نوزادان، به تأثیر گفتار مثبت و منفی در ذهن کودک تأکید بسیاری شده است.

با توجه به این‌که بشر امروز و به ویژه مسلمانان در قرن 21 که قرن تکنولوژی و پیشرفت است زندگی می‌کنند، ثبت موفقیت‌های این امر به مانند دیگر موفقیت‌ها به اصل علمی نیاز دارد تا به خرافه‌پرستی و تحجر تعبیر نشود. 

رسا ـ توسعه آموزه های قرآنی از نظر شما چه ضرورتی دارد؟

ضرورت توسعه آموزه‌های قرآنی به این معنا نیست که باید اقدام به تفسیر آیات سنگین به مانند معاد و نبوت برای کودکان کرد. در قرآن با انبوه مسایلی روبه رو هستیم که می‌توان آن‌ها را به صورت شیوا به کودکان آموزش داد.

انتظار زیادی از برگزاری کلاس‌های قرآنی در جامعه‌ است و متأسفانه در برخی از شهرها سرمایه‌گذاری مناسبی برای برنامه‌های قرآنی صورت نگرفته است.

در ماه‌ رمضان سال‌های گذشته، ختم قرآن اقدام جدی بود که در اکثر مساجد در شامگاه و یا سحرگاه برگزار می‌شد؛ در جلسات ختم قرآن آن سال‌ها، مردم حضور چشم‌گیری داشتند ولی در سال‌های اخیر به دلیل پخش سریال‌ها و برنامه‌های جذاب در غروب و وقت افطار، شاهد کاهش جلسات روخوانی قرآن در مساجد هستیم و باید اقدامات لازم برای جبران این وضعیت اندیشیده شود؛ باید با برگزاری جلسات روخوانی و روان‌خوانی در ساعات روز، جلسات ختم قرآن را توسعه داد و جبران کرد. 

رسا ـ چگونه می توان برنامه های قرآنی را در دستگاه های دولتی و اداری منسجم کرد؟

به دلیل این‌که با برخی از برنامه‌ها به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌شود، باید این برنامه‌ها به صورت بخش‌نامه‌ای در جامعه اجرا شود. همچنین می‌توان با تشکیل کارگاه‌هایی، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های لازم را در تمامی بخش‌های اداری ابلاغ کرد.

همچنین به تأثیر آموزه‌های قرآنی در اقتصاد و نتایج قابل تأثیر آن اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که در ماه‌های اخیر گریبان‌گیر اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان شده، فروپاشی اقتصاد جهانی بود که تبعات بسیاری را به همراه داشته است.

بنا به گفته یکی از اقتصاددانان اروپایی، این فروپاشی با فروپاشی‌های دیگری که صورت گرفته تفاوت اساسی دارد و یک فروپاشی مبنایی است؛ این اقتصاددان معتقد است که برای جبران مشکل پیش ‌آمده باید به مبانی اقتصاد اسلام و به ویژه قرآن مسلمانان مراجعه کرد.

به گفته این اقتصاددان اروپایی در قرآن مسلمانان، ربا حرام اعلام شده است، در حالی که مبانی اقتصاد غرب بر اساس ربا پایه‌ریزی شده است. اقتصاد ربوی به غیر از حرام بودن، رکود اقتصادی را به همراه دارد. به همین دلیل اقتصادی که بر اساس ربا پایه‌ریزی شده، باعث فروپاشی اقتصاد جهانی شده است.

کشورهای اروپایی، تحقیقات زیادی را در زمینه‌های مختلف داشته‌اند و آثار آن‌ها به ثبت رسیده است و نتایج تأثیر آموزش‌های اسلام در اقتصاد نیز به ثبت رسیده است.

باید به قرآن نگاه عمیق و تخصصی داشت و از حالت موجود که برخی از خانواده‌ها آن را برای قسم خوردن، تبرک در طاقچه‌ها و قرائت در قبرستان قرار داده‌اند، خارج کرد و بیش از گذشته به آن توجه کنیم./945/گ402/س
ارسال نظرات