۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۸۶۸۷۹

نشست‌های تخصصی همایش دین و فلسفه در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست‌های تخصصی همایش دین و فلسفه به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست‌های تخصصی همایش دین و فلسفه به همت مجمع عالی حکمت اسلامی، چهارشنبه شب در سالن اجتماعات این مرکز حوزوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ابتدای برگزاری این نشست‌های تخصصی با بیان این‌که فلسفه نیاز به تکمیل دارد و روز جهانی فلسفه بهترین فرصت برای انجام چنین کاری است، بر نشان دادن فلسفه‌ الهی توأم با معنویت و اخلاق توسط حوزویان تأکید کرد.

وی با بیان این‌که عقل آزاد و استدلالی که حقیقت طلب است و به هوای نفس آلوده نشده، ‌توان اثبات حقانیت خدا و پیامبرش را دارد، افزود: تنها با تفکر عقلانی است که حقانیت دین و حتی خود فلسفه در تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی اثبات می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه وظیفه دارند براساس تبیین آیات و روایات نشان دهند که با عقل می‌توان مبانی فلسفه را تبیین و به فرمایش مقام معظم رهبری، سیاست، اجتماع و فرهنگ را براساس فلسفه امتداد بخشید.
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش فلسفه برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این همایش با مسؤولیت مستقیم غلامعلی حدادعادل برگزار می‌شود و بخش حوزوی آن به مجمع عالی حکمت اسلامی واگذار شده که نهادهای حوزوی دیگر نیز در آن همکاری دارند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم‌‌(ع) اضافه کرد: بیش از یکصد مقاله به این همایش ارسال شده که در نشست‌های تخصصی و پیش همایش فلسفه و دین بررسی خواهد شد.
 
براساس این گزارش و پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی، نشست‌های تخصصی فلسفه و سیاست با مدیریت حجت‌الاسلام پارسانیا، رابطه دین و فلسفه با مدیریت حجت‌الاسلام علی مصباح، انسان‌شناسی در فلسفه با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین غروی، فلسفه و معنای زندگی با مدیریت حجت‌الاسلام آذربایجانی و فلسفه و اخلاق با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
 
گفتنی است، همایش فلسفه و دین، پنجشنبه 15 مهرماه با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی از ساعت 8:30 تا 12 در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می‌شود. /920/پ202/ج

ارسال نظرات