۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۸۷۰۹۹
محقق حوزه علمیه قم:

شهر قم به برکت حضرت معصومه فعال ترین مرکز تشیع است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی بیان داشت: تولد فرهنگی و فکری در قم ملاک فضایل روایات قمیون است.
حضرت فاطمه معصومه


حجت الاسلام سید محمد عارف رضوی، کارشناس معاونت تهذیب حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) بیان داشت: حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی است که بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است؛ چنان که علامه مجلسی (ع) در این باره میگوید «امام رضا (ع) در جایی فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است» که این مطلب در ناسخ التواریخ و همچنین توسط مرحوم محلاتی ذکر شده است.

وی ادامه داد: تعابیری که در روایات پیرامون حضرت معصومه(س) آمده است، بر مقام علمی و عملی آن حضرت دلالت دارد.

این محقق حوزوی ادامه داد: تعاریفی که توسط معصوم(ع) ارائه می گردد بر اساس ملاک های الهی است و اهلبیت(ع) از جانب خود و بر اساس تعلقات خویشاوندی مطلبی را اظهار نمی کنند.

وی ادامه داد: شهر قم در روایت دارای مقام بالایی است و قمی ها مورد ستایش اهلبیت(ع) واقع شده اند.

وی ادامه داد: شهر قم از نظر فرهنگی دارای موقعیت ویژه ای بوده و جایگاه منحصر به فردی دارد.

محقق علوم اسلامی بیان داشت: در طول تاریخ، پیوسته حوزه علمیه نجف دارای رتبه نخست در میان حوزه های علمیه بوده است اما امروز حوزه علمیه قم با وجود مراجع تقلیید و درس و بحث های فراوان توانسته این رتبه را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: امروز موسسات گوناگون به کار پژوهش و تحقیق مشغول بوده و فقه و فقاهت در حال رشد روز افزون است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در شهر قم سی مرکز تخصصی مشغول به واکاوی علوم اسلامی با حضور پرشور طلاب بوده بیش از صد کشور دنیا نماینگانی در ایران دارند که به کار علمی حوزوی مشغول هستند.

وی بیان داشت: فضایلی که در روایت برای قم بیان شده است مخصوص به موقعیت مکانی نیست، بیان داشت: قم به عنوان یک پایگاه و جایگاه فرهنگی منظور بوده و طبق آن اگر کسی به دورترین نقطه جهان هم رفته و آموخته های خود از مکتب قم را در آنجا تبیین کند، مشمول قمیون می شود.

وی بیان داشت: تولد فرهنگی و فکری در قم مهم است و طلاب باید در راه فراگیری علوم اهلبیت(ع) بکوشند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: معارف شیعی نتیجه تلاش های بی نظیر عالمانی است که سختی های سفر، تبعید، زندان و شهادت را تحمل کردند و حوزه علمیه قم محصول مجاهدت های آنان است.

وی بیان داشت: طلاب باید با مدد گرفتن از حضرت معصومه (س) که حوزه علمیه قم گرداگرد مرقد ایشان شکل گرفته است، فعالیت های خود را در تحصیل، تعلیم و تبلیغ غنی بخشند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات