۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۸۷۱۱۴
آیت الله مصباح یزدی:

برخی با سوء‌ استفاده از کلام امام می خواهند فکر امام را نابود کنند/ در برابر آسیب های اجتماعی غرب باید سد فرهنگی نیرومندی ایجاد شود

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به موج آسیب های اجتماعی غرب گفت: ما که درصدد جلوگیری از مفاسد اجتماعی هستیم و می خواهیم کشور را به سمت کمال سوق دهیم اگر خود معیار خوبی برای شناسایی نظام ارزشی مطلوب نداشته باشیم این موج ما را نیز در بر خواهد گرفت.
ديدار مشاور رييس جمهور با آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم پیش از ظهر شنبه در دیدار با مشاور رییس جمهور در امور بانوان با تبریک سالروز میلاد کریمه اهل بیت تصریح کرد: امیدواریم خداوند به برکت این بانوی کریمه به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم نقش خود را در احیای ارزش های اسلامی ایفا کنیم.

وی بیان داشت: با گذشت بیش از سه دهه بالندگی انقلاب اسلامی با شتاب ادامه دارد و در صحنه های مختلف شاهد پیشرفت ها و موفقیت های چشمگیری هستیم و از همه دست اندرکاران که در این حرکت شتابان موثر بوده و هستند تشکر می کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از حرکاتی که در دولت کنونی شتاب گرفته حرکت در جهت رشد بانوان کشور بر اساس ارزش های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: گستردگی و همه جانبه بودن برنامه ها امتیازی بزرگ است اما باید در این برنامه ها ابتدا به قله هدف چشم دوخت و ابعاد مختلف آن را مورد توجه قرار داد تا با توجه به امکانات و رعایت اولویت ها برنامه های اجرایی آن تنظیم و طراحی شود.

وی افزود: اجرای همه این برنامه ها نیروی انسانی فراوان و بودجه و امکانات قابل توجه می طلبد و در مقام اجرا باید برای تحقق این برنامه ها اولویت بندی کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که کارنامه انقلاب اسلامی در طول سه دهه در امور بانوان نیازمند تحقیقات است و باید در این راستا طرحی کلی تهیه شود ابراز داشت: بدون شک در کشور ما نیز همچون دیگر کشورها نسبت به امور زنان کمبودهای زیادی وجود دارد، کاستی هایی در احقاق حقوق زنان وجود دارد، گرایش های افراطی و تفریطی از نظر صاحب نظران به چشم می خورد و در مجموع مسائلی که احتیاج به تحقیق و ارائه رهنمود از صاحب نظران ذی صلاح دارد در کشور ما بسیار فراوان است.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی این است که معیار مطلوبیت و یا عدم مطلوبیت پدیده ها در خصوص بانوان چیست، این مساله به فلسفه ارزش ها و چیستی خوب و بد بر می گردد.

این محقق برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه گرایش قالب در جهان امروز و دنیای غرب سلایق مردم است خاطر نشان کرد: چندی پیش وزیر خارجه آلمان با مردی ازدواج کرد و ازدواج آنان نیز رسما ثبت شد، صدر اعظم آلمان نیز به وزیر خارجه اش تبریک گفت! این اتفاق در یک کشور پیشرفته رخ داد.

وی بیان داشت: این جریان فلسفه ارزش ها است و عملا ملاک آن تبدیل به خواست مردم و افکار عمومی می شود، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم موج این مساله به جامعه ما رسیده است و یا خواهد رسید مگر اینکه در مقابل این حرکت اجتماعی سد محکمی ایجاد شود.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه در برابر آسیب های اجتماعی غرب باید سد فرهنگی نیرومندی ایجاد شود ابراز داشت: باید در برابر این موج، حرکت نیرومند فرهنگی بر اساس عقل و وحی ایجاد شود و آن را بشکند در غیر این صورت دیر یا زود موج فراگیر آن جامعه ما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم با اشاره به طرح و برنامه های سیاسیون غرب برای کسب آراء مردم گفت: یکی از فاکتورهایی که کاندیدای ریاست جمهوری در برخی کشورها از جمله آمریکا از آن استفاده می کنند مساله آرای همجنس بازان است.

وی تاکید کرد: ما که در صدد برطرف کردن مفاسد اجتماعی و جلوگیری از فساد هستیم و می خواهیم کشور را به سمت قله کمال سوق دهیم اگر خود ما اصالت نداشته باشیم و معیارهای خوبی برای شناسایی خوب و بد و شناسایی نظام ارزشی در اختیار ما نباشد این موج ما را نیز در بر خواهد گرفت.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام برای شناخت درست ارزش ها معیارهای مستقلی دارد ابراز داشت: برخی از افراد هستند که معیارهای اسلامی و قرآنی را پژواکی از مسائل اجتماعی آن زمان می دانند، برخی از نو اندیشان نیز این تصور را دارند که احکام کیفری اسلام ابدی نیست و پایه ثابتی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از این طرز تفکر ابراز داشت: این طرز تفکر در آغاز انقلاب اسلامی از سوی کسانی که خود را خلقی می نامیدند آغاز شد و بعد هم تبدیل شدند به منافقین و همه ملت هم فعالیت های سیاسی و نظامی آنها را بر ضد مردم شاهد بودند.

وی با انتقاد از سوء استفاده برخی از افراد از فرمایشات امام راحل ابراز داشت: گاهی مطرح می شود کسانی در خصوص احکام و ضروریات اسلام می گویند باید شرایط زمانی و مکانی را مراعات کنیم و بعد هم استناد می کنند به فرمایشات امام راحل مبنی بر اینکه مجتهد باید شرایط زمان و مکان را مراعات کند.

ایت الله مصباح یزدی گفت: امام راحل در جایی فرمایشی را مطرح می کنند که با قرائن صددرصد مطلب خاصی را می خواهند بیان کنند، اما آنها سوء استفاده کرده و مطلب دیگری را مطرح می نمایند و با سوء استفاده از کلام امام راحل اساس فکر امام را زیر سئوال می برند و نابود می کنند و این مساله در تاریخ هم سابقه دارد و حتی چنین سوء استفاده هایی نسبت به قرآن کریم نیز وجود دارد.

این استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت تحقیقات علمی و نظری در این ارتباط افزود: مساله دیگری که باید رعایت شود داشتن اراده و انگیزه عمل است، صرف دانستن برای حل مشکلات اجتماعی کافی نیست و این موضوع نیازمند تربیت و پرورش است.

وی با بیان اینکه خانواده سلول اصلی جامعه است گفت: اگر بخواهیم بانوان کشور اصلاح شوند به نحوی که سعادت کل بانوان و جامعه تامین شود ابتدا باید خوب و بد را بشناسیم و ببینیم دنبال چه ارزش هایی می گردیم و در مرحله بعد نیز کاری کنیم که بانوان این گونه پرورش یابند و این موضوع نیازمند وجود دستگاه تربیتی قوی است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بخش قوی داشته باشد و ارزش های اسلامی را برای بانوان از کودکی تبیین کند و دانش آموزان را با تربیت اسلامی بار بیاورد.

وی افزود: چطور می شود دختران ما از کودکی گرایش هایی پیدا می کنند که بعدا نمی شود درستشان کرد ، هر روز توسط فیلم ها و سی دی ها برنامه هایی ترویج می شود که بعد نمی شود به هیچ وجه تغییرش داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری شناسایی ارزش های صحیح مربوط به بانوان ، پیدا کردن راه تقویت انگیزه بانوان برای عمل کردن به ارزش ها و شناسایی آسیب ها و موانع و راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی را سه اصل مهم دانست و گفت: ما مواردی داریم که اگر امروز فکری برای آن نشود هلاکت نسل بعدی را در پی خواهد داشت، در شرایطی که حرکت اجتماعی جهان علیه ما است و امکانات محدودی را نیز در اختیار داریم باید مسائل را والویت بندی کرده و برای اجرای آن برنامه ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسائل اصلی، تحول بنیادین دانشگاه ها بود و در همین راستا شورایی به نام انقلاب فرهنگی تشکیل شد و در یک مقطع از دوران انقلاب در شورای انقلاب فرهنگی کمیسیون ویژه ای برای اسلامی کردن این دانشگاه ها تشکیل گردید، بنده نیز سالیانی به عنوان عضو این کمیسیون در جلسات متعدد آن حضور داشتم ؛ بعد از صرف هزاران ساعت وقت بهترین نیروهای فرهنگی کشور طرحی برای اسلامی کردن دانشگاه ها تهیه شد و راجع به تنها چیزی که صحبت نمی شد اسلام بود بنده گفتم جناب وزیر یک جای این طرح اسم اسلام را هم بیاورید.

آیت الله مصباح یزدی در بخش پایانی خود با قدردانی از فعالیت ها و اقدامات مرکز امور زنان و خانواده ابراز داشت: با توجه به گستردگی فعالیت ها و برنامه ها شما باید اولویت بندی کنید و دنبال مسائل اساسی باشید و نیروهای خود را در امور اولویت دار متمرکز کنید و صحیح نیست کارهای زیادی را برای خود تعریف کنیم و در مقام عمل نتوانیم به همه آنها برسیم. /924/پ201/ج

ارسال نظرات